Snart 12 år och tecken på ADHD
Vår dotter har alltid varit impulsstyrd. En expert på dagis gav oss feed back efter att ha studerat henne under en dag och utlåtandet var att hon aldrig sett en så impulsstyrd flicka, däremot pojkar.
Vi sökte hjälp på BUP då vår dotter satta alla på prov medsin livfullhet, sin starka vilja och ovilja m m. Bup menade att de inte kunde se att hon hade någon diagnos så vi gick i föräldrautbildning för att bli stärkta i att hantera ett "starkt" barn.
Det var skönt att få distans till dotterns sätt, det fanns fler i samma situation.
Vi har genom ökad tydliglhet och även större mjukhet tyckt att hon lugnat ner sig och att vi har gått och rätt håll. Hon är fortfarande sjäjlvcentrerad, oempatisk i många fall, kompromisslös, har mycket svårt för beskvikelser. Hon har svårt att koncentrera sig på skolarbetet om det inte ligger för henne. Dagsformen avgör om hon skriver fint eller oläsligt. Heller snabbt än noga och oftas vill hon inte göra uppgifterna alls. Men hon är även begåvad och kan få alla rätt på prov (svenska). Hon är kreativ och det är mer naturligt för henna att gå utanför ramarna än innanför dem. Hon gillar att sticka ut, synas och gärna att chockera. Hon ljuger med lätthet för att komma undan sådant som borde vara naturligt vid det här laget: tandborstning, göra läxan, städa undan etc. Det som är tråkigt är omöjligt att få henne att göra!
Jag uppfattar även att det är svårt att prata med henne då hon inte verkar lyssna eller helt enkelt är okoncentrerad. Hon vill alltlid gå och göra något annat (tv, datorn) när jag vill parata med henne. Hon tar sällan egna initiativ till att säga något om det inte handlar om att baktala någon kompis eller att framhäva sig själv...
Hon har ett stort sockersug så vi har en kamp för att få henne att förstå vad som är lagom. Däremot äter hon nästan ingen frukost och väldigt selektivt i övrigt. Men hon lägger på sig ändå och dras med övervikt. Vi misstänker att hon tar pengar och får kompisarna att bjuda på vad gott de kan ha hemma. Andra vuxna har titt som tätt antytt detta.
Det jag undrar är: när jag läser om ADHD så ser jag att mycket stämmer med hennes sätt att vara. Men hon kan sitta still (är rätt lat och kan sitta framför tv:n i timmar och hon får). ADHD förknippas ju med fysisk rastlöshet och det tycker inte jag att stämmer.
Ovanstående ger en bild av en osympatisk liten flicka. Men hon är även jättego och jag älskar henne för den hon är, tro inte annat! Jag ser ju hur unik hon är och vilka styrkor hon har mitt i allt detta. Andra barn behöver ta för sig osv. Det problemet har inte denna tjej! HOn är även jättgullig mot yngre barn som hon leker med och småbäbisar ömmar hon för på ett jättegulligt sätt.
Ofta vill hon sova jämte mig på natten och sitta nära (på!) mig. Det är mysigt och jag suger åt mig då hon ju i allt annat är så tuff.
Hur tycker du att jag ska göra? Utreda igen? Det blir så många konflikter pga att hennes oförmåga att ta besvikelser eller pga att hon vägrar följa självklara regler. Hon beter sig ofta som ett mycket yngre barn; vi når inte fram!
Tacksam för svar!