• onoff

Åka utomlands i 6:e månaden???

Pappa fyller 50 i sommar, och vill bjuda med oss på en resa till Grekland. Kruxet är att om allt går bra (är bara i v6+3) så kommer jag att vara i v27 då, och jag vet att själva flygresan inte är skadlig för barnet...
    Det jag är orolig över, att tänk om jag föder för tidigt, tänk om jag mår dåligt osv... finns det andra tankar som jag borde tänka? Har aldrig varit gravid förr... så jag vet typ ingenting...

Nån som har egna erfarenheter av att resa utomlands i sjätte månaden? Alla tankar och tips välkomnas!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-03 23:53
    Ja.. Även ni som är i sjätte månaden får gärna berätta om ni kan tänka er att åka utomlands i det skick ni är i nu.. :)
  • Svar på tråden Åka utomlands i 6:e månaden???
  • Toppen9

Vissa flygbolag tillåter inte gravida att flyga med dem utan läkarintyg osv. from v 28 tror jag det var, men kolla upp så att jag inte säger fel. Kolla också upp vad din försäkring täcker då du som gravid kan åka på att betala för ev nödlandning om planet måste landa pga av dig/din graviditet.

• onoff

tack för svar...
    mer svar???

• onoff
    Toppen9 skrev 2010-02-04 01:06:55 följande:
    Vissa flygbolag tillåter inte gravida att flyga med dem utan läkarintyg osv. from v 28 tror jag det var, men kolla upp så att jag inte säger fel. Kolla också upp vad din försäkring täcker då du som gravid kan åka på att betala för ev nödlandning om planet måste landa pga av dig/din graviditet.
    hur mår du föresten? Skulle du kunna tänka dig och flyga (oavsett vad reglerna säger osv). Skulle du kunna tänka dig och åka på charter 2 veckor till 30 graders värme, om du kunde idag???
  • Toppen9
    onoff skrev 2010-02-04 01:12:46 följande:
    hur mår du föresten? Skulle du kunna tänka dig och flyga (oavsett vad reglerna säger osv). Skulle du kunna tänka dig och åka på charter 2 veckor till 30 graders värme, om du kunde idag???
    Just nu så är jag ju i v34 och känner mig bra stor och klumpig. Är bra nöjd med att få vara hemma och pyssla nu, men när jag var i v27 skulle jag garanterat ha orkat och velat åka.
  • onoff

Ok..  Tack för svar!
    Lycka till med din bebis! =)

• Krake

De flesta flygbolag tillåter flyg t o m v. 34. Kruxet är istället reseförsäkringen. Där måste man vara jättenoga med att kolla hur länge och vad den täcker. Se denna artikel: www.aftonbladet.se/resa/article359803.ab

Grekland ligger ju dock som tur är i EU, vilket innebär att du enkelt och utan att betala kan utnyttja deras sjukvård. Det enda du måste göra är att beställa ett europeiskt sjukförsäkringskort från försäkringskassan. Det kostar inget.
    Jag har själv med berått mod valt att tillbringa v. 19-29 utomlands. Hittills (v. 22) har jag noll problem. Hur du kommer att må i v. 27 kan ingen svara på tyvärr. Om du är orolig, kolla upp vad som gäller vid avbokning (villkor för resan i sig, eventuella kreditkortsförsäkringar, extra försäkringar, kan täcka detta).
  • emmwr

Som någon skrev ovan är problemet försäkringen. Oftast gäller inte hemförsäkringens reseförsäkring efter vecka 28. Ring och kolla! Tänk på att en normal förlossning kanske inte kostar överdrivet mycket, men om barnet föds förtidigt kommer det att behöva massa dyr eftervård och kanske tokdyrt ambulansflyg hem.
    Om du gärna vill åka kolla upp om det finns någon annan temporär reseförsäkring du kan ha (kolla alltid det finstilta, Europeiska nämde någon siffra runt 2 milj för USA exl. ambulansflyg hem).

Tex. gäller har Europiskas reseförsäkring för resor i jobbet fram till vecka 32 (vilket inte räckte för mig) och jag tror att de även har privat försäkring. 

Påpekar igen: LÄS ALLTID DET FINSTILTA OCH RING OCH FRÅGA, är det ok, be att få det skriftligt!

• FinaFamiljen

Med risk för att vara negativ... =) Jag skulle aldrig åka, inte en chans. Jag födde första barnet i v 32 utan nån direkt förvarning, och jag hade aldrig förlåtit mig själv om jag varit utomlands där vården inte är lika bra. Med andra barnet hade jag massor av sammandragningar tidigt, och var delvis sjukskriven länge. Han föddes till slut fullgången. Nu med tredje mår jag hittills bra ( v 17) men skulle ändå aldrig åka, erfarenheterna sitter för djupt i mig.

Svar på tråden Åka utomlands i 6:e månaden???