• Anonym

våga lita på, otrohet?

Hur gör jag när mina tankar handlar om attmin sambo är otrogen?
    Jag har varit med om ett förhållande där mannen var otrogen och är idag gilft med denna kvinna.
    Jag kan vad jag tycker behärska mig i detta men tankarna och min magkänsla håller på attt ta ijäl mig!!
    När man en gång varit i situationen så "ser" man saker som egentligen inte tyder på otrohet men man tolkar och "ser" det man tror sig se.
    Hur ska jag göra för att kunna lita på denna man. ?
    Jag vet att pratar med andra tjejer via mail och facebook mm men han säger inget om det när jag frågar. Han anser att det ingår i hans privat liv så att säga. Detta spär ju på mina tankar.
    Hjälp mig för jag håller på att förgås av mina tankar.

• Svar på tråden våga lita på, otrohet?
  • Anonym

Önskar svar! Tack

• Tommy parterapeuten

Hej

När det gäller att få tillbaka en känsla av att känna sig trygg igen i relationer efter att ha varit med om otrohet är inte lätt. Det krävs ofta ett par saker. Det ena är att man alltid behöver uppgradera självkänslan på så många sätt man kan. Det andra är att man behöver se till att relationen blir så stabil och trygg som möjligt. I en relation ska man inte behöva veta exakt allt om varandra men i ert fall kan det behövas att din sambo är villig att göra vad han kan för att du ska känna dig trygg. Ni bör undvika att ni blir fast i ett negativt mönster som inte blir bra vare sig för dig eller din sambo. 
    Lycka till
    Tommy
  • Anonym

Tack för svaret.
    Nu undrar jag hur du menar med uppgradera självkänslan på så många sätt man kan. Vad o hur gör jag då.
    När jag pratar med honom om hur jag känner (rädsla över att han är med någon annan) att jag undrar vem han mailar till så blir han bara små arg och irriterad. Varför? Är jag för närgången så att han inte känner att han har något privat liv som han villl ha? Just nu så säger jag inget om hur dåligt jag mår och min oro.

• Tommy parterapeuten

Hej

Med uppgradera självkänslan menar jag att man bla mer aktivt börjar fundera på olika delar i livet som man har klarat av bra, att man börjar lyssna och ta till sig uppskattning och att man accepterar sig själv bättre. Att din sambo blir sur är inte bra. Ni ska vara ett fungerande team som skapar en bra relation tillsammans.
    Tommy
  • Anonym

Ok. Det kan jag göra men det kommer att vara lite svårt till en början.
    Jag undrar har du möjlighet att fortsätta att hjälpa mig här?
    Ge mig tips och råd hur jag gör för att må mättre och att få ett fungerande förhållande?
    Jag har inte så många i min omgivning som jag kan prata med.
    Tack!

Svar på tråden våga lita på, otrohet?