idamedi skrev 2010-03-24 18:46:18 följande:
Fungerar det alltså att ha skötbädden på toppmatad maskin? Blir det inte ostadigt och lite för liten plats? Vart hade ni blöjor, tvättlappar etc?
Jag hade inte haft skötbädden på en toppmatad maskin. Den är ju smalare så rullar barnet minsta lilla (vänder sig från rygg till sida tex) så trillar det. Hade känts för osäkert för mig.
Vad gäller trådstartarens alternativ så använder jag tvättmaskinen när jag är hos mina föräldrar och har skötbord på badkaret här hemma så jag har testat båda och de funkar bra. Jag hade gjort såhär:
- Har ni separat dusch i badrummet eller gästtoalett - ha skötbordet på badkaret. Köp ett rejält med gott om plats med förvaring under - det är jättebra att ha barnets kläder nära till hands vid byten. Jag och maken är långa (175 resp 187) men har inte upplevt skötbordet som lågt.
- Måste ni lyfta av/fälla upp skötbordet varje gång ni ska duscha så ha skötbädd på tvättmaskinen. Enda nackdelen med det är att ni får byta på golvet vid centrifugering. Och att ni kanske, beroende på tvättmaskinens placering i förhållande till handfat/vask, inte har vatten på armslängds avstånd.