• Hjärtat längtar

    Adoptionskö? Var?

    Hej!

    Jag och min man vill ställa oss i adoptionskö, eftersom vi fått beskedet att vi aldrig kan få biologiska gemensamma barn.

    Var ska man börja?
    Jag har hört att man kan ställa sig i kö på adoptionscentrum.
    Ska man ställa sig på kö på flera ställen FFIA? MIA?
    Eller ska man välja ett ställe?
    Vilket tycker ni är bäst?

    Tacksam för svar!!

  • Svar på tråden Adoptionskö? Var?
  • Pendo

    Hej

    Var ska man börja? - LÄSA gå in på MIA:s hemsida, de har länkat till de organisationer som finns. Läs allt som handlar om organisationen, processen, länderna mm. Läs också adoptionsbloggar, det finns en tråd här där det finns länkar till massor av bloggar, de ger en nära inblick i hur processen går till. Det har varit viktigt för mig. Ni är välkomna att läsa om hur vi har det på www.mwanangu.blogg.se

    Jag har hört att man kan ställa sig i kö på adoptionscentrum - Visst kan man det, det är bara att betala in medlems- och köavgift, det står på hemsidan hur man gör.

    Ska man ställa sig på kö på flera ställen FFIA? MIA? - (MIA är myndigheten för internationell adoption och ingen organisation)

    Eller ska man välja ett ställe?
    Vilket tycker ni är bäst? - Läs på de olika organisationerna och se vilka länder ni passar in på, sen betalar ni köavgift till de organisationer som har länder som är lämpliga för er. Ett tips är att inte låsa er vid ett land. Det händer mycket i den här världen och länder både öppnar och stänger.

    Lycka till med alla viktiga beslut som ligger framför. De slutar i något alldeles fantastiskt och underbart =)

    / Anna

  • Liv73

    Hej GreenGal, ska vi följas åt?
    Jag och min man ska också påbörja resan mot ett barn.
    Ringde kommunen idag för att tala med någon men måste återkomma imorgon på telefontiden.

  • en glad

    Bäst intro till adoption får man om man läser på www.mia.eu .... där finns också länkar till alla auktoriserade adoptionsorganisationer, deras länder, krav, kostnader mm.

    Anmäl sedan ert intresse till kommunen (de som handlägger internationell adoption ...)

  • Hjärtat längtar

    Tack så mycket för era svar!!
    Jag vill jättegärna hitta lite adoptionsbloggar att läsa.
    Och jag ska LÄSA LÄSA info på mia.eu

    Jag kan tänka mig att adoptera från vilket land som helst tror jag.
    Kan man stå på kö till flera olika länder.

    Liv73: Jag vill jättegärna följas åt!

  • en glad
    Hjärtat längtar skrev 2010-02-04 23:12:30 följande:
    Tack så mycket för era svar!!Jag vill jättegärna hitta lite adoptionsbloggar att läsa. Och jag ska LÄSA LÄSA info på mia.euJag kan tänka mig att adoptera från vilket land som helst tror jag. Kan man stå på kö till flera olika länder.Liv73: Jag vill jättegärna följas åt!
    Man kan inte stå i kö till något land (utan i en allmän kö till alla länder - och där är det viktigt att ställa sig per omg) så länge man inte har sin utredning och medgivandebeslut klar ... skälet är att länderna har egna (höga) krav på de sökande och de ändrar sig hela tiden, endast organisationerna kan hjälpa er att hitta rätt - när den dagen kommer ...
  • Hjärtat längtar

    Nu har vi ställt oss i Adoptionskö på Adoptionscentrum.
    Vi är intresserade av Etiopien, Nigeria, Ryssland, Sydafrika och Sydkorea.
    Vi har inte ringt socialförvaltning än, men det blir väl snart.

    Hur går det för er andra?

  • Rapunzella

    Ni kan stå i flera köer om ni vill, och det är jättebra att ni har ställt er i en!

  • Hjärtat längtar

    Ja, vi funderar lite på att ställa oss i kö hos BFA också.
    AC tyckte vi var bäst eftersom de länderna jag nämnde ovan  hade så kort kötid från att ansökan skickats till landet.
    Länderna som passade in på oss hos BFA hade några års väntetid.
    Men jag vet inte hur väl de där väntetiderna stämmer...?

  • en glad
    Hjärtat längtar skrev 2010-02-15 22:32:54 följande:
    Ja, vi funderar lite på att ställa oss i kö hos BFA också. AC tyckte vi var bäst eftersom de länderna jag nämnde ovan  hade så kort kötid från att ansökan skickats till landet. Länderna som passade in på oss hos BFA hade några års väntetid. Men jag vet inte hur väl de där väntetiderna stämmer...?
    Problemet är att kort väntetid i Sverige innebär ofta lång väntetid i landet - och tvärtom ....
  • Annika652

    Om ni har råd, så ställ er som sökande i två organisationer. Ni adopterar första barnet genom en av organisationerna och när det är dags för syskon så använder ni den andra organisationen där ni då fått ett jättebra kö-nr. (Betalande sökandetid=kötid). Vi gjorde inte så här men jag önskar att jag kommit på det tidigare. Nu är ju kötiderna så långa överallt så vi vet inte om vi hinner få något syskon, hade vi stått i kö i en annan organisation så hade vi fått skicka våra papper direkt.
    Kanske är det svårt att tänka på syskon när man inte ens fått sitt första barn men om man har en dröm om fler barn så är det ett bra tips.
    Lycka till.

  • Montytonky

    Och titta vilka länder ni är mest intresserade av/passar in på och se om det finns en organisation som har samarbete med fler än en utav dessa. Om utifall möjligheterna att skicka till ett visst land försvinner eller om kötiderna blir alltför långa så är det ju lättare att ändra land inom organisationen än om man ska byta land OCH organsisation.
    Vi var så inne på ett land och tog den organisationen som vi fick bäst känsla för och det är ju bra, men sen när väntetiderna drog iväg så blev vi intresserade att ev byta land men vår organisation hade inget samarbete på de länder vi annars hade pratat om.... Nu stod vi ju kvar och det är vi glada för idag när vi har fått vår underbara xx, men bara ett tips!

  • Hjärtat längtar
    Annika652 skrev 2010-02-17 07:58:30 följande:
    Om ni har råd, så ställ er som sökande i två organisationer. Ni adopterar första barnet genom en av organisationerna och när det är dags för syskon så använder ni den andra organisationen där ni då fått ett jättebra kö-nr. (Betalande sökandetid=kötid). Vi gjorde inte så här men jag önskar att jag kommit på det tidigare. Nu är ju kötiderna så långa överallt så vi vet inte om vi hinner få något syskon, hade vi stått i kö i en annan organisation så hade vi fått skicka våra papper direkt. Kanske är det svårt att tänka på syskon när man inte ens fått sitt första barn men om man har en dröm om fler barn så är det ett bra tips. Lycka till.
    Jag trodde att det gick fortare att få ett syskon, får man liksom börja om kötiden, när man fått första barnet?
    Det låter ju som ett alternativ att ställa sig i två organisationer och få ett syskon från varje organisation, men jag tror jag helst vill ha syskonen från samma land och det kan ju bli ett problem om organisationerna inte har samma länder...
  • Emeli
    Hjärtat längtar skrev 2010-02-17 23:31:49 följande:
    jag tror jag helst vill ha syskonen från samma land och det kan ju bli ett problem om organisationerna inte har samma länder...
    Så är det för många {#lang_emotions_smile}. Det gäller att jämföra: Indien, Vietnam och Thailand är länder som finns hos såväl AC som BFA och FFIA, fast av dem är det bara Indien som fungerar just nu. Colombia finns hos AC, ALC och FFIA. Kenya finns hos de fyra största organisationerna. Kina finns hos AC,FFIA och BV, men ni är alldeles för unga för att få skicka ansökan dit osv. Villkor, vad som ingår och kostnader skiljer också mellan organisationerna. Läs på, jämför och fundera!

    Man kan aldrig vara säker på att kunna adoptera nästa barn från samma land. Länder kommer och går, regler ändras osv. Många familjer har barn från olika länder och intygar att det inte spelar någon roll. De växer ihop som en famlj ändå, får normala syskonrelationer.

    Ja, man måste börja om från början om man vill adoptera ett syskon. Går man genom samma organisation tar det i de flesta fall lång tid. Den tiden kan kortas om man saxar mellan organisationerna.
  • Hjärtat längtar

    Tack för tipset, men Indien och kina är vi för unga för och kenya känns inte lockande med tanke på den långa vistelsetiden, men som sagt så gör det väl inte så mycket om barnen kommer från olika länder, bara tänkte att det kanske blir en trygghet och samhörighet för dem. 


    Men vi kanske försöker med Spermiedonation och sen adopterar...
    Men jag ska tänka en gång extra och kanske ställa oss i en till adoptionskö.
Svar på tråden Adoptionskö? Var?