Emmylou skrev 2010-02-04 10:52:19 följande:
Hej, vet hur jobbigt det här är. Vår son är 6 ½ månad & jag har behövt tempa honom regelbundet sedan han började med fast föda+ trycka upp benen mot magen & massera. Vi träffade barnläkare i går som rekommenderade att prova mjölkfri gröt som heter Enago (Sinlac kanske är mjölkfri?). I övrigt sa hon att vi ska fortsätta med plommon- & päronpure´samt att puréerna har bättre effekt än vatten enligt undersökningar. Hon sa även att det är helt OK att tempa om det behövs vilket var skönt att höra då jag varit orolig för att störa sonens normala funktion, att själv kunna krysta ut. Jag hörde honom krysta för första gången för ett par dagar sedan, dr trodde som jag- att han helt enkelt inte kommit på hur man gör förrän nu. Ang Lactulos sa hon att om man provar det ska man ta 10-15 ml för att få någon effekt initialt, enl henne är rekommendationerna om 5 ml alldeles i underkant & det är helt ofarligt, förutom eventuella biverkningar med gaser- det har jag själv erfarit efter förlossningen då jag fick problem med magen.Annars undviker vi banan, morot & majs. Det är verkligen jobbigt när något så naturligt som att bajsa inte funkar! Jag har inte heller känt att vi fått hjälp av vår
BVC-sköterska ang detta, utan först igår när vi träffade barnläkare kände jag att vi fick konkreta råd & kunskap om vad som är bäst. Lycka Till!
Jo Sinlac är mjölkfri, men jag tror det är havregrynsgröten som spökar för oss. Ringde sjuk.rådgivningen imorse och vi diskuterade fram o tillbaka länge och kom fram till att han behöver dricka mer och ska testa med räron i gröten och olja.
Så imorse fick han havregröt med ett mixat päron i och 1 tsk olja. Plus att jag blandade gröten väldigt löst för att få i honom mera vätska, han dricker så dåligt med vatten.
Och 20 min senare när jag bytte blöja så sa det bara POFF och det kom ett jättelass, sen fick jag städa badrummet om man säger så =)
Om detta bara var entt sammanträffande eller om vi hittat en lösning, låter jag vara osagt ännu. Men jag tänkte köra så här över helgen så får tiden utvisa.
Tack ALLA för era tips =)