• pheonix101

skötbord....?

hejsan jag fundera på vilken typ av skötbord vi ska ha. vi ha igen jätte stor toa så ingen golvmodell få plats. ha funderat på två alt.
    1 alt är att ha skötbordet på badkaret. men blir det instabilt? är det lågt? fungerar det även när barnet är lite störe?

alt 2 är att lägga ett uppblåst bart på tvättmaskinen.

vad har ni för erfarenhet?

• Svar på tråden skötbord....?
  • drömhus

Jag skulle absolut lägga ett uppblåsbart på tvättmaskinen. Bra mycket billigare. Vi har så med första och kommer ha så med andra. Ett på badkaret måste ju tas ned så fort man ska duscha eller bada.

• Tetran

vi hade likadant. Köpte ett vägghängt och satte över tvättmaskinen, går ju också att sätta över toaletten. Bara att fälla upp när man är klar! Jättesmidigt. Använder det fortfarande och sonen är över 2. Bra om man är lång som vi är. Kan sätta skötbordet precis där man behöver det. Skulle aldrig palla med ett över badkaret pga höjden.

• drömhus

Vi är korta i min familj så vägghängda ovanför toan skulle inte gå. Det blir för tungt att lyfta när barnen växer. Så det får TS ha i åtanke, hur långa är ni? Jag är 1,56, mannen 1,70.

• Spartacus

hej! har ett litet badrum och skaffade nyligen en tvättmaskin så det bordsplacerade skötbordet slängdes ut. tänkte precis som du på ett badkarsplacerat, men vi är långa bägge två och dom är faktiskt låga tvättbjörne och vad dom heter! samt att det blir bökigt vid tvätthängning osv.

så jag slängde bara upp vår polkadot-madrass på tvättmaskinen(toppmatad) och det fungerade skitbra! så om ni har maskin eller tänkte ha det så är det ett bra sätt... min 2-åring har börjat med blöjbyxor nu så henne ställer vi på toa och tvättar av i handfatet, och för den nyfödda kommer tvättmaskinen passa toppenbra! men sambon använder fortfarande skötmaskinen emellanåt, dock är hon liiite för lång vid det här laget så jag tycker det blir lite vingligt

lycka till med den lösning ni lär er gilla!

• Salamina

Jag har Ikeas spoling-skötbord. Visserligen står det på golvet, men det är ihopfällbart. Lätt, stabilt och smidigt att fälla ihop. Fullt med sidofickor där jag lägger blöjor, servetter, babyolja mm. Finns även förvarings utrymmen under också.

Mamma till Sibelle 090316
  • idamedi
    Spartacus skrev 2010-02-04 09:30:40 följande:
    hej! har ett litet badrum och skaffade nyligen en tvättmaskin så det bordsplacerade skötbordet slängdes ut. tänkte precis som du på ett badkarsplacerat, men vi är långa bägge två och dom är faktiskt låga tvättbjörne och vad dom heter! samt att det blir bökigt vid tvätthängning osv. så jag slängde bara upp vår polkadot-madrass på tvättmaskinen(toppmatad) och det fungerade skitbra! så om ni har maskin eller tänkte ha det så är det ett bra sätt... min 2-åring har börjat med blöjbyxor nu så henne ställer vi på toa och tvättar av i handfatet, och för den nyfödda kommer tvättmaskinen passa toppenbra! men sambon använder fortfarande skötmaskinen emellanåt, dock är hon liiite för lång vid det här laget så jag tycker det blir lite vingligt lycka till med den lösning ni lär er gilla!
    Hej!
    Blev glad när jag hittade det du skrivit. Fungerar det alltså att ha skötbädden på toppmatad maskin? Blir det inte ostadigt och lite för liten plats? Vart hade ni blöjor, tvättlappar etc?
  • vargaa

Vi har skippat skötbordet helt. Vi har bara köpt skötbädd och överdrag till det. Våra grannar har inte ens haft det till sina barn, la barnen på en kudde eller liknande. Så skötbord är inget måste.

Vi kommer att prova att använda skötbädden på olika lämpliga ytor som redan finns och även prova kudd-varianten om det inte skulle kännas bra. Om det sen visar sig att man vill ha ett skötbord ändå så köper vi ett. Men det finns ingen anledning tycker vi att slänga bort pengar på ngt som man kanske inte ens behöver. Dessutom vet vi inte vilket som skulle passa oss bäst efter som att vi inte har barn sen tidigare. Vet inte vad som skulle vara mest praktiskt för oss.

Troligen kommer det att gå minst lika bra utan.

BF 25 april 2010 - www.vargaaa.blogspot.com
  • Naimstrut

Nu kommer jag med en fråga som ändå går in lite under samma tema, hoppas det är ok TS?!
    Behöver man ha skötbordet i badrummet? Är det jättejobbigt att ha skötbordet i barnets rum och tvätta från en balja eller med tvättservetter? Vi har väldigt litet badrum och skulle behöva köpa ny duschkabin för att få plats med ett skötbord där.

• vivianne
    idamedi skrev 2010-03-24 18:46:18 följande:
    Fungerar det alltså att ha skötbädden på toppmatad maskin? Blir det inte ostadigt och lite för liten plats? Vart hade ni blöjor, tvättlappar etc?
    Jag hade inte haft skötbädden på en toppmatad maskin. Den är ju smalare så rullar barnet minsta lilla (vänder sig från rygg till sida tex) så trillar det. Hade känts för osäkert för mig. 
    Vad gäller trådstartarens alternativ så använder jag tvättmaskinen när jag är hos mina föräldrar och har skötbord på badkaret här hemma så jag har testat båda och de funkar bra. Jag hade gjort såhär:
    - Har ni separat dusch i badrummet eller gästtoalett - ha skötbordet på badkaret. Köp ett rejält med gott om plats med förvaring under - det är jättebra att ha barnets kläder nära till hands vid byten. Jag och maken är långa (175 resp 187) men har inte upplevt skötbordet som lågt.
    - Måste ni lyfta av/fälla upp skötbordet varje gång ni ska duscha så ha skötbädd på tvättmaskinen. Enda nackdelen med det är att ni får byta på golvet vid centrifugering. Och att ni kanske, beroende på tvättmaskinens placering i förhållande till handfat/vask, inte har vatten på armslängds avstånd.
  • vivianne
    Naimstrut skrev 2010-03-25 10:39:11 följande:
    Nu kommer jag med en fråga som ändå går in lite under samma tema, hoppas det är ok TS?! Behöver man ha skötbordet i badrummet? Är det jättejobbigt att ha skötbordet i barnets rum och tvätta från en balja eller med tvättservetter? Vi har väldigt litet badrum och skulle behöva köpa ny duschkabin för att få plats med ett skötbord där.
    Med vårt äldsta barn hade vi skötbordet i sovrummet och det gick jättebra! Fuktade ett gäng tvättservetter och förvarade i burk med tättslutande lock. Har hört att folk har vatten i pumpflaska också. Skål däremot blir lite meckigt tyckte jag. Ett evigt diskande...
    Hundbajspåsar till bajsblöjorna för att slippa lukt.
Svar på tråden skötbord....?