• noorah

Tycker du att det är rätt av en hyresvärd att neka kontrakt till bidragstagare?

Är det rätt som många bostadsföretag gör och inte tillåta bidragstagare (dom som får försörjningsstöd från soc) få kontrakt hos dom?

Själv tycker jag det är lite på snudd till diskriminering, man borde i dessa fall kolla upp omständigheterna lite mer noga då många "bidragstagare" faktist är skötsamma medborgare.

Vad tycker ni?

glöm igår, lev för idag och be för imorgon..
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att det är rätt av en hyresvärd att neka kontrakt till bidragstagare?
  • Trollet Ludenben

Nej, det tycker jag inte. Ett hyresbolag ska gå på saker som tex tidigare referenser osv. Men det finns många anledningar till bidrag. Alla bidragstagare tillhör inte en "folkgrupp". Det finns narkomaner, ensamstående mammor, ungdomar som flyttat hemifrån, alkholister, arbetssökande där a-kassa el. aktivitetsstöd inte räcker till, arbetssökande som inte har a-kassa mm.

Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • nano

Annat: Tycker de har rätt "fråga ut" de sökande mer noga om de vill de. Är själv bidragstagera just nu och jag har full förståelse om någon hyresvärd skulle neka oss bostad fasten jag vet att jag sköter mig såklart.

• felicityporter

Nej, absolut inte! Vem som helst kan behöva försörjningsstöd/socialbidrag någon gång i livet, särskilt nu med tanke på att moderaterna vill att alla som är sjuka skall behöva leva på försörjningsstöd istället för sjukersättning. Att en person lever på försörjningsstöd säger således ingenting om personens moral, liv eller leverne.

• isisisis

Ja.Det tycker jag.
    Det ska vara upp till stighetsägaren att bestämma vilka hyresgäster som lämpar sig för huset
    Äldre människor ska kunna bo lite mer ostört ,medans barnfamiljer passar i barnområden etc...
    Har man skött sig,har ett fläckfritt förlutet,bra inkomst så ska man kunna få en lägenhetmed lite bättre läge än i ett slumområde.
    Tycker det är bra system som det är nu.

Socialbidrag är ingen säker inkomstkälla,varför fastighetsägaren kan bli utan intäkter.
    En vräkning är inte så lätt som man kan tro.
    Det kan ta ÅR att bli av med någon som inte betalat hyran på flera månader.

• Eisa

Nej jag tycker det är helt åt helvete fel.

• noorah

Jag skulle känna mig diskriminerad om jag sökte en lägehet och nekades pga en sån sak!
    Synd att det ska vara så, läste i tidningenom detta och det handlade om en 3 barnsfamilj som bodde i en 2:a och som vill bya till större men blev stoppade överallt pga detta..

glöm igår, lev för idag och be för imorgon..
  • Parniara

Jag röstade ja. Visst ska alla ha rätt till bostad och i mitt tycke är det kommunen som ska erbjuda alla boende. Privata fastighetsägare borde få välja sina kunder på lik linje som alla andra företag.

• isisisis
    noorah skrev 2010-02-04 08:40:59 följande:
    Jag skulle känna mig diskriminerad om jag sökte en lägehet och nekades pga en sån sak! Synd att det ska vara så, läste i tidningenom detta och det handlade om en 3 barnsfamilj som bodde i en 2:a och som vill bya till större men blev stoppade överallt pga detta..
    Jag och min bror delade rum ända tills jag flyttade hemfrån.
    Vi har en väldigt generös standard i sverige idag.
    Varför ska det vara en självklarhet att varenda barn har eget rum?
  • Eisa
    isisisis skrev 2010-02-04 08:43:24 följande:
    Jag och min bror delade rum ända tills jag flyttade hemfrån.Vi har en väldigt generös standard i sverige idag.Varför ska det vara en självklarhet att varenda barn har eget rum?
    DET kan jag däremot hålla med om.
Svar på tråden Tycker du att det är rätt av en hyresvärd att neka kontrakt till bidragstagare?