• kulan2010

Tips på hur man väcker bebisen (vid tillmatning)

Jag måste amma och tillmata våran pojk varannan timme nu istället för var tedje timme. Det svåra är då han är så trött och bara själva uppvaknandet tar lång tid. Gör enligt alla tips jag har fått från BB, jag tar av han kläderna så att det inte ska bli så mysigt, passar på att byta blöja, killar fötterna och "irriterar" honom men ibland tar det ändå väldigt lång tid för honom att vakna till såpass att han kan matas.
    Är det någon som har fler tips på vad jag kan göra. 
    Börjar känna mig väldigt frustrerad att det nästan är omöjligt att mata honom. 

• Svar på tråden Tips på hur man väcker bebisen (vid tillmatning)
  • ModestyBlaze

Det fungerar inte att mata "sovande" bebis? Iblan räcker det med att ta upp dem och tratta i bröstet och killa mungipan, kinden, massera handflatan, fotsulan för att de skall börja suga?

Om du nu läser BB varför kan du inte mata som BB säger med mat, rap, mat rap, paus, mat rap, mat rap. Och sen få sova i ca 2,5-3 timm innan nästa matning? Har du samma problem med natten?

Min son föddes och gick ner för mycket i vikt och behövde då matas lite extra men för oss räckte det med var 3:e timma. Och då var jag lite generös och räknade 3 timmar från senaste matintaget om han sov väldigt gott.

Annars är ju som du skriver, klä av naken, lägga platt på rygg osv... det som väcker dem bäst. Man kan även killa dem i revbenen, men det är inte snällt, men om du verkligen MÅSTE så kan det gå.

• Fossa

Massera handflatan samtidigt som du matar/ammar. Funkade på mina iaf. De åt fast de halvsov då.

• True Romance

Stryka håret mothårs...det höll vår tjej hyffsat vaken i alla fall. Men det är ju ett rent helvete att hålla på, jag vet... De små liven vill ju inget hellre än att sova..

Svar på tråden Tips på hur man väcker bebisen (vid tillmatning)