• Teschty

Ensamstående, radhus eller bostadsrätt?

Hälp mig väga för och nackdelar, 
    bostadsrätt eller radhus?

Jag är ensamstående med en 2 åring och en liten hund.
    Jag planerar att börja läsa på högskola hösten 2010.

Har funderat så länge men nu vet jag varken ut eller in =)

Alvin mammas hjärta
  • Svar på tråden Ensamstående, radhus eller bostadsrätt?
  • Anatha

Du kan ju bo i bostadsrättsradhus också. Bor du i bostadsrätt så delar ni på gemensamma konstnader och du kan inte välja själv vad som ska göras i form av under håll m.m. Vill grannarna att ni ska bygga spaanläggning i källlaren får även du vara med och betala det i och med avgiften.

I eget ägt boende står du själv för alla kostnader dock brukar det vara en samfällighetsavgift för tex snöröjning, sophämtning m.m. i eget ägt radhus.

I många bostadsrättsföreningar är avgifterna rätt höga så man kan ofta komma billigare unden genom att själv äga sitt radhus. Du får helt enkelt kolla runt gå på visningar och göra kalkyler på de olika objekten sen får du göra din utvärdering om vad du vill ha.

• Teschty
    Anatha skrev 2010-02-03 23:57:59 följande:
    Du kan ju bo i bostadsrättsradhus också. Bor du i bostadsrätt så delar ni på gemensamma konstnader och du kan inte välja själv vad som ska göras i form av under håll m.m. Vill grannarna att ni ska bygga spaanläggning i källlaren får även du vara med och betala det i och med avgiften.I eget ägt boende står du själv för alla kostnader dock brukar det vara en samfällighetsavgift för tex snöröjning, sophämtning m.m. i eget ägt radhus. I många bostadsrättsföreningar är avgifterna rätt höga så man kan ofta komma billigare unden genom att själv äga sitt radhus. Du får helt enkelt kolla runt gå på visningar och göra kalkyler på de olika objekten sen får du göra din utvärdering om vad du vill ha.
    Bostadsrättsradhus skulle jag inte få för mig, snacka om att bli ruinerad =)
    Alvin mammas hjärta
  • Anatha
    Teschty skrev 2010-02-04 00:02:53 följande:
    Ja de verkar sanlöst dyra de dyker alltid upp när man söker bostäder på hemnet och kostar ofta som "vanliga" radhus sen ser man på kostnaderna i helhet och sorterar bort dem.
  • Butterscotch
    Teschty skrev 2010-02-04 00:02:53 följande:
    Det beror förstås på vad avgiften är.

Jag har en kollega som bor i en bostadsrättsvilla och jag tycker att det låter helt perfekt - de bor i ett fristående hus men behöver aldrig bry sig om såna jobbiga saker som att måla huset eller övrigt yttre underhåll utan det ingår i avgiften. Skönt! (förutsatt att man vill/har råd att betala för minskat eget arbete förstås)
  • Butterscotch

Glömde visst svara på ts fråga: om jag var ensamstående med barn och hund skulle jag nog välja bostadsrätten, för att slippa undan så mycket jobb som möjligt (yttre underhåll, trädgård). Tid är en bristvara.

Alternativt välja ett bostadsrättsradhus som föreslogs ovan, men det låter inte som om det är aktuellt i ts fall.

• Mummy

Att det är dyrt beror ju helt på vart man bor. Vi har ett BR-radhus och betalar ca 7.200/månad för lån, hyra och el. Då sparas även en del av hyran till vår egna fond. Av dessa är hyran 5.500 kr. Vi har 117 kvm. Hade vi köpt oss ett "riktigt" radhus hade det kostat oss kanske 1,5 miljoner och en betydligt högre kostnad/månad.

Men, för att svara på frågan: Jag hade valt BR (lägenhet) om jag var ensamstående

• Teschty

Nu har vi bara 1 "länga" BR-radhushär i stan och dom e  jättedyra och väldigt låg standard.
    Finns däremot en BR lägenhet som har varit till  salu länge, går ut på 295 000 och har en hyra på 4050/mån  sen e det totalrenoveringsbehov.

Sen ligger den på 4 vån UTAN hiss, men i övrigt väldigt stor, ljus och luftig.

Alvin mammas hjärta
  • Anatha
    Mummy skrev 2010-02-04 06:41:08 följande:
    Att det är dyrt beror ju helt på vart man bor. Vi har ett BR-radhus och betalar ca 7.200/månad för lån, hyra och el. Då sparas även en del av hyran till vår egna fond. Av dessa är hyran 5.500 kr. Vi har 117 kvm. Hade vi köpt oss ett "riktigt" radhus hade det kostat oss kanske 1,5 miljoner och en betydligt högre kostnad/månad.Men, för att svara på frågan: Jag hade valt BR (lägenhet) om jag var ensamstående
    Eftersom hyran är 5 500 kr så hade den varit mycket lägre om det inte hade varit BR. NU vet jag inte hur mycket dyrare inköpet hade varit i ert område men för de tusenlapparna ni betalar i hyra hade du fått rätt mycket mer lån. Sen är ingår iof en del saker i hyran man ändå måste betala men långt ifrån allt. När jag har räknat på de olika alternativen har alltid BR-radhus varit dyrare per månad. Men jag har ju givatvis inte räknat på alla som finns.

Men visst vill man betala för att få allt fixat och inte kunna välja själv vad som ska fixas så är det ett bra alternativ. Personligen så föredrar jag att välja själv då jag oftast tycker att styrlser i bostadsrättsföreningar ofta är inkompetenta och annars fattar för många beslut som rör mig.
  • Butterscotch
    Teschty skrev 2010-02-04 09:45:34 följande:
    Nu har vi bara 1 "länga" BR-radhushär i stan och dom e  jättedyra och väldigt låg standard.Finns däremot en BR lägenhet som har varit till  salu länge, går ut på 295 000 och har en hyra på 4050/mån  sen e det totalrenoveringsbehov.Sen ligger den på 4 vån UTAN hiss, men i övrigt väldigt stor, ljus och luftig.
    Jag hade inte orkat bo på 4:e våningen utan hiss, särskilt inte med barn och hund... men det är jag, det (jag är lite bekväm av mig). Renovering kostar också en massa pengar (och energi) - mer än vad man förmodligen tror om man inte renoverat förut - så räkna på det ordentligt. Kanske är det ändock en bättre idé att köpa något som är i bra skick, men som har ett lite dyrare inköpspris.
  • Mummy

Anatha
    Vad menar du med att hyran skulle vara lägre om det inte var en BR?
    Vi skulle ha en månadskostnad på ca 5.000 mer/månad ungefär om vi köpt ett hus för ca 1,8 miljoner som huset ligger runt här. Och sen på det ett sparande för takbyte, dränering osv osv.
    Visst har vi en hyra på 5.500, men med ett sånt lån hade bara räntan gått på mer än vad vi betalar sammanlagt per månad här.

• Anatha
    Mummy skrev 2010-02-04 19:01:53 följande:
    AnathaVad menar du med att hyran skulle vara lägre om det inte var en BR?Vi skulle ha en månadskostnad på ca 5.000 mer/månad ungefär om vi köpt ett hus för ca 1,8 miljoner som huset ligger runt här. Och sen på det ett sparande för takbyte, dränering osv osv.Visst har vi en hyra på 5.500, men med ett sånt lån hade bara räntan gått på mer än vad vi betalar sammanlagt per månad här.
    Jag vet inte prisskillnden mellan ett radhus som är bostadsrätt och som är ägarradhus där ni bor. Det brukar inte vara så stor skillnad på dessa.

Äger du ditt radhus har du ingen hyra. Visst måste du avsätta pengar till reparationer men det brukar bli billigare om man räknar på det än om man betalar till det kollektiva. Dessutom kan man välja vilka reparationer man vill göra.

Har ni lyckats hitta ett BR radhus med låg avgift och lågt pris så är det ju bara jättebra det brukar dock inte vara så om man jämför.
  • Grus grus

Jag har båda två, hihi! Bor i bostadsrätt som är ett radhus. Det är 26 fristående villor som ingår i en förening. Det är perfekt! Jag har tomt, garage och ett hus på 104 kvm, allt för 6000 kr i månaden om man räknar in el också. Är jättenöjd och vill aldrig flytta härifrån. Är ensamstående med en liten dotter. Skulle aldrig våga köpa hus av ekonomiska skäl. Skulle inte ha råd att underhålla ett hus. Därför är jag så glad över detta alternativ.

Mamma, kvinna, förskollärare, genuspedagog
  • Anatha

Sen kan du inte jämföra hus och Bostadsrättradhus då får jämföra bostadsrättsradhus och radhus du äger.

• Grus grus

Just det, bor i en billig del av landet. Köpte detta br-hus för 50 000 kr. Nu har de dock stigit väldigt i värde och nyss såldes ett för 120 000 kr i samma område som mitt. Och det är väldigt dyrt i våra krokar för en br.

Mamma, kvinna, förskollärare, genuspedagog
  • Tinnys

Vi hade ett br radhus men köpt eget nu.
    Br radhuset kostade 1000 000
    hyra 6500 inkl parkering
    Summa per månad blev runt 7500 inkl ränta men ej amortering

Eget radhus kostade 2500 000
    samfällighet 2000 inkl parkering
    Summa per månad 5000 kronor inkl ränta men ej amortering.

Om jag skulle vara ensamstående så skulle jag nog inte få låna till ett eget radhus så jag skulle ta en br lägenhet.

• Mummy

Nja, ett radhus här kostar väl mellan 1,5-1,8 ungefär. Vi köpte vårt för 250.000

• Anatha
    Mummy skrev 2010-02-04 19:18:42 följande:
    Nja, ett radhus här kostar väl mellan 1,5-1,8 ungefär. Vi köpte vårt för 250.000
    Oj ja då är det ju jätteskillnad. Jag har kollat i Göteborg och där har det inte varit så stor skillnad mellan BR radhus och ägda radhus. Så när jag gjort budget varje gång har det blivit dyrare med BR radhuseen. Jag har hållit på att leta ett tag och varit med i bugivningar m.m.

Har man ingen buffert är nog också BR rätt bra att ha man får inte på samma sätt oförutsedda utgifter.
  • Mummy
    Anatha skrev 2010-02-04 19:42:39 följande:
    Oj ja då är det ju jätteskillnad. Jag har kollat i Göteborg och där har det inte varit så stor skillnad mellan BR radhus och ägda radhus. Så när jag gjort budget varje gång har det blivit dyrare med BR radhuseen. Jag har hållit på att leta ett tag och varit med i bugivningar m.m.Har man ingen buffert är nog också BR rätt bra att ha man får inte på samma sätt oförutsedda utgifter.
    Även om vi har en budget, så är det skönt att slippa vara orolig för ränteöknngar, oförutsedda utgifter osv. Vi tycker att detta passar oss perfekt. Men det är ju som du säger, kostar husen väldigt mycket så är det nog mest fördelaktigt att köpa ett fristående.
    Som vi ser det nu så lägger vi hellre 5.000 i månaden på resor, saker till hemmet osv istället för att köpa oss ett hus
  • Anatha
    Mummy skrev 2010-02-04 22:05:29 följande:
    Även om vi har en budget, så är det skönt att slippa vara orolig för ränteöknngar, oförutsedda utgifter osv. Vi tycker att detta passar oss perfekt. Men det är ju som du säger, kostar husen väldigt mycket så är det nog mest fördelaktigt att köpa ett fristående.Som vi ser det nu så lägger vi hellre 5.000 i månaden på resor, saker till hemmet osv istället för att köpa oss ett hus
    Fast du kan fortfarnde inte gämföra ett fristående hus med ett bostadsrättsradhus och ett radhus du äger själv. Det är skillnad både i inköpspris och i driftskostnad på dessa. Hus är alltid dyrare än radhus.

Ett radhus du äger själv har du ingen avgift på du har bara dina driftskostnader. Sen måste du givetvis räkna med att du har andra kostnader tex ommålning av fasad vart 15:e år. Ett radhus som är en bostadsrätt har du utöver driftskostnader även en avgift till bostadsrättsföreningen. Där betalar du gemensamma saker med grananrna underhåll m.m. men även tex om grannarna bestämmer sig för att bygga en spaanläggning ihop.

Ofta är prisskillnaderna inte så stora mellan ett radhus du äger själv och ett bostadsrättsradhus. Vilket gör att du i bostadsrättsradhuset får en högre månadskostnad. Men den månadskostnaden köper du dig iof bekvämligheten att tex slippa sköta vissa saker. I ditt eget ägda radhus kan du välja om du vill måla om fasaden själv eller om du tar in en firma. I bostadsrättsradhuset har du redan betalt för firman att måla om genom avgiften.

Förstår du skillnadena för vi verkar prata om helt olika saker?
Svar på tråden Ensamstående, radhus eller bostadsrätt?