• Empan81

SNÄLLA ni som kan sy...ge en nybörjare lite råd!!!

Har fått för mig att jag vill börja sy. Har en gammal symaskin som jag ärvde av min mormor. Det är en

Husqvarna (Beige) o har spolar som man sätter dit för att få olika stygn A, B, C, D
    *Vet ni nåt om den maskinen? Är den nåt att ha. Kan det va värt att lämna in den på service eller ska jag byta in den till nåt annat??

Det jag är sugen på att lära mig att sy är mest barnkläder och accesoarer, MEN VAR BÖRJAR JAG??? Hur blir man så duktig som så många verkar vara?? Kan verkligen ingenting om det här. =) Vore jättetacksam om man kunde få lite råd från nån glad amatör som vågat börja.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-06 11:41
    Som sagt ALLA tips är välkomna om precis allt. Trådar, tyger, tygaffärer, nybörjarfel, ALLT vill jag veta innan jag börjar =) =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-07 21:14
    Husqvarna 2000 hette den visst.

• Svar på tråden SNÄLLA ni som kan sy...ge en nybörjare lite råd!!!
  • Stårschan

Det är en jättebra maskin! LÄmna in den på service du, om det inte är med något servicekit och instruktionsbok. Gamla maskiner är enkla att sköta. Sedan går du och lånar några böcker på biblioteket, typ "Enkla barnkläder att sy själv", där mönster följer med. Lycka till!

Den som vill bli älskad för den hon är, gör klokt i att se till att hennes sanna jag är värt att älska!
  • Empan81
    Stårschan skrev 2010-02-04 16:02:25 följande:
    Det är en jättebra maskin! LÄmna in den på service du, om det inte är med något servicekit och instruktionsbok. Gamla maskiner är enkla att sköta. Sedan går du och lånar några böcker på biblioteket, typ "Enkla barnkläder att sy själv", där mönster följer med. Lycka till!
    Tack snälla! Kul att höra att det verkar vara en bra maskin. Har tyvärr inga handböcker för den. Får väl försöka tråckla mig fram till hur den funkar. o ev lämna in den på service =)
  • Äventyr

Googla så kanske du hittar handboken på nätet...

Äventyr - mamma till Ville, född 2006-05-13 o Olle född 2009-08-20
  • Honey Boo

Lämna den på service precis som du fick tips om innan. Och be försäljaren i butiken förklara de enklaste funktionerna för dig! Det är inget att skämmas över utan säg att du inte kan någonting om maskinen eller om att sy.

Samt fråga om betecknignen, så kanske du kan googla fram instruktionsbok eller lite finesser

Lycka till!

• Empan81

TACK vad snälla ni är! =) Har ni fler tips på vägen. Vad är bra att börja att sy, vad behöver jag hemma, vilket typ av tyg är lättast.

Tänkte sen när jag förhoppningsvis avancerat lite så är jag jättesugen på att sy hakklappar i vaxduk.....funkar det med en sån här maskin.

En fråga till. Vad betyder OverLock maskin??

• Empan81

Vad kan en service kosta. O vad skulle egentligen behöva göras på en service (vill ju inte bli lurad ;) ) Smörjer dem typ upp den o så eller vad gör dem ??

• Äventyr

Jag har inte kommit särskilt långt själv i sykarriären, men det jag har sytt är väl mössor, lakan, örngott, plyschoverall, hängslebyxor. Haklappar, förkläden och badlakan med huva är väl andra exempel på sådant som är lätt. Vilket tyg du ska ha beror på vad du ska göra...ungefär som att det är olika tyg i fabrikssydda kläder...

Äventyr - mamma till Ville, född 2006-05-13
  • FH Mamma
    Empan81 skrev 2010-02-04 16:41:17 följande:
    TACK vad snälla ni är! =) Har ni fler tips på vägen. Vad är bra att börja att sy, vad behöver jag hemma, vilket typ av tyg är lättast. Tänkte sen när jag förhoppningsvis avancerat lite så är jag jättesugen på att sy hakklappar i vaxduk.....funkar det med en sån här maskin. En fråga till. Vad betyder OverLock maskin??
    jag vet inte vad overlock betyder men om du tänker på tex köpta mysbyxor så har de en underligare söm kan man säga för att den syr med fler trådar samtidigt.

här är en länk
    sv.wikipedia.org/wiki/Symaskin
  • Honey Boo
    TACK vad snälla ni är! =) Har ni fler tips på vägen. Vad är bra att börja att sy, vad behöver jag hemma, vilket typ av tyg är lättast. Tänkte sen när jag förhoppningsvis avancerat lite så är jag jättesugen på att sy hakklappar i vaxduk.....funkar det med en sån här maskin.En fråga till. Vad betyder OverLock maskin??
    En överlock maskin syr speciella "osynliga" sömmar osv. De som syr riktigt bra har sådana (har en moster som är skräddare på gardiner, hon är den ENDA jag känner som har en overlock maskin... )
  • Oneesan
    TACK vad snälla ni är! =) Har ni fler tips på vägen. Vad är bra att börja att sy, vad behöver jag hemma, vilket typ av tyg är lättast. Tänkte sen när jag förhoppningsvis avancerat lite så är jag jättesugen på att sy hakklappar i vaxduk.....funkar det med en sån här maskin. En fråga till. Vad betyder OverLock maskin??
    En overlock är mer "avancerad" än en vanlig maskin. Exempelvis så har man fyra över och undertrådar och maskinen kan klippa tyget medan man syr. Jag har både en overlock och en vanlig. 
    Arigato
  • CarolinW

Jag rekommendera dig att gå in på stoffochstil.se vet inte vart i landet dom bor mend en tygaffären är paradiset för mig. Har inte sytt på länge tyvärr, trotts att jag gick sömnad på gymnasiet.

För ngn måbnad sen kom jag in på en hemsida med mönster som man bara kunde skriva ut. Googla lite så hittar du säkert!

• Preppy

Ooooh, precis den maskinen har jag med. Den är jättebra. Jag lämnade in den på service och det var dyrt, typ 700 pix men nu går den jättefint. Den är duktig på standardsömmar. Man kan även sy stretch-sömmar med den. Tror den kallas bindsöm. Jag har sytt lite velourtröjor och mjukisbrallor till ungarna med den. Sen var jag ju tvungen att köpa en overlock-maskin bara för att det känns lite proffsigare när sömmarna ser ut som på köpekläder. Behöver dock alltid min gammla maskin till alla raksömmar mm. Även om du ska avancera och köpa en värstingmaskin sen så är den bra att ha kvar alltså.
    Jag har köpt mina tyger på lokal affär men sett många fina på nätet. mjukatyger, jofotex mfl har fina tyger. Jag skulle köpa några trikåtyger, velour, muddtyg och lite tråd. Resårband är också bra att ha hemma.
    Mönster har jag köpt från burda till att börja med. De har en ganska utförlig beskrivning. Sen har tidningen Ottobre massor av fina mönster men lite mer knapphändig beskrivning. Där får man dock massor av mönster för en billig penning.
    Lycka till!

• Minifer
    CarolinW skrev 2010-02-06 09:55:31 följande:
    Jag rekommendera dig att gå in på stoffochstil.se vet inte vart i landet dom bor mend en tygaffären är paradiset för mig. Har inte sytt på länge tyvärr, trotts att jag gick sömnad på gymnasiet. För ngn måbnad sen kom jag in på en hemsida med mönster som man bara kunde skriva ut. Googla lite så hittar du säkert!
    Håller med! Jag är själv inne på mitt andra projekt (sydde först en babypyjamas och nu en klänning) och stoffostil är mitt paradis på jorden. De har allt man behöver! Mönsterna är märkta med svårighetsgrad, så det är väl bara att börja nerifrån och jobba sig uppåt =) Jag tycker dock att det funkar överraskande bra, upptäckte att mitt första mönster var 3 av 5 på svårighetsskalan och det gick ju bra, förutom ett par småfel. Har inte sytt sen nian =)
  • MaNiMi

Jag fick för mig att jag skulle lära mig att sy när jag väntade första barnet, å med tanke på att jag är en sån som varken kan följa mönster eller gillade syslöjd så gick det ändå rätt bra och var kul (utom när det blev fel då..fast det garvade man ju åt sen ist)
    men jag började iaf med att sy ett lapptäcke till barnvagnen, enkla fyrkanter som jag sen sydde ihop med ett annat tyg. Inget avancerat alls.
    Sen hade jag turen att ÖF hade en personal som hade tillgång till slöjdlokalerna på en skola, å därmed bjöd in en gammal syjunta samt oss morsor som ville sy, det var ju ingen kurs, men det fanns mkt kunskap där..å jag bidrog med lite lära i svordomar å mina totalt dumma kommentarer..som tex när jag skulle sy i en dragkedja så frågade jag om man skulle ta en omväg runt själva draggrejen..uj uj så de skratta åt mig (flera år efter jag inte var med längre så hade de kul åt det så fort någon skulle sy i  en dragkedja, men det bjuder jag på )
    Jag lärde mig ju iaf att det var en speciell pressarfot man skulle ha!
    Så ett tips är ju att se efter om det finns några sykunniga i närheten att få lite hjälp och tips av.
    Sen gav jag mig på att under många svordomar klä om en sulky, men det blev fint tillslut när jag sprättat ett antal ggr.
    Tights sydde jag och det var väldigt lätt
    shorts och joggingbyxor samt tröja till är inte heller så svårt.
    En väldigt enkel basker blev det också..man hade en tallrik som mall typ och sydde sen lite kanter och mudd.

Svar på tråden SNÄLLA ni som kan sy...ge en nybörjare lite råd!!!