Näringsrik och god mat till barn
Hej!
Letar tips på mat som är nyttig och näringsrik som passar för barn!
Här hemma äts tex ingen korv och annan skräpmat, allt lagas själv osv.
Ja, vad är egentligen den ultimata maten för ett barn?
Hej!
Letar tips på mat som är nyttig och näringsrik som passar för barn!
Här hemma äts tex ingen korv och annan skräpmat, allt lagas själv osv.
Ja, vad är egentligen den ultimata maten för ett barn?
Vi har alltid gett våra barn samma mat som oss och vi har två barn som är friska och som äter all mat som serveras - både hemma och borta!
Bästa maten för ett barn är väl god varierad kost.. Jag är precis som du - föredrar att laga mat från grunden och inte använda hel- och halvfabrikat. Även om det händer nån gång i veckan att vi "syndar" på den fronten.
Grytor är en enkel väg ut för att få många olika näringsämnen i samma måltid. Jag brukar tex. göra gryta på kycklingbröst och en massa olika grönsaker. Till ett kilo kyckling har jag tex 2 paprikor, 2 stora lökar, några broccoliträd, ett par nävar minimorötter. Sen kryddar jag med lite curry, paprikapulver, lite peppar o salt. Vill man kan man istället ha i tomatpuré o krydda med peppar o basilika.
Det blir en jättestor gryta som räcker till flera måltider.
När jag lagar köttfärssås så lägger jag lök o paprika o tomater i mixern med lite vatten o mixar det tills det är så små bitar att barnen inte kan peta ur det ur köttfärssåsen. En bra strävan är att till varje måltid både servera synliga grönsaker - och grönsaker dolda i maten.
Jag brukar även göra tex. tonfiskgryta.. tonfisk o en massa grönsaker o lite matlagningsgrädde. Oftast rör jag ner hela grytan i pasta och serverar allt i ett - o barnen älskar det.
Vill man inte äta grytor så är kyckling tillagad i ugnen bra och lättuggad mat för barn.
Jag serverar gärna barnen såna grönsaker som morötter, broccoli, paprika och avocado, för att dom är späckade med vitaminer och näring. Jag har serverat både kokta och råa grönsaker redan från att barnen är små - för att dom ska lära sig tycka om smaken o konsistensen på både och.
För barn som är lite för petiga med tex kött så är det bra med lite extra proteiner mellan varven. Vi brukar göra en äggsallad till helgfrukosten. Vi kokar en massa ägg, och skär ner dem i en skål till "tärningar" med en äggskärare.. tillsätter en liten klick majonnäs och en gnutta salt o rör om tills det blir smetigt. Underbart gott och nyttigt att äta på smörgåsar. Alla barnen här älskar det och ser framemot det till varje helg.
Bakar man eget bröd så är det lätt att få ner en massa nyttiga grejer i degen.. havregryn, kli, graham, torkad frukt, ja vad som helst.. Men man kan ändå få till ett mjukt och gott bröd. Just på den biten har jag själv tyvärr fått backa då min ena dotter inte tål jästen i hembakt bröd. Hon får svår halsbränna.. o av nån orsak går köpesfralla som bäst för henne.
Jag skulle kunna skriva här för evigt men sätter nog punkt här... Ser framemot att se tips från andra.
Shmone - WOW massa bra tips! tackar :) Min dotter brukar inte äta paprikan i maten, o jag har inte ens tänkt tanken på att göra de ännu mindre... smart!
Jag skall spara ditt inlägg, massa saker som jag kommer glömma annars :P
Köpte för ett litet tag sedan en bok om detta, receptbok. Där i fanns bla Matmuffins med spenat och ost i vilket jag absolut tänker göra när min dotter blir lite äldre...
Glöm bara inte bort att barn behöver extra fett som smör grädde och så eller kanske fet fisk och avocado!