• Night Angel

Vad göra med älgfärs?

Har köpt hem  ca 600 gram älgfärs..men  har ingen aning vad göra med den..

Jag har ingen fläskfärs att blanda med den..
    Öppen för alla  förslag !!
    DET FINNS INGEN VÄG TILL LYCKAN.DEN FINNS I DITT INRE!
  • Svar på tråden Vad göra med älgfärs?
  • Puss och Kram

Du kan göra precis vad som helst med den, vi använder den precis som nötfärs. Tacofärs, köttfärssås, köttbullar, pannbiffar köttfärslimpa etc. Biffar etc på enbart älgfärs kan bli ganska torrt.

Men varför inte bryna färs, smula i en grönmögelost bit, frästa kantareller och lite grädde eller cremeraiche salt o peppar och äta till pasta.

• 010306

Jag kör på bara älgfärs till allt färsrelaterat :) tycker t.om det är godare än andra sorter.

• znuttan79

TACOS de e sååååå gott på älgfärs =)
    Annar skanske några biffar eller älgfärs limpa med rotfruktr å potatis mmmmm å god sås=) Nu blev ja hungrig hihi.

• Anatha

Blanda inte upp den det blir supergoda pannbiffar eller köttbullar. Svamp smakar väldigt bra tillsammans med vilt.

• linjes

Allt som man kan göra med vanlig färs

• angeni

köttfärslimpa är kanongott på älgfärs, och jag kommer i fortsättningen bara göra på älgfärs.
    Men du måste nästan ha bacon till antingen i eller vira runt den då älgfärs är väldigt magert och bacon hjälper till då att inte få det så torrt

Lycka till!

• Rono

Gör en älgfärslimpa kanske? Kryddad med krossade enbär.. Gör en svampstuvning och häll ovanpå samt gratinera alltsammans med lite riven ost på toppen och servera med kokt potatis - JÄTTEGOTT! :P

Puss och Kram skrev 2010-02-03 15:49:17 följande:
    Du kan göra precis vad som helst med den, vi använder den precis som nötfärs. Tacofärs, köttfärssås, köttbullar, pannbiffar köttfärslimpa etc. Biffar etc på enbart älgfärs kan bli ganska torrt. Men varför inte bryna färs, smula i en grönmögelost bit, frästa kantareller och lite grädde eller cremeraiche salt o peppar och äta till pasta.
    ...håller med föregående talare, använd den som vanlig färs! Jag brukar inte blanda ut den med fläskfärs men så gillar jag ju den lite torra konsistensen också.. Använder bara nötfärs -om jag ingen tillgång till älgfärs har- aldrig blandfärs. Men smaken är ju olika {#lang_emotions_smile}
  • Rono

haha jisses vad jag skriver långsamt, här var bara ett inlägg när jag började med mitt och sedan bara det forsade fram förslag :) Kul!

• Night Angel

Tack alla för tipsen...lyckades själv hitta nåt bra på recept.nu..

älgfärsbiffar med lagerbladspotatis..tänkte göra en gräddsås med till på skyn o lingon o champinjoner till.
    DET FINNS INGEN VÄG TILL LYCKAN.DEN FINNS I DITT INRE!
  • La Lola
    linjes skrev 2010-02-03 15:51:26 följande:
    Allt som man kan göra med vanlig färs
    Exakt....

Här används aldrig nåt annat än älgfärs.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • LovisaTilda

Sambon är jägare så det blir en del älgkött här =)
    När jag gör biffar eller köttfärslimpa brukar jag antingen smula ner en Kvibille gräddädelost i eller blanda i lite grädde. Blir inte så torrt då! Dessutom supergott, älskar den osten!

• Rono
    INDIAFAMILY skrev 2010-02-03 15:57:20 följande:
    Tack alla för tipsen...lyckades själv hitta nåt bra på recept.nu.. älgfärsbiffar med lagerbladspotatis..tänkte göra en gräddsås med till på skyn o lingon o champinjoner till.
    Låter jättegott {#lang_emotions_tongue_out}
Svar på tråden Vad göra med älgfärs?