• TeamX

Kanarieöarna, Playa de las americas? Nån som vet??

Hej på er!!

Jag tänkte bjuda min sambo och två barn till kanarieöarna, Playa de las Americas i juni som en present till min sambo som fyller 40 år.

Finns det någon som har varit där och som har något att säga om stället??
    Skulle bli jääääätteglad och tacksam i så fall!!

• Svar på tråden Kanarieöarna, Playa de las americas? Nån som vet??
  • Bobben

Bra fråga för jag är oxå intresserad! Vill bjuda min vän/ex för hon fyller 30 i vår.

• SVejsan

Ett chartergetto Byggt för turister. Har man det i bakhuvudet och inte för stora förväntningar så är det OK. Vill man ha genuint och pittoreskt så väljer man något annat. 

Ett ställe det kan vara fullt drag på. Mycket barer och restauranger. Bra utbud med många bra restauranger och fler dåliga. Finns vissa barområden som är lite för oroliga (engelsmännen i rugbytöjor och fotbollströjor kan bli lite för stökiga). Restaurangerna har främst internationell prägel dvs strips och burkärtor kommer med varje måltid... (Inflytande från engelsmän/tyskar är påtagligt) - Leta så kommer ni dock finna alternativ. Maten är ungefär 2 Euro dyrare än motsvarande rätter på Lanzarotes motsvarande badort.

Stränderna helt OK.  Strandpromenaden trevlig men inkastarna intensiva (värre ju senare det är). En hel del lekområden och minigolfbanor.

Var bor ni? Finns områden som ligger väl ödsligt också...

Los Christianos som Playa del Americas istort sätt har växt ihop med har fortfarande en gnutta charm kvar. Lite shopping finns det men mest är det souvenirer,tingeltangel och t-shirtar...
    Finns en del Utflykter att göra (gärna meed hyrbil) , finns badland och shoppingcenter att åka till bl a.

Vi har varit där ett par gånger, senast var för några år sedan, promenerat kors och tvärs, bodde senast 20-30 min promenad från orterna (vid golfbanan) i ett "utvecklingsområde". Vägarna fanns men inte alla hotell  

Bor man på taxiavstånd så bör man vara lite försiktig för de "blåser en"ibland (Lägger ibland till ett tillägg, supplemento, för resa till/från flygplats, passagerarbåtshamn efter taxametern gått färdigt, och det skall man uppmärksamma om man inte åkt till en sådan plats )  

• söta kråkan

VI ÄLSKADE DET!!!

vi bodde på sunwing resort fanabe och  det var underbart, allt fanns i närheten och det var perfekt med små barn. Jag var där ensam med stora tjejen då hon var 1 1/2 drygt.

Detta året ska vi tillbaka i slutet av juni med pappa och lillebror, och denna gången ska vi åka på till djurparken samt göra massor av andra roliga saker.

SVejsan skrev 2010-02-04 10:23:43 följande:
    Ett chartergetto Byggt för turister. Har man det i bakhuvudet och inte för stora förväntningar så är det OK. Vill man ha genuint och pittoreskt så väljer man något annat. Ett ställe det kan vara fullt drag på. Mycket barer och restauranger. Bra utbud med många bra restauranger och fler dåliga. Finns vissa barområden som är lite för oroliga (engelsmännen i rugbytöjor och fotbollströjor kan bli lite för stökiga). Restaurangerna har främst internationell prägel dvs strips och burkärtor kommer med varje måltid... (Inflytande från engelsmän/tyskar är påtagligt) - Leta så kommer ni dock finna alternativ. Maten är ungefär 2 Euro dyrare än motsvarande rätter på Lanzarotes motsvarande badort.Stränderna helt OK.  Strandpromenaden trevlig men inkastarna intensiva (värre ju senare det är). En hel del lekområden och minigolfbanor.Var bor ni? Finns områden som ligger väl ödsligt också... Los Christianos som Playa del Americas istort sätt har växt ihop med har fortfarande en gnutta charm kvar. Lite shopping finns det men mest är det souvenirer,tingeltangel och t-shirtar...Finns en del Utflykter att göra (gärna meed hyrbil) , finns badland och shoppingcenter att åka till bl a.Vi har varit där ett par gånger, senast var för några år sedan, promenerat kors och tvärs, bodde senast 20-30 min promenad från orterna (vid golfbanan) i ett "utvecklingsområde". Vägarna fanns men inte alla hotell  Bor man på taxiavstånd så bör man vara lite försiktig för de "blåser en"ibland (Lägger ibland till ett tillägg, supplemento, för resa till/från flygplats, passagerarbåtshamn efter taxametern gått färdigt, och det skall man uppmärksamma om man inte åkt till en sådan plats )  
    måste ju faktiskt säja emot och tycker inte alls det var ett charter getto , iallfall inte playa de las amercia där vi bodde. Trevliga och hjälpsamma människor men inte als lika på trängade och jobbiga som tex turkarna är .

Vill man ha lite genuint så är det bara att hyra bil för en billig peng och åka runt lite och upptäcka,super enkelt.
    NY blogg lösen ord finns i presentation
  • SVejsan

Chartergetto i den bemärkelsen att den är uppbyggd för enbart turister, knappt några bofasta i samhället, alla restaurangmenyerna är på minst 3 språk och ofta även svenska, norska och finska, du blir tilltalad på svenska på restaurangen. Bebyggelsen har knappt ett uns traditionell kanariskt formspråk. Du hittar inte en restaurang där de inhemska är i majoritet bland besökarna... Du måste ofta be om att få annat än strips till maten.

Fanabe området är uppbyggt under 10 år och hör inte till det ursprungliga Playa del las Americas. Och när det började byggas för, så vad kan det vart när vi var där först...15 år sedan så var det stora fina anläggningar, där kan det nog vara fint har inte varit där, men du kommer inte ifrån att det inte har någon större inhemsk charm utan det är resort sida vid sid, ibland med lite högre. . arkitektoniska ambitioner och ibland magplask. 

Rör man sig utanför All-inclusive-områden och tar sig runt i de "äldre"  Playa del Americas områdena (mellan los christianos och Fanabe, så ser man att stora delar av området också funnits bra bit över 30 år och bitvis borde få en uppfräschning.

Vi uppfattade också de flesta trevliga och har trivts de flesta gånger vi vart där , _man vet vad man får_ och så är det utbudet!! Vi vill inte bo i ett all-inclusiv  en mil bortom andra restauranger, och då är Play del las Americas perfekt... Men det finns flertalet charterresmål till kanarieöarna som har mer charm...

• TeamX

Är det ingen mer som har varit där eller hört något om stället??

• Dixie
    TeamX skrev 2010-02-11 09:47:12 följande:
    Är det ingen mer som har varit där eller hört något om stället??
    vi var där i januari - bodde på Mar Ola Park, som ligger mellan Las Americas och Los Christianos, och det var helt ok  - vi bodde en bit från stranden och vid vår gata var där många trevlig restauranger (mycket bättre än de nere vid stranden) 
  • Emelie80

Var där i mars förra året.
    Aldrig mer säger jag! Men det gäller alla Kanarieöarna över lag.
    Kanarieöarna börjar bli slitet och skulle behöva en uppfräschning över lag.
    Annars är det väl inte någon skillnad mellan Playa de las Americas, Playa del Ingeles eller Puerto Rico. Det är samma menyer, alla pratar svenska, samma parfymer som säljs och inte direkt någon variation.
    Dessutom är matpriserna nästintill desamma som i Sverige, så räkna med en dyr semester.

Skulle jag rekoomendera något på Kanarieöarna så skulle det bli All Inclusive på RIU Vistamar Amadores, Gran Canaria. Kostar lite mer, men tänk på att all mat är inräknad, och det blir samma peng i slutändan, men ett exktremt fint hotell med en utsikt som inte går att jämföra med något annat.

Jag skulle annars rekommendera Egypten t.ex. eftersom det är billigare och man kan få "mer" ut för pengarna.
    Såklart måste man överväga om man klarar av egyptierna. Men jag tror att de kan vara minst lika påträngande i turistgetthona på Kanarieöarna.

Lycka till!

• TeamX

Tack för svaren...hmmm...ja då har jag lite att fundera på då
    Det är ju knepigt för det är ju ändå så pass dyrt att resa utomlands, speciellt nu när jag bara har CSN att leva på. Men vi har inte unnat oss något på många år jag och sambon eftersom vi båda har pluggat, vi behöver verkligen få göra det. Jag stod i valet och kvalet om jag skulle ta All Inclusive, tyckte det blev så dyrt i en klumpsumma. Men å andra sidan så är det ju pengar man ändå sen får lägga ut, och vi har ju två barn som får sin All Inclusive gratis.

Jaaa...suck, inte enkelt detta, och helst vill jag hamna runt högst 20.000 för en vecka.

• hotflower

Vi var där med vår son som var 10 månader vid tiullfället.
    Bodde på Mar ola Park. Hotellet var väl ok men tyvärr regnade 5 dagar av 7  givetvis och det regnade in i vår lägenhet i hallen....mindre kul men det gjordes inget åt det heller.

Sak samma det var ju resmålet du frågade om, som någon skrev är det bara hotell, hotell och hotell på varandra å egentligen inget mysigt alls. Från där vi bodde och ner till stranden sluttade det vääldigt och det var inte lätt med en barnvagn ner och upp. Men går man så är det ju ok.
    Fin strand däremot tyckte jag

Vi ska åka till Lanzarote ni u mars...ska bli kul att se hur det skiljer sig

• caroline 32

Jag har ett starkt minne och det var att det var otroligt rent överallt !
    Mycket inkastare till olika hak. Härlig strand, goda drinkar och happy days.

• gnagartjejen

Jag bodde på Mar Ola Portosin som ligger precis mellan Playa de Las Americas och Los Christianos och jag var helnöjd. Det är nära till precis allt.
    Ja, chartergetto, men vad förväntar man sig av Kanarieöarna egentligen? ;)
    Om du åker dit, gå ner till strandpromenaden och gå mot Los Christianos. Vid slutet av den ligger en restaurang som heter Chillout som har bra mat.
    Finns en som heter Casa Bella någonting i närheten av Mar Ola Portosin som har apgod pasta med vitlök och skinka.
    Skulle däremot hålla mig ifrån Little Italy som ligger i närheten av Casa Bella, jag tyckte de hade värdelös mat trots att stället ser fint ut.

• TeamX

Tack

Vad många bra åsikter och tips...
    jättetacksam för det!!

• mysungarna

Jag tror det kan bli toppen har varit där med min familj många gånger och ska tillbaka igen detta året. Föredrar det framför turkiet & grekland

Svar på tråden Kanarieöarna, Playa de las americas? Nån som vet??