• Shaun the sheep

Måla om i shabby chic-stil

Hej!

Jag har en fruktansvärt ful gammal byrå som jag tänkt måla om i shabby chic-stil ett bra tag. Men nu i helgen tänkte jag göra slag i saken, fast då dök det upp lite frågor. Har googlat och läst att man först ska börja med ett lager svart färg, sen måla över med vitt och slipa kanterna.
    1. Lyser inte det svarta igenom? Borde man inte välja typ en gråaktig färg istället?
    2. Måste man måla med nåt annat under öht? Kan man inte slipa kanterna ändå,
    och låta träfärgen vara det slitna? Kanske inte riktigt lika snyggt iofs..

Jag vet inte alls, så jag överlämnar till er här på FL och hoppas att jag fått något svar tills imorgon bitti när jag är pigg, utvilad och har tid att sitta här

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Svar på tråden Måla om i shabby chic-stil
  • Shaun the sheep

Är det verkligen ingen som vet hur man gör...? Har så svårt att tro att alla ni som gillar Shabby chic köper alla möbler helt färdiga?

• tessum

Ett tips är att grundmåla i den nyans ni vill att det slitna ska vara, typ biege eller grå.

Sen gnuggar ni tex kanter och sådant med sterinljus. 

Måla sedan i den färg ni valt (vitt?)

Sen tar man bara ett sandpapper och drar löst över de områden där stearinet är, färgen släpper jättelätt.

Blir supersnyggt! 

• Shaun the sheep

Tack så mycket för ditt svar, Tessum! Har du möjligtvis några bilder..? Mycket begärt kanske, men det lät himla fint! :)

• tessum
    dollheart skrev 2010-02-04 16:06:44 följande:
    Tack så mycket för ditt svar, Tessum! Har du möjligtvis några bilder..? Mycket begärt kanske, men det lät himla fint! :)
    Har tyvärr bara hjälpt andra att måla om deras möbler så jag har inget här hemma som är målat så än. Hade tänkt måla om en massa möbler på det sättet när vi ska renovera huset för det blir så fint.

Ska söka runt lite på internet och se om jag hittar någon som använt samma teknik. 
  • Shaun the sheep

Ja, jag har googlat i flera dagar på olika termer gällande att måla om i shabby chic-stil och jag hittar inget! Ja, bara den beskrivningen kag nämnde i TS, då.. Konstigt!

• Shaun the sheep

Tack för svaret, Tessum! Har gjort i ordning en ram, bara för att prova, det blev helt ok. Men jag vet vilka missar jag gjorde och ska testa på en ny ram idag, så det blir säkert ännu bättre. Tack igen, härligt att kunna göra själv istället för att köpa från nån dyr webshop

Svar på tråden Måla om i shabby chic-stil