• Baby

5 mån med förstoppning/hård i magen. Tips tack!

Vår lille kille på 5 månader är väldigt hård i magen/förstoppad. I 2 dagar nu har han haft ont i magen på eftermiddagen och vi har fått hjälpa honom bajsa genom att pilla med termometern i rumpan. Då kommer det massor med bajs, det första är jättehårt men det som kommer mot slutet är mjukt och fint. Efter han har fått bajsa blir han mycket gladare och lugnare, så uppenbarligen stör det honom. Han äter: Havregrynsgröt med katrinplommonpuré efteråt, Sinlac gröt, puréer på gröna ärtor, potatis, morot, majs och palsternacka (inte alla samtidigt) Han ammar en par gånger per dygn också. Ibland äter han även lite banan och päron.

Tycker inte att katrinplommonen hjälper, har ni några andra tips?
    Ska ringa BVC imorgon och diskutera, men tills dess vill jag gärna ha lite bra tips från er =)

Tack på förhand

• Svar på tråden 5 mån med förstoppning/hård i magen. Tips tack!
  • Skrotfröken

Det du kan tänka på är att morot, majs och banan är mat som ger trögare mage. Päron och kiwi är bra mot hårda magar. Dricker han vatten? Messmör och olja smörjer också tarmen och går att sätta i gröten och maten. Plommonpurén, är det sån man kan köpa färdig på burk eller gör du egen? Jag gjorde egen och tyckte att det hjälpte något bättre än färdig på burk. Man ska dock inte ge för många dagar i rad för då vänjer sig magen vid det.

Min son är nu snart 2 år och vi hade samma problem med honom då han var 5 mån och började med smakportioner. Vi prövade alla möjliga huskurer. Tyvärr hjälpte det inte oss, så nu äter han movicol och det gör att han inte är alls lika hård i magen och han mår mycket bättre. För många av våra kompisar hjälpte det dock med någon av de "gamla" hederliga huskurerna. Och det är ju bra om det går. Jag hoppas ni ska få bukt med sonens magbekymmer!

• SötFlöt

Min dotter var likadan men vi fick helt ta bort mjölkprotein från hennes kost så nu är det bättre Nämn Lactulos (laxerande medicin) för BVC och var på dom lite om mjölkfri kost, dom kan vara sega med det där..Jag fick ta tag i det själv och det var ju mjölkproteiner som var problemet..nu e din dock så pass liten men man kan exprimentera..du ger ju bebisen mjölkprotein genom din amning om du äter det..

lycka till

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova Sarah Mathilda 5/3 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
  • Skrotfröken

Ja, du får inte räkna med hjälp från BVC. Det tog lång tid innan vi fick hjälp. Om det finns en barnmottagning på din ort, sök hjälp där istället om problemen fortsätter! De har bättre kunskap om onda barnmagar. Det var där vi fick hjälp!

Faedra, jag skulle inte rekommendera Lactulos. Vår son fick det och han blev jättegasig i magen och fick ont av det. Det är så mycket socker i det och gaser är en känd biverkning (som de inte meddelade oss trots att vi frågade om biverkningar).  

• Fru H 81

Vi ger vår lilla på 5 månader katrinplommonpuré som efterätt till alla 3 måltiderna (gröt+puré+gröt). Detta gör vi nu i början innan magen har blivit mer van vid att hantera fast föda. Detta gör att hon inte blir hård i magen.
    Har inte hört något om att man inte kan ge det varje dag?? Var finns den info:n att hämta? Inget som bvc har upplyst mig om iaf...

• Skrotfröken

Vi fick den informationen av barnmottagningen och i informationsbladet om movicol som de gav oss. Det kan vara vanebildande för tarmen. Sen är det ju givetvis olika för olika barn/vuxna eftersom vi fungerar olika.

• SötFlöt
    Skrotfröken skrev 2010-02-03 20:31:54 följande:
    Ja, du får inte räkna med hjälp från BVC. Det tog lång tid innan vi fick hjälp. Om det finns en barnmottagning på din ort, sök hjälp där istället om problemen fortsätter! De har bättre kunskap om onda barnmagar. Det var där vi fick hjälp!Faedra, jag skulle inte rekommendera Lactulos. Vår son fick det och han blev jättegasig i magen och fick ont av det. Det är så mycket socker i det och gaser är en känd biverkning (som de inte meddelade osa,s trots att vi frågade om biverkningar).  
    jaha..Nova har fått lactulos nu i 6,5 månader snart, nu varannan dag, i början varje..Hon var bara gasig första dagarna. Utan den blir hon lite förstoppad ändå trots mjölkfritt
    ★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova Sarah Mathilda 5/3 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
  • Sesamfröet

Skulle oxå rekommendera Lactulos, det är vår räddning! Mina barn har varit förstoppade från dag 1 känns det som. Krävdes dock ändring av kost till Nutramigen samt upprepade besök på akuten för kontroll av magen innan en vänlig läkare på akuten tipsade om Lactulos. Sen vi började med det så har det blivit 2 helt nya barn.! Känner oxå igen det här med gaserna men de dagar de blir gasiga så antingen pausar vi med lactulosen 1-2 dagar eller så ger vi mindre dos. Nu räcker det med 2 ml varannan dag för det mesta för att magen ska fungera. Vi har gett lactulos i 4,5 månader. Upplevde det som väldigt bra när vi introducerade "riktig" mat då vi slapp oroa oss för stopp i magen!

Johanna & Mathilda 6 månader
  • audrey1

Vi började med smakportioner för drygt en månad sedan och gav i början katrinplommonpuré i förebyggande syfte men det hjälpte inte alls. Testade med Hipps päronpuré som innehåller mest päron av de olika märkena som finns i vår butik och det funkade mycket bättre. Nu får han alltid päronpuré efter smakisarna som bara blir större och större för varje dag {#lang_emotions_smile}

• Baby
    SötFlöt skrev 2010-02-03 20:25:58 följande:
    Min dotter var likadan men vi fick helt ta bort mjölkprotein från hennes kost så nu är det bättre Nämn Lactulos (laxerande medicin) för BVC och var på dom lite om mjölkfri kost, dom kan vara sega med det där..Jag fick ta tag i det själv och det var ju mjölkproteiner som var problemet..nu e din dock så pass liten men man kan exprimentera..du ger ju bebisen mjölkprotein genom din amning om du äter det..   lycka till
    Han äter redan mjölkfritt pga att han är allergisk/överkänslig mot komjölksprotein. Så han får Nutramigen.
  • Baby

Lactulos, är den receprfri? Låter nästan på namnet som att den innehåller nån slags mjölkbakterie? Han kan nämnligen inte äta mjölkprodukter.

• Baby
    Skrotfröken skrev 2010-02-03 20:16:14 följande:
    Det du kan tänka på är att morot, majs och banan är mat som ger trögare mage. Päron och kiwi är bra mot hårda magar. Dricker han vatten? Messmör och olja smörjer också tarmen och går att sätta i gröten och maten. Plommonpurén, är det sån man kan köpa färdig på burk eller gör du egen? Jag gjorde egen och tyckte att det hjälpte något bättre än färdig på burk. Man ska dock inte ge för många dagar i rad för då vänjer sig magen vid det. Min son är nu snart 2 år och vi hade samma problem med honom då han var 5 mån och började med smakportioner. Vi prövade alla möjliga huskurer. Tyvärr hjälpte det inte oss, så nu äter han movicol och det gör att han inte är alls lika hård i magen och han mår mycket bättre. För många av våra kompisar hjälpte det dock med någon av de "gamla" hederliga huskurerna. Och det är ju bra om det går. Jag hoppas ni ska få bukt med sonens magbekymmer!
    Han är ganska dålig på att dricka vatten, men ibland drar han i sig massor. Messmör kan jag inte ge pga komjölksproteins allergi.
    Plommonpurén är köpt färdig på burk.
    Vad är Movicol?
  • nystan1

Det blev samma här då vi började med gröten. M
    Mycket vatten var lösningen för oss, annars har jag tyvärr inte mycket att komma med förutom plommon, päron och termometer.
    Jo förresten, att "cykla" med hennes ben då hon ligger på skötbordet och försöker bajsa har funkat ibland, även att trycka upp hennes knän lite försiktigt mot magen, då trycker hon liksom tillbaka och tar i av bara farten =P 
    Brukar bära henne i "toaställning" ibland då jag vet att hon behöver bajsa, att hon typ sitter i min famn, med min underarm i knävecken och rumpan liksom fri. Inte så bra på att förklara känner jag =P

Hoppas det lossar =)

• Emmylou

Hej, vet hur jobbigt det här är. Vår son är 6 ½ månad & jag har behövt tempa honom regelbundet sedan han började med fast föda+ trycka upp benen mot magen & massera.

Vi träffade barnläkare i går som rekommenderade att prova mjölkfri gröt som heter Enago (Sinlac kanske är mjölkfri?). I övrigt sa hon att vi ska fortsätta med plommon- & päronpure´samt att puréerna har bättre effekt än vatten enligt undersökningar. Hon sa även att det är helt OK att tempa om det behövs vilket var skönt att höra då jag varit orolig för att störa sonens normala funktion, att själv kunna krysta ut. Jag hörde honom krysta för första gången för ett par dagar sedan, dr trodde som jag- att han helt enkelt inte kommit på hur man gör förrän nu. Ang Lactulos sa hon att om man provar det ska man ta 10-15 ml för att få någon effekt initialt, enl henne är rekommendationerna om 5 ml alldeles i underkant & det är helt ofarligt, förutom eventuella biverkningar med gaser- det har jag själv erfarit efter förlossningen då jag fick problem med magen.

Annars undviker vi banan, morot & majs.

Det är verkligen jobbigt när något så naturligt som att bajsa inte funkar! Jag har inte heller känt att vi fått hjälp av vår BVC-sköterska ang detta, utan först igår när vi träffade barnläkare kände jag att vi fick konkreta råd & kunskap om vad som är bäst. Lycka Till!

• Baby
    Emmylou skrev 2010-02-04 10:52:19 följande:
    Hej, vet hur jobbigt det här är. Vår son är 6 ½ månad & jag har behövt tempa honom regelbundet sedan han började med fast föda+ trycka upp benen mot magen & massera. Vi träffade barnläkare i går som rekommenderade att prova mjölkfri gröt som heter Enago (Sinlac kanske är mjölkfri?). I övrigt sa hon att vi ska fortsätta med plommon- & päronpure´samt att puréerna har bättre effekt än vatten enligt undersökningar. Hon sa även att det är helt OK att tempa om det behövs vilket var skönt att höra då jag varit orolig för att störa sonens normala funktion, att själv kunna krysta ut. Jag hörde honom krysta för första gången för ett par dagar sedan, dr trodde som jag- att han helt enkelt inte kommit på hur man gör förrän nu. Ang Lactulos sa hon att om man provar det ska man ta 10-15 ml för att få någon effekt initialt, enl henne är rekommendationerna om 5 ml alldeles i underkant & det är helt ofarligt, förutom eventuella biverkningar med gaser- det har jag själv erfarit efter förlossningen då jag fick problem med magen.Annars undviker vi banan, morot & majs. Det är verkligen jobbigt när något så naturligt som att bajsa inte funkar! Jag har inte heller känt att vi fått hjälp av vår BVC-sköterska ang detta, utan först igår när vi träffade barnläkare kände jag att vi fick konkreta råd & kunskap om vad som är bäst. Lycka Till!
    Jo Sinlac är mjölkfri, men jag tror det är havregrynsgröten som spökar för oss. Ringde sjuk.rådgivningen imorse och vi diskuterade fram o tillbaka länge och kom fram till att han behöver dricka mer och ska testa med räron i gröten och olja.
    Så imorse fick han havregröt med ett mixat päron i och 1 tsk olja. Plus att jag blandade gröten väldigt löst för att få i honom mera vätska, han dricker så dåligt med vatten.
    Och 20 min senare när jag bytte blöja så sa det bara POFF och det kom ett jättelass, sen fick jag städa badrummet om man säger så =)
    Om detta bara var entt sammanträffande eller om vi hittat en lösning, låter jag vara osagt ännu. Men jag tänkte köra så här över helgen så får tiden utvisa.

Tack ALLA för era tips =)
  • Sesamfröet

Vår läkare sa att man skulle börja med 2 ml laktulos första & andra dagen och sen öka till 5 ml. Om inte det hjälpte skulle vi fortsätta öka men vi skulle absolut inte börja med för stor dos dsirekt eftersom konsekvensen av för mycket laktulos är JÄTTEont i magen o massor med gaser. Inte kul att ha ett barn som har vrålont bara för att man inte började försiktigt. Alla läkare säger olika men det skadar ju inte att börja försiktigt. 

Kan du inte göra annan gröt än havregröt ett tag för att se om det blir bättre? På meadjohnssons hemsida finns det olika grötrecept!
  • Baby
    Sesamfröet skrev 2010-02-05 15:39:28 följande:
    Vår läkare sa att man skulle börja med 2 ml laktulos första & andra dagen och sen öka till 5 ml. Om inte det hjälpte skulle vi fortsätta öka men vi skulle absolut inte börja med för stor dos dsirekt eftersom konsekvensen av för mycket laktulos är JÄTTEont i magen o massor med gaser. Inte kul att ha ett barn som har vrålont bara för att man inte började försiktigt. Alla läkare säger olika men det skadar ju inte att börja försiktigt.  Kan du inte göra annan gröt än havregröt ett tag för att se om det blir bättre? På meadjohnssons hemsida finns det olika grötrecept!
    Jo visst skulle jag kunna det men det är bara det att han verkligen verkligen älskar havregrynsgröten. Men om han inte blir bättre så har jag ju inget val än att byta bort den. Men jag tycker han är lite bättre i magen nu när jag har fått i mer vätska och bytit bananen mot päron. Men vi får se...
  • Sesamfröet

Lycka till!

• Baby

Det verkar faktiskt bättre nu.
    Skillnaderna vi gjort är: mer vatten i gröten, bytt ut bananen i gröten till päron, 1tsk olja i gröten, kämpat hårt med att få honom att dricka mer.

Svar på tråden 5 mån med förstoppning/hård i magen. Tips tack!