• Hanah

När tog ni bort bygeln på STOKKE-stolen?

Vi gjorde det nu, sonen är 21 mån gammal.

BF+4
  • Svar på tråden När tog ni bort bygeln på STOKKE-stolen?
  • Troipcal

vid ca 20 månader, dom hade inte bygel på dagis, då ville vi träna henne lite inför detta..

• canmamma

Jag skulle också vilja veta. Vår lille, 15-månaders klätterapa har kunnat klättra ur stolen med bygel sedan han var drygt 12 månader, men använder fortfarande bygeln som stöd när han sitter ibland och förståss när han handlöst slänger sig åt sidan i protest. Som det är nu så skyddar den nog fortfarande lite men inger också en falsk trygghet då han kan vara uppe på bordet på tre röda sekunder i vilket fall som helst...

• Hanah
    canmamma skrev 2010-02-03 16:30:16 följande:
    Jag skulle också vilja veta. Vår lille, 15-månaders klätterapa har kunnat klättra ur stolen med bygel sedan han var drygt 12 månader, men använder fortfarande bygeln som stöd när han sitter ibland och förståss när han handlöst slänger sig åt sidan i protest. Som det är nu så skyddar den nog fortfarande lite men inger också en falsk trygghet då han kan vara uppe på bordet på tre röda sekunder i vilket fall som helst...
    En STOKKE-stol? Vår stol, med ryggplatta och bygel är så pass smal att han får inte upp knäna så han kan inte klättra ur. Däremolt kunde han klättra i stolen, o sen kom han inte ur
    BF+4
  • norgesessan

Min dotter är 12 månader, och har inte haft den sen hon satt ordentligt stabilt..Nu har hon sele runt magen istället. (Sitter ett skärp lodrätt ner bakom hennes rygg, så magremmen kan fästas i bältet mellan ryggplanken...)

Hon är så liten, så hon fick upp benen hela tiden, bygelen blev bara jobbig...Annars hade jag gärna haft kvar den..

Utan bygelen kommer hon också närmre bordet..

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • norgesessan

Och den tar mindre plats när den inte användas eftersom den kan skjutas under bordet.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • mejmej

har bygeln kvar och blir nog det några månader till han är 17mån nu. tyvärr inga problem för honom att ställa sig upp i sin stokke tripptrapp med ryggplatta. är ändå ganska rund av sig. fötterna är aldrig innan för bygeln utan utanför.

• Catti41

När han säkert kunde klättra upp och ner i den. Så runt 14-15 månader tror jag.

• Havsluft

Precis härom dagen tog vi bort bygeln, hon är 23 mån. De har nyss tagit bort bygeln på dagis så då tyckte vi det var dags hemma också.

• FrökenR

24 månader. Vi försökte tidigare men han bara smet från maten.

• Finesse
    FrökenR skrev 2010-02-03 20:00:18 följande:
    24 månader. Vi försökte tidigare men han bara smet från maten.
    haha jaså? När slutar dom med sånt??

vi hade fortfarande får kvar innan vi ställde utan stolen.. den är så stor å jobbig.. så vi har aldrig tagit bort den
    Ebba 071228
  • plusia

När barnet började sjalv klaga på att det var obekvämt- 2år.

• Fröken Inga

Vi gjorde det när hon var 15-16 mån. Då sa dagis att de skulle låta henne vaq utan. Vi hakade på. Skönt att slippa lyfta.

Ottilia, född 29 april -08
  • JWM

när barnen klättrade upp själva, vid ca 12-13 mån

dom sitter fortfarande på stolarna 6 & 7 år gamla...

• 071001

Nån gång efter ett år. Hon klättrade i och ur den och då kändes det bättre att vara uten det "hindret".

• frk Carlsson

Köpte en begad Stokke till min yngsta i somras när hon var drygt 15 mån. Skulle börja ha den utan bygel på en gång men det gick ju inte eftersom hon bara klättrade på den och ramlade ner när hon satt där etc ....

Men ngn gång under hösten så tog vi bort den, så kring det att hon var 1,5 år då..

Dessutom så fastnade hon i den och de hade problem på fsk att få i och ur henne ur stolen (de har oxå stokke) - hon är ganska rund - så det var lika bra att ta bort den. Upplevde ändå att det gick ganska snbabt för henne att lära sig sitta i den utan att halka ner och nuförtiden så sitter hon stilla iaf 80% av tiden...resten av tiden klättrar hon på den, ställer sig upp, lägger sig över bordet etc.

Tuva 060524 o Vilda 080422 ska få en lillebrorsa! BF 100601!
  • mapo51

När sonen var 14-15 månader och de berättade på dagis att de uppmuntrade honom att klättra upp i stolen själv (vilket jag förstår eftersom det är jobbigt att lyfta 10 st 1-2-åringar vid varje måltid) och sedan dess får han klättra upp och sätta sig själv även hemma.

Svar på tråden När tog ni bort bygeln på STOKKE-stolen?