• Älskade mirakel

Glutenfritt, vad använda istället för skorpsmulor?

Ska börja baka muffins nu, men undrar vad jag kan ersätta skorpsmulorna i mitt recept med? Har inga glutenfria skorpsmulor hemma, så finns det något jag kan använda istället?

• Svar på tråden Glutenfritt, vad använda istället för skorpsmulor?
  • CharlieF

När jag såg frågan trodde jag att du skulle ha skorpsmulor till att smörja en form, då kan du ju ta råsocker. Men om det ingår I receptet vet jag inte :-/

• lilla snöflingan

Ska det vara skorpsmulor i muffinsen? Du kanske kan använda glutenfritt ströbröd, mosat GF knäckebröd eller kokos?

BF 100922
  • BuoBä

Är det för formarna? I så fall bullformar, cocos eller samma mjöl du har i muffinsen.

• Älskade mirakel

Ja det är alltså I muffinsen jag ska ha skorpsmulor! Hmm, mosat knäckebröd var ju en idé, likaså koksflingor...! Blir det gott tror du? Undrar om jag vågar testa?

• lilla snöflingan

Vi har använt mosat knäckebröd att bröa formar med. Det blev bra i alla fall. Borde ju vara ungefär samma sak som skorpmjöl egentligen.

BF 100922
  • BuoBä

Oj, det låter som ett spännade recept. Om knäckebröden är neutrala i smaken kan det säkert fungera. Jag lyckades få en hel sats köttbullar att smaka Husman en gång, det var inte så gott...

• Älskade mirakel
    BuoBä skrev 2010-02-03 17:00:45 följande:
    Oj, det låter som ett spännade recept. Om knäckebröden är neutrala i smaken kan det säkert fungera. Jag lyckades få en hel sats köttbullar att smaka Husman en gång, det var inte så gott...
    Nä, det var kanske inte riktigt lyckat!

Jag ska baka Runebergstårtor (eller -muffins), eftersom vi bor i Finland och här firar vi ju nationalskalden Runeberg på fredag!
    Maken är glutenintolerant så jag tänkte försöka baka så han också kan äta, men skorpsmulorna ställer till det lite för mig...
  • Älskade mirakel
    lilla snöflingan skrev 2010-02-03 17:00:21 följande:
    Vi har använt mosat knäckebröd att bröa formar med. Det blev bra i alla fall. Borde ju vara ungefär samma sak som skorpmjöl egentligen.
    Hmm, kanske jag får testa det då!

Tror ni annars att jag bara kan sätta lite mer mjöl istället och helt strunta i skorpsmulorna?
  • BuoBä

Klurigt! Tillför skorpsmulorna något "krisp" eller är de bara där för att binda vätska?

/obildad svensk som aldrig haft äran att smaka Runebergsbakelser

• Teskedsmamman
    Älskade mirakel skrev 2010-02-03 16:57:24 följande:
    Ja det är alltså I muffinsen jag ska ha skorpsmulor! Hmm, mosat knäckebröd var ju en idé, likaså koksflingor...! Blir det gott tror du? Undrar om jag vågar testa?
    Jag använder t ex bara kokos när jag smörjer och "bröar" formar, fungerar jättebra och ger en bra smak
    Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • Älskade mirakel
    BuoBä skrev 2010-02-03 17:21:25 följande:
    Klurigt! Tillför skorpsmulorna något "krisp" eller är de bara där för att binda vätska?   /obildad svensk som aldrig haft äran att smaka Runebergsbakelser
    Hmm, vanliga Runebergstårtor (det recept jag har alltså) är lite "smuliga" så det beror nog på skorpsmulorna tror jag, men kanske de binder vätskan, grädden, som är i också?

Ingen aning, men jag struntade i smulorna och satte lite ljust Jyttemjöl istället... De är klara, men jag har inte smakat dem ännu, så jag kan inte säga hur det blev!
Svar på tråden Glutenfritt, vad använda istället för skorpsmulor?