• sweetpea

Bo på nedre botten?

Vi ska köpa en ny lägenhet och har hittat det perfekta objektet. Problemet (?) är att den ligger på nedre botten. Annars är det en alldeles lagom stor lägenhet i ett hus från trettiotalet, men helrenoverad till alldeles modern standard i alla avseenden. Läget är perfekt. Den har fönster åt tre håll och en stor, delvis plattbelagd, uteplats i söderläge på baksidan. Uteplatsen är helt insynskyddad.

Men kan man bo på nedre botten eller blir man tokig? Sovrummet har fönster mot gatan, precis vid trottoaren. Vardagsrummet och köket är ett stort rum och har ljus från tre håll, men precis som i sovrummet är det ett fönster precis vid trottoaren. Ett av gavelfönstren ser man nog också in genom om man går förbi på gatan.

Det finns ju många fina insynsskydd som jag skulle kunna tänka mig att sätta i de fönster som är värst utsatta, och det är inte någon gata med särskilt mycket trafik av något slag. Men ändå. Jag har alltid strävat efter att bo så högt upp som möjligt, men tilltalas av tanken på en uteplats med möjlighet att grilla och ha egna små odlingar.

En annan aspekt är pengarna - kan en sådan lägenhet bli svårsåld när vi behöver större om några år?

Vad tror ni?

• Svar på tråden Bo på nedre botten?
  • Tecken

Svårsåld eller inte är svårt att svara på - en del, t ex barnfamiljer och pensionärer ( ? ) kanske vill bo på nedre botten. Jag har gjort det, och gör aldrig om det. Tröttnade på alla som ätit glopudding Uteplatsen vägde inte upp det.

• Ekorrfamiljen

Jag skulle ge mycket för att få bo på nedre botten!! Jag är trött på att bo en trappa upp, utan hiss och utan barnvagnsförråd. Katten måste sitta på balkongen och drömma om ett fritt liv och jag får ryggskott av att bära kassar, barn och vagnar uppför trappan. En uteplats vore helt underbart, även om det finns folk som kan se in där. I fönstren får man väl hänga gardiner eller sätta stora blommor/insynsskydd..

Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • Joverix

Jag bor på nedre botten och älskar det! Grannarna verkar inte störas av barnen, härlig altan och gräsmatta att spela kubb på. Jag har träpersienner som inskyddsskydd, dekorativt och funktionellt. Men jag har inte lägenheten precis vid trottoaren utan en gräsmatta på ca 10 meter emellan.

• sweetpea

Tack för synpunkter!

Nym - liite värre än att bo i hus är det väl, för där går ju inte folk förbi precis utanför fönstret hela tiden, det är ju ofta lite tomt emellan, och dessutom sitter fönstren lite högre upp. Men jag är sugen ändå! 
Svar på tråden Bo på nedre botten?