Bo på nedre botten?
Vi ska köpa en ny lägenhet och har hittat det perfekta objektet. Problemet (?) är att den ligger på nedre botten. Annars är det en alldeles lagom stor lägenhet i ett hus från trettiotalet, men helrenoverad till alldeles modern standard i alla avseenden. Läget är perfekt. Den har fönster åt tre håll och en stor, delvis plattbelagd, uteplats i söderläge på baksidan. Uteplatsen är helt insynskyddad.
Men kan man bo på nedre botten eller blir man tokig? Sovrummet har fönster mot gatan, precis vid trottoaren. Vardagsrummet och köket är ett stort rum och har ljus från tre håll, men precis som i sovrummet är det ett fönster precis vid trottoaren. Ett av gavelfönstren ser man nog också in genom om man går förbi på gatan.
Det finns ju många fina insynsskydd som jag skulle kunna tänka mig att sätta i de fönster som är värst utsatta, och det är inte någon gata med särskilt mycket trafik av något slag. Men ändå. Jag har alltid strävat efter att bo så högt upp som möjligt, men tilltalas av tanken på en uteplats med möjlighet att grilla och ha egna små odlingar.
En annan aspekt är pengarna - kan en sådan lägenhet bli svårsåld när vi behöver större om några år?
Vad tror ni?