• Sockerbiten

enkelt recept på currysås?

hej
    finns det någon därute som har ett bra och enkelt recept på egen curry sås, är lite trött på påssåser och ska göra kyckling file och ris till middag idag då vill jag gärna ha currysås,  så är det någon som sitter och trycker på ett finfint recept? vill ni dela med er då?

• Svar på tråden enkelt recept på currysås?
  • LuMa

Superenkelt:
    Koka upp en skvätt vatten med en hönsbuljongtärning.
    Häll i grädde och curry (vanlig curry på burk) efter smak och red av.

• snoff84

Jag brukar lägga kycklingsfilen i en ungsform hälla på grädde en halv tärning hönsbuljong och krydda med curry och andra kruddor för smak men mest curry. Serveras med ris jättegott. Och så blir det som en hemmagjrd currysås

• Sockerbiten

tack för era svar, låter trevligt båda två får se hur det blir ikväll

• Gonca

Här kommer en av mina favoriter som går väldigt fort att tillreda:

En utsökt söt currysås:

En utsökt söt currysås som passar väl till bland annat kyckling. Om man inte vill ha en alltför söt sås utan istället föredrar en lite mer sötsur currysås så kan ananasjuicen bytas ut mot limejuice.

Tidsåtgång: 15 min

Portioner: 4 portioner

Ingredienser:

2 msk smör 2 msk koncentrerad kycklingfond 3 msk ananasjuice 2 dl matlagningsgrädde 0,5 tsk curry 1 krm vitpeppar 3 msk Crème fraiche Tillagning av currysås:

Smält smöret och tillsätt grädde, fond, ananasjuice, curry och peppar. Låt därefter sjuda på låg värme i 5 minuter. Rör avslutningsvis ner crème fraiche och smaka av.

(Du kan hitta fler currysåsrecept på www.currysås.se)

• Kiiwii

Brukar göra på creme fraiche, lite grädde, och curry...eventuellt lite salt! Bara koka ihop :)

• annca

Ett mellanting mellan att göra påssås och egen är att ta färdig sås: Keldas på tetra, MrsCheng, Uncle Ben, ICAs egen etc. ICAS eller McsCheng gyrtbas kan vara lite stark, brukar späda med kokosmjölk och reda lite, men god.

Ska jag göra helt från grunden föredrar ja att använda lösa kryddor framför "kryddan" curry...

Fräsa kycklingen i smör elelr olja tillsammans med spiskummin, skivad vitlök och hackad lök. Så tillsätta lite paprikapulver, koriander, gurkmeja och kumminfrö. Dutta i lite hönsfond eller soja. Och sedan låta puttra ca 15 min i en burk kokosmjölk och reda av med ljus redningsmajsena.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Duckan

Enkelt som få gör jag, smält smör, i med lite mjöl, sen grädde och en gnutta socker, i med så mycket curry-krydda som du vill ha.

• Wilmis07

Smält lite smör,fräs curryn däri en liten stund,häll på vatten + kycklingfond,tillsätt grädde av valfri fetthalt,red av med maizena eller mjöl.  Klart

Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • Mrs Vader

Smält smör, i med lite mjöl för redning, häll i mjölk, krydda med curry, kycklingfond, socker och salt. Låt puttra en stund,klart! Tar typ tio minuter.

• stormfågel

Jag brukar göra med kycklingsky eller kycklingbuljong, curry, soya, lite paprikapuver, cramefraiche (eller grädde), en tesked vinbärsgelé och ev. redning.

Svar på tråden enkelt recept på currysås?