• SnuttanSnuttan

Ang husköp - driftkostnad?

Vad bör man tänka på när man köper hus, ang driftkostnaden?

Är detta nedan "bra eller dålig?"

Driftkostnad:
    Total elföbrukning för uppvärmning och hushållsel uppgår till ca 27.000 kWh/ år enligt nuvarande ägare (4 pers).

HEMSKT tacksam om nån vill förklara eller dela med sig av sina egna erfarenheter :)

• Svar på tråden Ang husköp - driftkostnad?
  • Pappa G

Låter som om huset har direktverkande el, vilket är en mycket dyr uppvärmningsform.
    Detta bör avspeglas på priset, och om möjligt bör man överväga att byta till något som sänker elkostnaderna.

• SnuttanSnuttan

Ahaa.. attans med :p Alltid är det något som inte klaffar...

Men om nån som har hus jämför med 27000 kwh/år,  har ni mer eller mindre? (det jag vill veta är om det är jättedyrt?)

Det går inte att sätta driftkostnaden i en "Pengasumma" / månad eller år?

*usch, jag kan verkligen inte det här..

TACK för ni reder ut det åt mig :)

• pysselpussar

ca 27000 spänn om året, hälsar min sambo här bredvid =)

• SnuttanSnuttan

åååh... TACKA din sambo, gud så snällt av honom :)

Och då är det rätt mycket? Blir väl runt 2.250 i månaden då, om jag räknat rätt...

Huset kostar ca 1,5 milj och är en boarea på 118 kvm.

• Sedek

Jag har ett hus på 185 m2, nybyggt 2008 och gör åt ca 16 000 kWh per år.

Förutom el så tillkommer det ofta vatten, avlopp, sopor, samfällighetsavgift kanske.

Ni borde ju även sätta av en del pengar varje månad ämnade för underhåll och reparation av huset. De pengarna räknar jag som driftskostnad. Försäkring är väl också driftskostnad, i mina ögon

Så det är mer än elen som kostar varje månad, men det har ni kanske koll på.

Lycka till!

• längtar och väntar

Vi har naturgas, betalar runt 24 000 eller något för el och uppvärmning på ett år.

• mirakelasta

Att tänka på är att olika människor lägger in olika betydelse i driftkostnad. Endel menar värme, el, vatten. Andra räknar med sopor. Och andra räknar dessutom med villaförsäkring och ev avgifter till samfälligheter.

Ang din fråga så är det lägre el och värme än vi har. Vi har hushllsel och fjärrvärme. I vårt fall så "hyr"  vi fjärrvärmen från GBG Energi och det gör att vi har ett fjärrvärmepris som är ungefär som elpriset runt en krona. Vi betalar ca 3500 kr i månaden för sex personer.

För er skulle det bli runt 2300 kr/mån enligt samma uträkning.

Om det är bra eller dåligt beror p hur gammalt huset är. Sekelskifteshus kostar för det mesta mer i uppvärmningskostnad om de inte är tilläggsisolerade.

Man kan således inte ge ett exakt svar utan man får titta på om man kan sänka de kostnaderna och vad det isåll skulle kosta i investering.

Direktverkande el är det dyraste uppvärmningsalternativet. Fast köper man ett hus för 400 000 kr så kanske inte det spelar ngn roll. Köper man ett hus för 4 miljoner då blir ALLA kostnader ett hus har intressanta.

Lycka till med ert husköp.

• Sedek
    SnuttanSnuttan skrev 2010-02-03 20:53:18 följande:
    förresten, vad är "det bästa" och billigaste sättet att värma upp ett hus på? *nyfiken* :)
    Oj, det beror på många saker.

Nybyggda hus förses ofta med frånluftsvärmepump. Det är billigt att installera och billigt i drift.

Bergvärme är kanske absolut billigast i drift, om det finns berg... Men svindyrt att installera.

Fjärrvärme är ju också bra, miljövänligt.

Och så finns det säkert 1000 andra sätt att värma upp huset, solpanel, ved, pellets, kupéfläktar...
  • Doktorn

Huset är eluppvärmt va?  Vi har 2 x 114 kvadrat och vårat hus drar 21.000 kWh per år inkl hushållsel, men vi har bergvärme.  Då är vi ändå rätt slösiga med el.

Svar på tråden Ang husköp - driftkostnad?