• cilla83

Tipps på att få bort pisslukt på toan!

Jag skulle vilja ha lite tipps på hur man får bort piss lukt runt/på toan?
    Jag har en flicka här hemma som har en tendens att sitta lite för långt fram ibland på toaringen och det kommer då ut kiss under ringen och riner ner längst toan.

Ibland så ser man ju inte det på engång och lukten lixom sätter sig fast och jag känner minsta lilla av piss lukt och avkyr det!

Jag har försökt med mycket, skurat med såpa, badrumsrengörings spray, ättika
    men hitills inte hittat nått som tar bort precis all lukt!
    men sen efter en stund tycker jag att lukten lixom ändå finns kvar?

Har funderat på att prova köpa hem en citron och gnugga runt/på toa stolen?

Någon som har nått bra tipps?

• Svar på tråden Tipps på att få bort pisslukt på toan!
  • satakatse

kisset kanske har hamnat under... jaa hmmm... får bli en lång förklaring {#lang_emotions_sunny} under plastringen så finns det ju den där varifrån vattnet kommer... kanske de har hamnat upp dit? kanske funkar att ha en toaborste med borste uppåt...

Stör det dig att jag har stavat fel? KOM ÖVER DET! Allt jag läser är fan felstavat..
  • casham

har en son som sitter långt fram så kisset hamnar på undersidan av själva ringen och längs efter toastolen....men bara att torka och skrubba, jag brukar ta vanlig gul såpa..sen vet jag ju inte om en del av kisset dessutom åker in under själva "foten" på toastolen...stinker verkligen....

• cilla83
    casham skrev 2010-02-04 09:02:55 följande:
    har en son som sitter långt fram så kisset hamnar på undersidan av själva ringen och längs efter toastolen....men bara att torka och skrubba, jag brukar ta vanlig gul såpa..sen vet jag ju inte om en del av kisset dessutom åker in under själva "foten" på toastolen...stinker verkligen....
    satakatse skrev 2010-02-04 08:58:58 följande:
    kisset kanske har hamnat under... jaa hmmm... får bli en lång förklaring under plastringen så finns det ju den där varifrån vattnet kommer... kanske de har hamnat upp dit? kanske funkar att ha en toaborste med borste uppåt...
    Jag skurar ju toan ofta, så jag har funderat om det lixom hamnat under toan längst ner, ska höra med sambon om det går att typ skruva loss toan och göra rent under hela den. Jag burkar nuförtiden även sprita hela toan efetr jag skurat den  med ytsprit som jag köpt på apoteket då tycker jag att man får bort lite mer av piss lukten faktiskt. Hela badrumet börjar ju få många år på nacken så det kan ju ha satts sig piss lukt för längesedan innan vi flyttade hit oxå, längtar tills vi ska ta tag i badrumsrenoveringen och få allt utbytt!
  • casham

kan ju vara så att det finns lite problem med avlopp och så om det är ett gammalt hus? (bara en tanke)

• potatis

Detta gäller iofs katt-piss, men jag har hört att kanel tar bort lukten!

Life is shit and then you...?
  • cilla83
    casham skrev 2010-02-04 09:35:46 följande:
    kan ju vara så att det finns lite problem med avlopp och så om det är ett gammalt hus? (bara en tanke)
    Tror inte det är problem med avloppet faktiskt huset är typ byggt 90 nån gång så det är ju inte så gamalt och svärisarna byggde huset och dom har inte haft problem med det.

det är lixom runt toan och fram på som det luktar och jag tycker jag skurar och skurar fram på men ändå när man sätter dit näsan känner jag lukt av urin hmm...
  • Pappa G

Finns det någon siliconsträng mellan toalettstolens botten och golvet?

• godtid

Jag brukar lägga sitt ringen i duchen och hälla över klorin och låta det ligga det där ett tag och sedan skura hålen där ringen sitter i toan och  golvet med klorin som dödar bakterier.

• Tintomara

Det finns bra medel som tar bort kisslukt om du kontaktar en butik som säljer material till städfirmor. Jag kommer inte ihåg namnet på produkten vi har till toaletterna på vårt företag men det hjälper bra och är inte lika starkt som klorin t ex.

• MissMango

Jag brukade tvätta min kattlåda med klorin, låta lådan, plus avfallstunnan där jag slänger kattsandsklumparna, stå i vatten med klorin ett tag. Men jag tyckte det stank vidrigt (och min kattsand är så bra så den knappt luktar i sig själv, även om den har blivit smutsig). Så vad göra? Klorin vill jag ju ha för att döda alla bakterier. Men stanken som blir är ju vidrig!
    Sist löste jag det genom att låta dem stå i klorin ett tag som vanligt. Sedan hällde jag bort det och lät det stå i vatten och ohyreshampo för hundar. Det dödade effektivt all lukt så glad i hågen fyllde jag en vattenspruta med shampo+vattenblandning och sprutade på toaringen, lät det verka och när jag sedan torkade av den så blänkte den som ny. plus att all lukt var väck!!

• Lotta84
    godtid skrev 2010-02-04 10:35:12 följande:
    Jag brukar lägga sitt ringen i duchen och hälla över klorin och låta det ligga det där ett tag och sedan skura hålen där ringen sitter i toan och  golvet med klorin som dödar bakterier.

precis jag med funkar super
  • Mallagirl

Har exakt samma problem!!!!
    Blir tokig alltså!
    Badrummet är relativt nyrenoverat. Skrubbar toaletten varenda dag. Har bytt ut toalettlocket men lukten kvarstår. Det är som om porslinet suger åt sig all lukt direkt. Torkar ringen över under och i efter varje toalettbesök.
    Så fort man har toalettlocket öppet och man står vid handfatet som är bredvid så kommer stanken.
    Fattar ingenting alltså.....
    Har du rådet bot på lukten ännu?
    Hur gjorde du i så fall?

• Skogshuggaren

Mitt tips är att kolla under porslinskanten där vattnet kommer ut när man spolar. Längst fram i toalettstolen alltså. Om man sitter och kissar stänker det in där, och har man lite dålig kraft i toalettens spolning så spolas det inte ut.

Vi hade problem med kisslukt som aldrig försvann hur mycket vi än städade. Till slut gjorde jag en noggrann inspektion m h a ficklampa och en liten spegel, och fick se att det satt tjock lager med gammal brun urin där inne under kanten. Det var inte så lätt att få bort det, jag skrubbade och skrapade med diverse olika små redskap och fick bort det mesta.

Det hade varit bra om man hade kunnat spola in under kanten med duschslangen, men den sitter för långt bort i vårt badrum. Jag blev så irriterad över detta att jag köpte en kort trädgårdsslang med en adapter till kranen i handfatet. Nu spolar jag varmvatten med högt tryck in under kanten varje gång jag städar, och lukten är försvunnen.

Svar på tråden Tipps på att få bort pisslukt på toan!