• Jeanette89

lista barnet hos tandläkare?

Har fått hem brev om att det börjar bli dags för min son att gå till tandläkaren och att jag kan lista honom på vilken tandläkarklinik som helst i Uppsala. Även privata.
    Hur listar jag honom hos tandläkaren jag vill ha?

• Svar på tråden lista barnet hos tandläkare?
  • 071001

Slå denne en signal bara så tror jag att det löser sig.

• norgesessan

Vi har bestält tid hos den vi ville ha..Fick automatisk tid hos en tandhygienist (Offentlig) som ska kalla barnet sammanlagt 3 ggr tills 3 årsåldern, efter det är det vanliga tandläkaren, där man väljer att gå med sitt barn som häller...(Malmö)

Vi går till en privat som "känner" oss..(Makens familj har gått dit, vi fortsatte, och nu gåt barnen där med).

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • 071001

3ggr tills 3-årsåldern? Siri är tre och har fått sin första kallelse nu. Vad olika det kan vara.

• norgesessan

Det är nytt..Tandborsten heter det..Fanns inte när killarna var små.
    Dom har börjat nu eftersom det är så många 3åringar med fruktansvärda tänder...

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Menhir

Kontakta den tandläkare ni vill gå hos, väl där får ni skriva på ett papper som skickas in till landstinget (eftersom tandläkaren får betalt per år, inte per besök).

Om man inte väljer listas man hos närmaste folktandvård.

Menhir, leg tandläkare

• Blå Flygare
    071001 skrev 2010-02-03 18:50:00 följande:
    3ggr tills 3-årsåldern? Siri är tre och har fått sin första kallelse nu. Vad olika det kan vara.
    Synd att det är så olika. Första kallelsen vid 1 år då föräldern informeras, ingen koll på tänderna. Andra ggn vid 2 år då det tas ett salivprov eftersom pH i saliven gör att vissa personer är extra känsliga mot karies. Vid 3 år kollas tänderna och det ställs lite frågor om hur tänderna sköts.
    Kan rekommendera denna inför besöket, min tjej älskar att kolla på den filmen och hon "hoppade" upp i tandläkarstolen som Gabriel Groda : www.sjukvardsradgivningen.se/barnavd/start.asp
  • 071001

Tack Blå Myran och Norgesessan. Vi fick en bok inför besöket och hon är mycket spänd och förväntansfull inför morgondagen.

Jag själv hade väldigt dåliga tänder och är rädd för att Srir ska ha detsamma. Vi har inte ens fått nån genomgång på bvc av tandis som jag vet att många får. Blir lite sur över det men också sur på mig själv att jag inte tog tag i det själv.

• Menhir

Före 3 års ålder får kliniken inga pengar för barnen, eftersom pengarna för varje barn egentligen mest räcker till 1 besök/år blir det väldigt dyrt för de FTVkliniker som har många "kariesbarn" och på flera håll försöker man därför fånga in högriskbarnen tidigt.

Normalt ska inte 3-åringar ha karies! (ska man vara petig ska ingen ha det...) och kan man fånga in de barnen tidigt slipper de mycket lidande.

Att 3-åringar får karies av andra skäl än salrviga föräldrar förekommer men är sällsynt (såvida de inte har behandlats för tex cancer eller någon systemsjukdom men då ska redan tandvården vara inkopplad i förebyggande syfte).

• 071001

Menhir, det låter bra det. Jag hade dock hål redan vid fyra års ålder utan slarviga föräldrar

Svar på tråden lista barnet hos tandläkare?