• mando

    "Välja" barn på barnhem?

    (OBS! ursäktar för rubriken! ville mest locka hit läsare så att säga. ordvalen tyckte jag inte själv om! men det får gå)

    Hej alla (blivande) adoptivföräldrar och intresserade!
    Jag är en riktig "tänkare" och är nog himlans nyfiken av mig, så eftersom jag har en sak jag tänkt på så måste jag bara fråga om det. Helt enkelt eftersom att jag är nyfiken och verkligen undrar!

    Om man tänker sig scenariot att en kvinna åker och besöker ett barnhem (där barn som väntar på att bli adopterade befinner sig) i något land. Inte nödvändigtvis med avsikt för att "skaffa ett barn".. Hursomhelst, det kvittar. Men om vi säger att hon åker dit och är där tillsammans med personalen och barnen x antal dagar och sedan fastnar hon jättemycket för ett speciellt barn. Kan hon då ha möjlighet att adoptera det barnet?

  • Svar på tråden "Välja" barn på barnhem?
  • sari

    Nej, det går inte alls till så när man adopterar nuförtiden.

    Men i yttersta undantagsfall kanske det kan förekomma. Det handlar i så fall om enskild adoption. Det vill säga adoption som man administrerar själv utan en adoptionsorganisation i ryggen. Den adoptionen kontrolleras i så fall av en myndighet som heter MIA. Det finns stränga regler i Sverige för hur en enskild adoption får gå till. Det första som måste uppfyllas är väldigt starka band till landet i fråga. Det kan vara att man är uppvuxen i landet eller har bott i landet under en väldigt lång tid. Om man därefter får välja barn handlar i så fall om det enskilda landets regler. Så kanske det förekommer i några enstaka länder.

  • sari

    Jag vill också lägga till att de allra flesta barn som bor på barnhem världen över är INTE aktuella för adoption. Det kan vara barn som har familj och släkt som inte kan ta hand om dem men hoppas att de kommer att kunna ta hem dem såsmåningom eller barn som bor på barnhem i länder där de inte finns fungerande administration. Som kan kontrollera att barnen är föräldralösa och att barnhandel inte förkommer. Det är en liten minoritet av alla barn på barnhem som adopteras.

  • Tasano

    Nu har vi inte adopterat ännu, men scenariot du beskriver är snarlikt vårat.
    Vi hade inga planer på att adoptera innan vi träffade vår tilltänkta son, men lärde känna honom när vi besökte ett barnhem i min mans hemland.
    Vi har kollat upp att han är tillgänglig för adoption och det är han. Vi har även pratat med MIA som är väldigt bra att ha att göra med och det verkar inte finnas några hinder från deras sida heller.
    Vi måste emellertid genomgå processen för adoption i båda länderna och måste bli godkända i Sverige först. Men det tycker vi är helt ok. När allt är färdigt här byter vi land i ett halvår eller så. Landet i fråga har inget adoptionssamarbete med Sverige.
    Nu ska jag väl inte ropa hej, men som det ser ut kommer vi adoptera på detta sätt.

  • MamaLily
    mando skrev 2010-02-04 11:27:06 följande:
    (OBS! ursäktar för rubriken! ville mest locka hit läsare så att säga. ordvalen tyckte jag inte själv om! men det får gå) Hej alla (blivande) adoptivföräldrar och intresserade! Jag är en riktig "tänkare" och är nog himlans nyfiken av mig, så eftersom jag har en sak jag tänkt på så måste jag bara fråga om det. Helt enkelt eftersom att jag är nyfiken och verkligen undrar! Om man tänker sig scenariot att en kvinna åker och besöker ett barnhem (där barn som väntar på att bli adopterade befinner sig) i något land. Inte nödvändigtvis med avsikt för att "skaffa ett barn".. Hursomhelst, det kvittar. Men om vi säger att hon åker dit och är där tillsammans med personalen och barnen x antal dagar och sedan fastnar hon jättemycket för ett speciellt barn. Kan hon då ha möjlighet att adoptera det barnet?
    Jag fortsätter med ditt scenario men lägger till lite detaljer; Om en kvinna eller ett par som är utreda för adoption och har ett aktuellt medgivande (alltså utredda för adoption i Sverige och godkända), åker till ett land och ett barnhem som har adoptionssamarbete med en svensk organisation, och där träffar ett barn som är färdigutredd, på så sätt att man nu letar föräldrar till barnet i andra länder, och just detta barn är det otroligt svårt att hitta föräldrar till pga sitt svåra funktionshinder eller dyl, så att det inte finns några tänkbara adoptanter som redan ha sina ansökningspapper i landet eller som köar hos den svenska organisationen, och detta par eller kvinna passar in på det krav som landet/barnhemmet ställer, då skulle det nog kunna gå!
  • viseversa

    Madonna fick ju välja båda sina adoptivbarn!? fast hon har ju så jävla mycket pengar att hon kan både gå före i kön OCH välja vilket barn hon vill ha. Är såå fel tycker jag!!

  • MamaLily

    USA har andra lagar och regler för vad som är OK gällande adoption. Det finns många adoptionsbloggar om familjer i USA, roliga att läsa men man inser att det skiljer sig en hel del mot Sverige på många sätt. "Sverige" är också väldigt noga med vilka länder man samarbetar med för att det ska finnas lagar och regler så att det går att adoptera på ett etisk sätt. Visst är Madonnas barn (visste bara om ett) från Malawi? Som det inte går att adoptera ifrån i Sverige.


    Håller med att det är helt fel, speciellt om det var kändiskap och pengar som spelade in, fast samtidigt är det alltid jättesvårt att veta vad som exakt har hänt, eftersom det handlar om för oss "okända" människor som är kändisar och därför skrivs det allt möjligt om dem, och allt är kanske inte direkt sant!
Svar på tråden "Välja" barn på barnhem?