• Alexandra84

Vad äter era 9-10månaders?

Ja min fråga är:
    Vad äter era 9-10månaders till frukost och kvällsmat?

Min pojke på 10månader äter såhär:

Frukost 07:30: Gröt
    Lunch ca 12:30: Lagad mat
    Middag ca 16:30 Lagad mat
    Kvällsmat ca 18:30 gröt
    Sen en flaska välling när han ska sova vid 19:30. Och lite frukt och sånt mellan målen.

Men nu dom senaste dagarna så har han börjat vägra gröten. Han vill inte ha. Så vad kan jag ge?
    Han klarar inte av nåt med fullkorn eller havre, och annan gröt är uteslutet då vi idag får ge special. Den är gjort på välling och majs ströbröd.

Skulle vara mycket tacksam om ni ville skriva vad ni ger era barn, eller om ni har förslag på vad jag kan ge istället.

• Svar på tråden Vad äter era 9-10månaders?
  • cherrypie

7.00 välling
    9.30 mellanmål
    11.30 lunch
    14.20 mellanmål
    16.30 middag
    19.30 välling

• cherrypie
    cherrypie skrev 2010-02-03 19:03:34 följande:
    7.00 välling 9.30 mellanmål 11.30 lunch 14.20 mellanmål 16.30 middag 19.30 välling
    heja glömde o berettä vad jag ger..

hemlagad mat lunch o middag

sen får hon keso med rivet äpple, eller smörgåsar med leverpastej eller messsmör..

kan du inte skippa gröten helt och ge smörgås och blåbärssoppa eller något till frukost..
  • Alexandra84
    cherrypie skrev 2010-02-03 19:04:54 följande:
    heja glömde o berettä vad jag ger.. hemlagad mat lunch o middag sen får hon keso med rivet äpple, eller smörgåsar med leverpastej eller messsmör.. kan du inte skippa gröten helt och ge smörgås och blåbärssoppa eller något till frukost..
    Ja det var det jag funderade på om jag skulle ge... men det borde väl mätta lika väl som gröt?
    Vad kan jag ha för pålägg? Bredbar leverpastej?

Jisses vad jag känner mig knäpp, har 3 barn men helt nollad här Dom andra två har ju velat ha gröt ända upp till 1½år...
  • cherrypie

japp jag ger bredbar leverpastej.. det är ju bara koksalt i den så jag antar att det är lungt:D

tydligen ska ju mjukost oxå gå bra med jag vet inte hur möe salt det är i sådana, så jag vågar inte ge:P

• La Lola
    cherrypie skrev 2010-02-04 10:49:12 följande:
    japp jag ger bredbar leverpastej.. det är ju bara koksalt i den så jag antar att det är lungt:D tydligen ska ju mjukost oxå gå bra med jag vet inte hur möe salt det är i sådana, så jag vågar inte ge:P
    Det finns inget totalt saltförbud.
    Lite salt är ju ok!
    Det man ska undvika är salt som krydda.
    Men finns det i tex bröd,smör, pålägg o sånt man gör egen barnmat av (tex skinka) så är det ingen fara.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Ozan

Har du testat gjort gröt på maizena mjöl?
    Funkar inte risgröt heller?

• Alexandra84
    Ozan skrev 2010-02-04 19:35:55 följande:
    Har du testat gjort gröt på maizena mjöl? Funkar inte risgröt heller?
    Det är ungefär som maizena vi använder. Fast majs istället, och nåt allergi företag...  Jag har försökt alla möjliga sorter förutom då sånt med havre och fullkorn, men han kväljer jätte kraftigt stackarn Har även provat med puréer på, men det hjälper inte.
    Han äter gröten på morgonen, med visst fjäsk såklart. Men på kvällen så tvär vägrar han. S jag antar att han har tröttnat helt enkelt...

Tack så jätte mycket med hjälpen. Ska köpa hem leverpastej och mjukost till grabben imorgon
Svar på tråden Vad äter era 9-10månaders?