• varmchoklad

Hur "ska" kokta röda linser se ut?

Jag försöker få till ett recept på linsbiffar då jag vill lära mig laga vegetariskt, men redan i steg ett i receptet stöter jag på patrull!! "Koka linserna enligt anvisningar på paketet" står det. Och det är precis vad jag gjort: Jag har GoGreens röda linser och på förpackningen står att koka 1 dl linser med 2 dl vatten. Jag tog 2 dl linser och 4 dl vatten. Detta är liknar nu en vattning sörja. Mycket grötaktigt, ser ut som överkokta gula ärtor.
    Vad gjorde jag för fel? Och hur "brukar" era röda linser se ut när ni kokt dem mjuka?

Hoppas att någon orkar svara!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-03 16:19
    måste tillägga att "sörjan" har en minst sagt oaptitlig färg, den är inte röd som linserna var från början utan mer som ärtsoppa.

• Svar på tråden Hur "ska" kokta röda linser se ut?
  • jazzy

Mina ser oxå ut så...

3 barnsmamma
  • varmchoklad

det ser inte ut som något jag skulle vilja äta iallafall. Vi får väl se hur det blir när morötterna och solrosfröna åker i. En sked ketchup kanske skulle göra susen förresten? Trots att det inte står i receptet. Det skulle bättra på färgen åtminstone!

• mooogn

Den röda färgen försvinner när linserna kokas. Grötigt blir det oftast också, vilket man kan avhjälpa genom att koka dem lite kortare tid. Risken finns att linserna då blir för hårda. Inte så gott.

Vattnet kokar inte in i linserna men de mängderna, och det är inte heller meningen. De ska kokas som potatis och pasta, inte ris eller couscous.
    Lycka till!
  • IdaVasterflo

Du kanske har kokat dem lite för hårt och länge. De ska "studsa tillbaka" lite när man äter dem, inte vara helt mjuka och mjöliga. Testa sänka spisen lite och kanske korta ner tiden något.

• varmchoklad

Jaha! (går upp et ljus). Så du Mooogn menar att hag borde silat av vattnet? det gick inte ser du, linserna hade liksom löst upp sig i vattnet. Kanske IdaVasterFlo hade rätt i att jag kokat dem för länge.

Skam den som ger sig, jag kör vidare med receptet så får vi se hur det blir.

• mooogn
    varmchoklad skrev 2010-02-03 16:39:00 följande:
    Jaha! (går upp et ljus). Så du Mooogn menar att hag borde silat av vattnet? det gick inte ser du, linserna hade liksom löst upp sig i vattnet. Kanske IdaVasterFlo hade rätt i att jag kokat dem för länge. Skam den som ger sig, jag kör vidare med receptet så får vi se hur det blir.
    Hahaha, du ska kunna sila dem! För att citera dig: "Skam den som ger sig"!
  • Momaloma

Röda linser är lätt att koka sönder. Här är mina tips för att lyckas med dem: fräs först linserna i lite olja, häll på vatten och koka på svag värme i 5 minuter. Linser ska ha lite tuggmotstånd.

Lycka till!

• Momaloma

Glömde skriva att om man undviker att koka sönder, så behåller linserna en hel del färg och framför allt struktur.

• varmchoklad

Men det blev goda biffar, jag blandade ner solroskärnor och torkad tomat och lite fetaost. Till och med den kräsna 2-åringen åt.

Imorgon ska jag göra linsgryta med blomkål och då ska jag ta till mig tipset att fräsa linserna i lite olja till att börja med- trots att det inte står så i receptet (känner mig vild!)

Tack för hjälpen!!

Svar på tråden Hur "ska" kokta röda linser se ut?