• Anonym (rädd)

bemött akut psyk?

Hur är det egentligen att vara inlagd på akut psyk?

Någon som vart inlagd och kan berätta hur ni blivit bemötta?
    Känner ofta att jag egentligen borde lägga in mig, men vågar inte efter att ha hört massa skräck historier. 
  • Svar på tråden bemött akut psyk?
  • Anonym

Har inte varit inlagd själv, men en nära anhörig till mej var inlagd i januari för första gången. Han blev väldigt bra bemött och det var jättebra personal som tog hand om honom ordentligt. Tycker inte du ska tveka om du har behovet av att åka in, de kommer hjälpa dej, det är jag övertygad om!

• Anonym

Jag har träffat både skitstövlar och riktiga vardagsänglar på psykakuten. De allra, allra flesta är vardagsänglar!

• Anonym (orolig)

Jag undrar oxå! Vilka akut mottagningar pratar ni om ngn som vet hur de är i Lund?

• Anonym (varit inlagd)

Precis som de andra skriver så handlar det mycket om hur personalen är som jobbar där. Det finns tyvärr en och annan inom psykiatrin som verkligen inte hör hemma i arbete med människor och då är man oerhört utsatt när man är inlåst och i deras vård. Men givetvis är inte alla så. Det finns bra folk också - det svåra är ju att man inte vet på förhand.
    Tror att det är bra med inläggning om man riskerar att skada sig själv eller andra, annars tror jag att öppenvården har betydligt bättre förutsättningar att hjälpa en människa att må bra. Det går fort att komma ifrån de vanliga rutinerna och man blir lätt passiv av att vara inlagd på psyk. Det kan bli jobbigt när man väl ska återanpassas till ett normalt liv igen.
    Varför vill du bli inlagd? Har du självmordsplaner?

• Cherrybaby

Dom kramar mig varje gång jag kommer och pussar mig på kinden varje gång jag far. Försöker alltid göra så gott dom kan när jag säger att jag inte klarar av min ångest. Försöker först med olika strategier och sedan med mediciner om det skulle behövas.
    Dom har aldrig misstrott mig och alla är hur fina som helst.
    Det är mina erfarenheter av akutpsyk.

• 1lejon

Jag har blivit bra bemött dom gånger jag varit i kontakt med akut psyk. Fast visst finns det personer som inte alls ska jobba inom vården. Har varit inlagd ett par gånger och nu är det dax igen. På dom avdelningar jag vart inlagd på så har det funkat bra, trevlig, tillmötesgående personal. Som verkligen försökt hjälpa till. Någon att prata med när det är som jobbigast.
    Har du planer på att skada dig själv. Sök hjälp.

• Anonym (mamma)

enligt min erfarenhet måste man säga att man tänker ta livet av sig annars blir man inte inlagd.
    har vart inlagd två gånger på ulleråker i uppsala och där fanns det både bra och dålig personal. men det jag märkt är att man måste vara i VÄLDIGT dåligt skick och ha allvarliga sjäövmordsplaner för att bli tagen på allvar. "bara" ångest har inte fått mig inlagd även om jag velat.

• Anonym (varit inlagd)
    Anonym (mamma) skrev 2010-02-04 10:46:21 följande:
    enligt min erfarenhet måste man säga att man tänker ta livet av sig annars blir man inte inlagd. har vart inlagd två gånger på ulleråker i uppsala och där fanns det både bra och dålig personal. men det jag märkt är att man måste vara i VÄLDIGT dåligt skick och ha allvarliga sjäövmordsplaner för att bli tagen på allvar. "bara" ångest har inte fått mig inlagd även om jag velat.
    Tror inte heller att någon blir inlagd för ångest. Men har man konkreta självmordsplaner eller är helförvirrad så blir det inläggning. Skulle inte vilja bli inlagd för enbart ångest - de kan ju ändå inte hjälpa en på sjukhuset mot tankarna - de kommer ju inifrån. Men om jag höll på att ta mitt liv i en psykos skulle jag var tacksam om någon stoppade mig.
  • Anonym (rädd)

Tack för svaren,

det känns lite tryggare nu.
    Jag är förmodligen bipolär men de har inte ställt någon mer klar än depression än.
    just nu är jag i en väldigt jobbig fas och vet att om jag är själv har jag lätt för att bli destruktiv. Och eftersom jag förmodligen ska vara själv hela helgen och redan nu har det svårt att låta bli så är jag rädd för hur jag ska bli då. 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (varit inlagd) skrev 2010-02-04 12:43:43 följande:
    Tror inte heller att någon blir inlagd för ångest. Men har man konkreta självmordsplaner eller är helförvirrad så blir det inläggning. Skulle inte vilja bli inlagd för enbart ångest - de kan ju ändå inte hjälpa en på sjukhuset mot tankarna - de kommer ju inifrån. Men om jag höll på att ta mitt liv i en psykos skulle jag var tacksam om någon stoppade mig.
    jag har många gånger velat bli inlagd för ångest, har mått sjukt dåligt tidigare pga att man är ensam och inte har någon att prata med. resultatet blev istället att jag tänkte ta mitt liv efter att jag blivit nekad hjälp på psyk akuten.
Svar på tråden bemött akut psyk?