• Kevlarsjäl87

Mat till dop?

Hejsan alla!

Jag skulle behöva lite olika tips på mat man kan servera på dopet.
    Vi kommer vara omkring 40 st så de får inte vara allt för mycket jobb eller alldeles för dyrt!
    {#lang_emotions_laughing}

Så kom med era ideér och recept {#lang_emotions_smile}

• Svar på tråden Mat till dop?
  • Pyttismamman

Varm eller kall mat?
    Varm mat kan vara några goda soppor med hembakt bröd till. Lätt att förbereda och enkelt att göra till många.
    Vill ni ha kall mat så kan ni tex ha kallskuret med potatissallad eller smörgåstårta.
    Personligen tycker jag inte att pastasallad är något som passar på ett dop, men smaken är ju delad så ni kanske tycker det är ett bra alternativ.

• Kajak

Beror på årstid tycker jag,

På vinter-, vår- och höstdop kan ni bjuda på varma mat, sommar dop kan ni bjuda på kallskuren.

Vi hade vinter och höstdop så bjöd vi på soppa, köttsoppa eller heter den gulachsoppa? med bröd o turisk yoghurt.
    gott gott!

• Disela

Beror ju på hur mycket tid du vill lägga ner på allt. Kallskuret med pastasallad och potatissallad, grönsallad, snittar, bröd är ju gott. Själv tycker jag smörgåstårta är gott, men ganska trist.. Soppor och grytor är både gott och enkelt att göra. Om man har mycket tid och energi kan man göra en buffé med tema, italienskt/svenskt/grekiskt osv.

• cec

Ugnsbakad lax som du kan göra dagar innan med romsås o potatis

tjälknöl

• Care69

Jag gjorde egna smörgåstårtor och till kaffet var det cupcakes.

:*¨¨*:♥ Jag är inte ung nog att veta allt ♥:*¨¨*:
  • 071001

Smörgåstårta är så trist tycker jag (inte gott heller, men det är en smaksak). Tycker som några ovan har föreslagit, soppa och ett gott bröd är toppen. Tjälknul går att göra till många och servera med potatisgratäng till.

• cec

Tjälknul är också bra. Ska själv ha det nu på mitt andra dop

• kaffeochkaka

Jag undrar också precis som TS. Blir soppa och bröd egentligen billigare än potatisgratäng och kallskuret? Om man ska ha festlig soppa med mejeriprodukter och kött/skaldjur i?

• JsN
    kaffeochkaka skrev 2010-02-12 09:08:16 följande:
    Jag undrar också precis som TS. Blir soppa och bröd egentligen billigare än potatisgratäng och kallskuret? Om man ska ha festlig soppa med mejeriprodukter och kött/skaldjur i?
    Ja, eller det beror ju på vilket kött. Men en hemkokt gulash (som kan göras några dagar före) kostar inte många kronor per person. HAr man sedan tid att baka brödet själv så blir det inte alls dyrt.
  • Smulan1979

Vi ska bjuda på pajer, sallad, bröd. Lätt att förbereda, men kräver ju att det finna ett par ugnar så man kan värma pajerna förstås.

• Kevlarsjäl87

Tack alla för era förslag och ideér har inte bestämt oss ännu och det är 2 veckor kvar :S Men har en kompis som är kock som skulle hjälpa till :) Se vad hon har för förslag :)

• Gyllan

När våran dotter döptes kom ca 50 pers och 3 barn. Jag hade gjort buffé med följande:

*Dubbelmarinerad fläskytterfilé
    * Kycklingspett
    * Potatissallad
    * Cous-coussallad
    * Rullar på lufttorkad skinka fylld med färskost, basilika och soltorkade tomater
    * Rullar på kallrökt lax
    * Två sorters portionspajer, kyckling samt ruccola/soltorkad tomat 
    * Hemgjord färskost
    * Bröd
    * Korv m. Bröd till barnen

efteråt hade vi tre sorters kakor samt tårta, glass till barnen
  • Flisastina
    Örtkryddad marinerad fläsk eller kycklingfile. (Enklet att göra som serveras kallt)

Basrecept:
    2st fläskfileer alt kycklingfileer ca 900 gr, salt, peppar

Dressing: 4 msk honung, 1 dl vitvinsvinäger, 1 dl olivolja, 1,5 dl hackad krasse, persilja & timjan, 1 pressad vitlök, 1,5 tsk salt, rikligt med svartpeppar (efter smak)...

Beredning: Bryn fileerna i het panna, krydda med salt och peppar, låt stå och eftersteka i ca 20 minuter. Värm honungen i en kastrull, tillsätt de övriga ingredienserna.

Lägg fileerna på fat, låt svalna.

Skär upp dem i tunna skivor, lägg i dubbla plastpåsar, häll i dressingen. Låt detta dra i minst 1 dygn.

Vi hade potatissallad, grönsallad, div grönsaker i skålar för sig, oliver, fetaost, ett gott bröd, kex till....

Kevlarsjäl87 skrev 2010-02-14 21:51:14 följande:
    Tack alla för era förslag och ideér har inte bestämt oss ännu och det är 2 veckor kvar :S Men har en kompis som är kock som skulle hjälpa till :) Se vad hon har för förslag :)
  • joiy

jag har samma problem. vet inte vad man kan bjuda på och de värsta är att om alla kommer så blir vi ungefär 70personer. så de ska va lätt och de ska räcka till många...

tänkte om dopet blir till lunch så bjuder vi på mat men om de blir efter lunch kan man ha en fika buffe då? med olika pajer kakor och sånt i mindre storlek så man orkar äta av allt. eller ska man försöka bjuda på mat ändå?

• Gyllan
    joiy skrev 2010-02-15 17:42:19 följande:
    jag har samma problem. vet inte vad man kan bjuda på och de värsta är att om alla kommer så blir vi ungefär 70personer. så de ska va lätt och de ska räcka till många... tänkte om dopet blir till lunch så bjuder vi på mat men om de blir efter lunch kan man ha en fika buffe då? med olika pajer kakor och sånt i mindre storlek så man orkar äta av allt. eller ska man försöka bjuda på mat ändå?
    Jag tycker det beror lite på gästerna som kommer. Vi hade många som hade mellan 2.5-4 timmars bilresa och därför var tvugna att åka ganska tidigt och dessutom ha en längre resa hem, så då kändes det naturligt att bjuda på lite mer "matigt"
  • joiy

min sida av släkten kommer från sthlm så de blir ju en bit att åka och sen sitta i kyrkan och sen om man bara bjuder på fika kan de ju bli lite jobbigt att åka hem med bara massa socker i kroppen :/ men  får se har ända till maj på mig att bestämma vad man ska bjuda på. tycker det är svårt när man inte riktigt vet vad alla tycker om.

Svar på tråden Mat till dop?