• Anonym (självförtroende)

Grövre ben

Hej...Nån som vet hur man kan få "grövre" ben ? jag har pinnsmala ben och vill att dom ska bli lite tjockare, ser ju bara dumt ut, iofs så är jag bara 1.58 och väger ca 49 kilo men tycker endå att mina ben är alldeles för smala och många som kommenterat detta, även om jag går upp i vikt så hjälper det inte....Snälla finns det nån som har något tips?

Tack på förhand

• Svar på tråden Grövre ben
  • Pepparkaksdeg

Tung styrketräning med basövningar som fria knäböj. Plus en massa bra mat förståss!

• VMS

He he. Måste le lite för jag är också 158 cm lång och väger 49 kg och har tandpetare till ben och har länge undrat över hur man kan få lite mer kött på benen...

Så några råd och tips har jag inte men hänger mig på tråden och hoppas också på lite råd och tips från någon som kanske vet.

• VMS
    MikuAndSaraLi skrev 2010-02-03 21:05:53 följande:
    Börja med spinning så musklerna växer?
    Pepparkaksdeg skrev 2010-02-03 21:07:24 följande:
    Tung styrketräning med basövningar som fria knäböj. Plus en massa bra mat förståss!
    Nackdelen med detta är att då blir som regel lårmusklerna större men inte vaderna och definitivt inte anklarna och då kan det lätt se ännu knepigare ut.
    Men annars är träning ett bra tips
  • MikuAndSaraLi
    VMS skrev 2010-02-03 21:11:22 följande:
    Nackdelen med detta är att då blir som regel lårmusklerna större men inte vaderna och definitivt inte anklarna och då kan det lätt se ännu knepigare ut.Men annars är träning ett bra tips
    Men vad sägs om att du frågar på nåt gym då?
    Du kunde ju sätta tyngder på fötterna, sitta ner och så böja vaden (benet vid vaden, du vet - vet inte vad nedre delen heter >.<) så kanske det funkar.
    Men fråga. Alternativt ring.
  • Pepparkaksdeg
    VMS skrev 2010-02-03 21:11:22 följande:
    Nackdelen med detta är att då blir som regel lårmusklerna större men inte vaderna och definitivt inte anklarna och då kan det lätt se ännu knepigare ut.Men annars är träning ett bra tips
    Då ärdet bara att sjuta in vadträning 2gr vecka.
    Själva anklarna kan du däremot inte göra något åt. Annat än att bli fetare över lag då. Men med smala anklar så upplevs ju vaderna som desto grövre så det är ju nästan bara ett + med smala anklar tycker jag.
    Men grova ben av spinning? Njae knappast.
    Men som föregående talare skrev,be om ett upplägg på ditt gym med både kost och träning. Kanske investera i ett par timmar med en PT för att göra det hela rätt från början.

Tack för alla tips...min sambo säger ofta att jag har tandpetare till ben, är trött på detta nu...Vill ha mer köttigare ben det är inte fint med tandpetare.......benen blir vell ännu smalare när man tränar? promenader har jag gått mkt men det har snarare gett motsatt effekt...
    mer tips tack

• Pepparkaksdeg
    Anonym (självförtroende) skrev 2010-02-03 22:38:11 följande:
    Tack för alla tips...min sambo säger ofta att jag har tandpetare till ben, är trött på detta nu...Vill ha mer köttigare ben det är inte fint med tandpetare.......benen blir vell ännu smalare när man tränar? promenader har jag gått mkt men det har snarare gett motsatt effekt...mer tips tack
    Ja om du tränar annat än ren styrketräning ja.
    Tung styrketräning i hop med ett överskott på kcal bygger muskelmassa snabbast.
    Visst kan även ihärdigt fotbollsspelande eller spinningcyklande även ha viss muskeluppbyggande effekt,men inte i jämförelse så snabbt som styrketräning gör.
    Och promenader blir som du märkt oftast motsatt effekt.
    Man gör av med massa kcal samtidigt som man inte belastar musklerna nämnbart.
    För att bli grövre över ben eller varsomhelst på kroppen krävs ett överskott på kcal.
    Ät mer. Undvik konditionsträning och satsa på styrka så ska du se att det händer grejer

Tack så hemskt mkt det ska jag komma ihåg..vill du ge mig tips på hur jag eller vilken styrketräning jag ska ta och göra? nått exempel på vad jag ska äta för att få i mig extra kcal, eller nått som överhuvudtaget är bra att äta när man tränar???

men jag vill inte bli eller gå upp i vikt nån annanstans av kroppen utan det är enbart benen jag vill få grövre

• Pepparkaksdeg
    Anonym (självförtroende) skrev 2010-02-03 23:15:45 följande:
    Tack så hemskt mkt det ska jag komma ihåg..vill du ge mig tips på hur jag eller vilken styrketräning jag ska ta och göra? nått exempel på vad jag ska äta för att få i mig extra kcal, eller nått som överhuvudtaget är bra att äta när man tränar???
    Oj,oj oj....
    Jag kan bara rekommendera dig att vända dig med dina frågor till ett gym.
    Som jag sa,boka en timme med en PT så kan denne hjälpa dig med ett kost och träningsupplägg som kommer ge dig resultet.

Lycka till
    GoNatt

tack så hemskt mkt

• Anonym

Klart du kan bygga muskler utan att ligga på ett överskott i KCAL...däremot ska du inte ligga på ett underskott, utan hitta din nivå. Dvs där du inte går upp i vikt i fett, utan kan lägga på dig muskelmassa istället. Men, kom ihåg att det rör sig om ytterst lite räknat på ett år i kg muskelmassa.

Benträningen du ska köra är grundövningar...knäböj/benpress...benspark...baksida lår, utfall och ljumskar kan du också köra lite.
    Givetvis ska du köra vader, precis som du tränar låren...

Man brukar prata om att för att bygga muskelmassa ska man ligga på ca (6) 8-12 reps vid varje set.
    Ett bra sätt att köra på är 3:or, dvs du kör 3 set per övning...då kan du testa dig fram vilken vikt du ska använda vid respektive övning.
    Kör de 2 första seten så du precis orkar ex 10 reps, sen sista setet kanske du bara orkar ex 7 reps. Ligg kvar på den vikten då tills du orkar köra 10 reps vid alla 2 seten. Då ska du höja vikten igen så du återigen orkar köra 10 reps de 2 första seten och ex 7 reps det sista setet...och så fortsätter du.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-02-03 23:28:49 följande:
    Klart du kan bygga muskler utan att ligga på ett överskott i KCAL...däremot ska du inte ligga på ett underskott, utan hitta din nivå. Dvs där du inte går upp i vikt i fett, utan kan lägga på dig muskelmassa istället. Men, kom ihåg att det rör sig om ytterst lite räknat på ett år i kg muskelmassa.Benträningen du ska köra är grundövningar...knäböj/benpress...benspark...baksi da lår, utfall och ljumskar kan du också köra lite. Givetvis ska du köra vader, precis som du tränar låren...Man brukar prata om att för att bygga muskelmassa ska man ligga på ca (6) 8-12 reps vid varje set. Ett bra sätt att köra på är 3:or, dvs du kör 3 set per övning...då kan du testa dig fram vilken vikt du ska använda vid respektive övning. Kör de 2 första seten så du precis orkar ex 10 reps, sen sista setet kanske du bara orkar ex 7 reps. Ligg kvar på den vikten då tills du orkar köra 10 reps vid alla 2 seten. Då ska du höja vikten igen så du återigen orkar köra 10 reps de 2 första seten och ex 7 reps det sista setet...och så fortsätter du.
    "...då tills du orkar köra 10 reps vid alla 2 seten."

vid alla 3 seten, ska det givetvis vara
  • Anonym

Glöm inte att träna mage/rygg också...inte bra att bli stark i ben om du är svag i magen o ryggen...

• Anonym

alla pratar kcal men glöm inte mycke protein. :)  annars är det bara att träna på , det finns inte så många andra sätt. precis som alla andra här skriver..
    lycka till.

Svar på tråden Grövre ben