• Anonym

hur finansiera flytten, vi MÅSTE flytta?!

Har ÄNTLIGEN fått jobb.. i en annan stad, dock bara extrajobb. För att ens få möjligheten till mer timmar senare så är jag tvungen att flytta till den staden.
    Så nu har vi fått en lägenhet där och ska flytta om mindre än en månad.. Men fysatan vad allt kostar. Vet inte hur vi ska ha råd.

Vi lever på socialbidrag, får ut ca 9000:- i månaden, varav ca 6000:- är räkningar.
    Nu när vi flyttar hamnar utgifterna på närmare 11.000 denna månad , vilket innebär att vi saknar nästan 2000:- till det. Och sedan ska vi även klara av att leva ytterligare en månad innan nya pengarna kommer.

Hur ska vi fixa det här? Soc ställer ju knappast upp med flyttbidrag, oavsett om man måste flytta pga jobb eller inte. Arbetsförnedringen hjälper bara till om man är över 25 år, (sjukt , jag vet!!!!)

Vi måste ju fixa det på något vis, men hur?!

• Svar på tråden hur finansiera flytten, vi MÅSTE flytta?!
  • Anonym

Ja, men med tanke på hur mycket lån vi har redan så känns det inte alls lockande. Det blir såklart ett måste till slut ,men ändå.

Jag förväntar mig inga lösningar, ville mest skriva av mig. Höra från andra i samma situation och få lite tips om hur man ska orka. Det här ekonomin som vi har är verkligen dödande.

• Anonym (Moa)

Kan ni inte sälja av lite grejer ni inte behöver o på så sätt få in lite pengar..

Tex.
    * sängramen - vet ej vad ni har men oftast kan man köpa ben billigt på ikea att ha istället...
    * TV om ni har en platt.. Byt ner er till en tjocktv.. Brukar skänkas bort på blocket.se
    * annat ni kommer på - bara så ni får ihop det ni behöver...

• Ankmor

Hör med socialtjänsten i din kommun, kanske kan ni få flyttbidrag? Socialstyrelsen skriver så här: Flyttkostnader Socialnämnden bör ge ekonomiskt bistånd till flyttkostnader, om flyttningen är nödvändig för att den enskilde skall uppnå en skälig levnadsnivå (jfr avsnittet ?Byte till dyrare bostad? s. 8). Ekonomiskt bistånd till flyttkostnader bör i regel bl.a. omfatta ? hyra av bil, inklusive försäkring, ? bensin, ? hyra av flyttlådor, och ? flytt av telefonabonnemang. Om den enskilde på grund av sjukdom, ålder eller andra skäl inte klarar av att flytta på egen hand, bör biståndet omfatta skäliga kostnader för en flyttfirma. Källa: www.socialstyrelsen.se/sosfs/2003-5/2009-23andringsforeskrift Hoppas det ordnar sig för er!

Drömmar krossas inte - de börjar och slutar, sedan börjar de igen.
  • gullican

Varför skulle Soc inte bevilja bistånd till flyttkostnader. Det gör vi faktiskt väldigt ofta och i ditt fall är det ju extra angeläget då ni flyttar pga arbete=möjlighet till självförsörjning. Om det inte finns några andra omständigheter än de du skriver i TS som skulle kunna påverka så skulle jag definitivt bevilja er flyttkostnader. Naturligtvis skulle ni inte få anlita en flyttfirma rakt av som skulle packa rubbet och sköta det hela, men rimlig kostnad till själva transporten skulle ni få utan problem.

• The Black Lady

Soc här beviljar flyttkostnader om man flyttar till jobb... har du ens frågat er socialsekreterare...?

• Anonym

ja jag har frågat.. dom sa att dom inte hjälper till med nånting av flytten..

men ska visa dom texten du skrev Ankmor.

• Anonym

Ankmor:
    Det dom menar med skälig levnadsnivå, är om man bor i misär till exempel och måste få hjälp att flytta till bättre boende. Då ställer soc upp..

men tydligen itne om man måste flytta för jobb.

• MickeN1973
    Anonym skrev 2010-02-06 14:11:54 följande:
    Ankmor: Det dom menar med skälig levnadsnivå, är om man bor i misär till exempel och måste få hjälp att flytta till bättre boende. Då ställer soc upp.. men tydligen itne om man måste flytta för jobb.
    Har du överklagat beslutet?  
    Vad beror kostnaden på?
    Dubbel hyra?  
  • Anonym

MickeN1973:

Nej, flytt av el och internet. Hyra av släp, bensinkostnader. måste köpa nya möbler som inte går att förflytta utan att dom går sönder. -.- ja men typ sånt.

Svar på tråden hur finansiera flytten, vi MÅSTE flytta?!