• liten07a

Nappen till BAMSE??!!

Har hört att man kan lämna sin napp i bamses värld på kolmården. Stämmer det??
    Hur är det, lämnar man den i en burk eller till bamse/bamsebarnen eller hur funkar det??
    Och inte minst hur funkar det efteråt när ni gjort det på hemvägen???
    Vår son kommer att få lämna sina nappar i sommar på något sätt o då känns detta som ett bra alternativ

Nån som vet om astrid lindgrens värld har nåt liknande???

Tack på förhand!!!!

• Svar på tråden Nappen till BAMSE??!!
  • Pemmel

Jobbade på Kolmården för en massa år sedan. På den tiden kunde man lämna i en burk inne i affären på Bamses värld. Alltså inte direkt till Bamse. Men jag tror att Bamse skulle ta emot en napp från ert barn direkt vid utgångarna om ni nämnde det för någon i personalen innan. De brukar vara flexibla.
    Men som sagt, var några år sedan jag jobbade där så de kan ha ändrat sina rutiner sedan dess.

Eftersom jag inte har behövt vänja av dottern med napp än så vet jag inte hur det brukar gå riktigt. Men när min bror slutade vet jag att mamma i hemlighet behöll en napp ifall han skulle bryta ihop vid läggningen. Som nödlösning om han inte gick att lugna på något annat sätt. Kan ju vara något kanske så ni slipper panik i bilen hela vägen hem.

• Busbellan

På ALV finns det ett träd vid pippihuset där man kan hänga napparna

Mamma till Nora, August och Ella
  • liten07a

tack för tipsen!!

Nu blir det att fundera... ALV eller kolmården... hm...?

• Mamma1988

Lycka till kan jag bara säga :)
    Har börjat fundera i dom områderna oxå lite , kommer inte sluta än då sonen bara är 14månader men tidsnog ska ju han också sluta så ja försöker fundera ut något bra nu ..

Jag såg på något tvprogram där dom la alla nappar i en påse och hängde upp i ett träd och dagen efter så låg de ett paket där istället med en leksak eller nalle som dom fick ha istället för nappen i sängen ..

Känns som detta kommer bli ett stort problem för min son att sluta med nappar då han MÅSTE ha tre varje kväll , en i vaderahand och en i munnen :)
    Men men som sagt vi ska inte börja med de än på ett tag :)

LYCKA TILL!!

• Busbellan
    liten07a skrev 2010-02-05 19:58:26 följande:
    tack för tipsen!!Nu blir det att fundera... ALV eller kolmården... hm...?
    Du får väl fråga sonen om han vill ge nappen till pippi eller bamse
  • Busbellan
    Mamma1988 skrev 2010-02-05 21:11:18 följande:
    Lycka till kan jag bara säga :)Har börjat fundera i dom områderna oxå lite , kommer inte sluta än då sonen bara är 14månader men tidsnog ska ju han också sluta så ja försöker fundera ut något bra nu ..Jag såg på något tvprogram där dom la alla nappar i en påse och hängde upp i ett träd och dagen efter så låg de ett paket där istället med en leksak eller nalle som dom fick ha istället för nappen i sängen ..Känns som detta kommer bli ett stort problem för min son att sluta med nappar då han MÅSTE ha tre varje kväll , en i vaderahand och en i munnen :) Men men som sagt vi ska inte börja med de än på ett tag :)LYCKA TILL!!
    Åh vad jag känner igen det där!!
    Vi ska försöka få dottern att sluta med nappen till sommaren då hon blir 3 år. Hon har också en i munnen och en i vardera hand när hon ska sova
    Äldsta dottern slutade när hon var två år, det var aldrig någr aproblem att få henne att gå med på det, men minstingen är mer envis än en åsna.
    Har frågat henne ågra gånger om vi ska ge nappen till någon, hon bara skrattar, säger nej och tittar på mig som om jag är dum i huvudet
  • Minimum

När min mellantjej slutade m nappen, så pratade vi mkt om tandfeen. Och om att OM man skickade ALLA sina nappar till tandfeen så fick man välj en leksak, vilken som helst i leksaksaffären oxå skickade tendfeen den till en. Så när hon fyllde tre så hade hon valt ut en docka hon ville ha, och på morgonen den dagen hon fyllde år gick hon runt i huset och samlade ihop alla nappar och la i ett stort kuvert och sen skickade vi det till tand feen, på em (vi hade ju förberett) kom brevbäraren  (en granne vi var relativt nyinflyttade) med expresspaket från tandfeen. Med önskedockan i!!!
    Sen dess har hon inte frågat efter nappen!

Åsa med Matilda, Thea och Liv minimumsa.wordpress.com
  • Mamma1988
    Busbellan skrev 2010-02-05 21:14:38 följande:
    Åh vad jag känner igen det där!!Vi ska försöka få dottern att sluta med nappen till sommaren då hon blir 3 år. Hon har också en i munnen och en i vardera hand när hon ska sova Äldsta dottern slutade när hon var två år, det var aldrig någr aproblem att få henne att gå med på det, men minstingen är mer envis än en åsna.Har frågat henne ågra gånger om vi ska ge nappen till någon, hon bara skrattar, säger nej och tittar på mig som om jag är dum i huvudet
    Envis som en åsna är min son oxå . Försöker få honom att bara ha nappen på natten men tyvärr så funkar inte de alltid utan han börjar skrika och slå mig och vem ger sig inte då , joo hans mamma .
  • Mamma1988
    Minimum skrev 2010-02-05 21:26:22 följande:
    När min mellantjej slutade m nappen, så pratade vi mkt om tandfeen. Och om att OM man skickade ALLA sina nappar till tandfeen så fick man välj en leksak, vilken som helst i leksaksaffären oxå skickade tendfeen den till en. Så när hon fyllde tre så hade hon valt ut en docka hon ville ha, och på morgonen den dagen hon fyllde år gick hon runt i huset och samlade ihop alla nappar och la i ett stort kuvert och sen skickade vi det till tand feen, på em (vi hade ju förberett) kom brevbäraren  (en granne vi var relativt nyinflyttade) med expresspaket från tandfeen. Med önskedockan i!!!Sen dess har hon inte frågat efter nappen!
    Gud låter super bra:) en kul grej för alla i famljen kan jag tänka mig :)
  • liten07a

Vad många bra tips!
    Gillade det om att hänga en påse med alla nappar o sen göra ett återbesök till trädet för att då hitta ett paket istället
    Gillade även att han får vara med o bestämma Pippi eller Bamse

Sonen är snart 2,5år nu så det börjar bli dags nu, har en napp i munnen och en i handen. Han har även gose men den får han ha kvar tills han själv tycker att det känns fånigt med den

Svar på tråden Nappen till BAMSE??!!