• godisbjöörn

Katt och matta?

jag skulle vilja ha lite tips på mattor som inte går sönder när en ev kattklo river lite på den. ha ni några bra tips? funkar ryamattor?

• Svar på tråden Katt och matta?
  • dezibel

Rya och bouclemattor är dom mest hållbara när man har katt tycker jag. Ullmattor blir "tussiga" snabbt när katterna leker på dom. Tuftade gångmattor håller inte alls för kattklor.

Tänk bara på att i en rya göms det en del "överraskningar" , har hittat en del rester efter våra katters offer i våran!  Dammsugning ofta är ett måste!

• Scaniamamma

Vi har en matta med kort tät lugg från ikea och den har katten kloat på många ggr och det syns inte alls. Vi har en långhårig vit katt så det blir en massa hårtussar på den men som tur är har vi en bra dammsugare så då blir den som ny när vi dammsuger.=)

• godisbjöörn
    Scaniamamma skrev 2010-02-04 11:48:07 följande:
    Vi har en matta med kort tät lugg från ikea och den har katten kloat på många ggr och det syns inte alls. Vi har en långhårig vit katt så det blir en massa hårtussar på den men som tur är har vi en bra dammsugare så då blir den som ny när vi dammsuger.=)
    Vilken matta har ni då? och vad är de för under dagmsugare? :D

Jag har en från ikea som kostade ca 2000 kr, en lila men den är skit full efter 1 år nunär katten vart där...

Ja juste kan tänka mig att de hamnar massa smuts under långa ryamattor :P men min katt e inne katt så lär kalra mig från fågel fjädrar :)
  • Scaniamamma

Vet inte vad mattan heter men den är med blåa rutor i olika nyanser köpt för flera år sen gick väl på 5-700 någonting. Har haft katten i 2år nu och han är också innekatt.
    Han kloar lite då och då. Sen några månader tillbaka har jag klippt klorna på honom och då blir det mindre märken ändå.

Vi har en Kirby med ett speciellt mattmunstycke med en snurrande borste i som är kanon på alla typer av mattor. den är lite klumpig när man dammsuger i övrigt för den är tung att dra omkring på men den väger upp det när man tar mattorna=)

• luddigamaskrosen
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20188807

Vi har denna matta hemma hos oss. Vi har två innekatter, en långhårig och en korthårig. Båda kloar på den och det syns ingenting. Det enda minuset med den mattan är att man måste ta ut den ibland för att skaka ut smulorna i den (som iofs kommer från våra barn).
Svar på tråden Katt och matta?