• pco

Någon med PCO o även där mannen har lågt antal spermier som har lyckats bli gravid?

hej hej

som sagt...jag har PCO och vi fick veta idag att min sambo har lågt antal spermier. Känner mig otroligt nere just nu. Min fråga till er är:
    Har någon annan vart med om detta och trots detta blivit gravid? Hur isf?
    Eller e det någon mer som sitter i samma sits som mig och oxå grubblar över detta?
    Lycka till allihopa:)
  • Svar på tråden Någon med PCO o även där mannen har lågt antal spermier som har lyckats bli gravid?
  • Lille Gris

Japp, med ivf!

Jag har PCO med egen äl ca 3-4 ggr/år. Sambon låg på första provet precis på gränsen till underkänt antal, det andra provet var något bättre men fortfarande lågt. Trots detta bedömde läkarna först att vi skulle kunna lyckas med Pergotime, men efter 6 kurer utan resultat (dock med äl på alla kurer) så gick vi vidare till ivf. På första försöket fick vi ingen befruktning trots många ägg men andra gången gjorde vi icsi och har nu en liten kille på 14 månader.
    Så ge inte upp hoppet riktigt än, ni har fortfarande goda chanser att lyckas!

• pco

okej tack så super mkt för din historia:) det känns riktigt bra o höra att ni har lyckats..grattis grattis:)

mene vaddå gräns? vad har d en gräns för? e d ifall spermierna knappt funkar så dom lägger ner det arbetet då elr? elr e d en gräns för om spermierna inte är användbart alls?
    såg att ni gjort icsi, men vad är det för något? samma som IVF? va e skillnaden. Hur länge fick ni vänta i kö på detta?
    tack tack tack så mkt:) Lycka till med er fin fina son :) kram
  • Lille Gris

Din sambo har väl förresten lämnat (minst) 2 prover? Har inte läkaren förklarat resultatet och berättat om vilka alternativ och chanser ni har?

Här kan du läsa lite om referensvärden för spermaprov:
    www.skane.se/templates/Page.aspx

Gränsen för "för lågt antal" ligger på 20 miljoner/ml, dvs har man över detta antal har man fortfarande teoretiska chanser att lyckas hemma i sängen. Är antalet lägre sjunker sannolikheten rejält för att man ska lyckas på egen hand, så då är det raka vägen till ivf som gäller och vid extremt lågt antal blir det icsi utan att testa "vanligt" ivf först. Icsi = Ivf med mikroinjektion, dvs att man väljer ut en enda spermie och sprutar in i ägget istället för att lägga ägg + spermier i en skål och låta dem hitta till varandra själva.

• pco

jahaa okej. Ne vi har inte fått reda på någonting alls de skickade endast hem ett brev om detta till oss och nej han har bara lämnat ett prov:S

va konstigt 
    men tack så super mkt:) ska ringa till gyn på måndag:)
  • Lille Gris

Ok, har han bara lämnat ett prov så behöver ni verkligen inte måla fan på väggen än! Lämnar man ett dåligt prov ska/bör man alltid lämna ett till efter 10-12 veckor för att dubbelkolla. Kolla igen i brevet om det inte står något om det.
    Ett dåligt prov kan nämligen lika gärna bero på dagsformen, tex om han har varit sjuk nyligen, stressat mycket, festat lite mer än vanligt osv så kan antalet sjunka tillfälligt. Prov nr 2 kan därför bli helt utan anmärkning. Min karl hade som sagt väldigt lågt på första provet, fram till andra provet drog han ner rejält på rökningen (från ca 15 till 4 cigg om dagen) och då blev det bättre, och när vi sen var framme och gjorde ivf:erna så var det ännu lite bättre.

Men ring till gyn, det är alltid bra att få diskutera saken så man förstår vad som händer och inte behöver oroa sig i onödan.

• pco

okej..10-12v? shit då tar d jätte lång tid innan man ens kan ställa sig ikö för IVF o sånt ju om man ska vänta så länge för att lämna ett till prov o sen vänta typ 4v för resultat o sen ställa sig i kö..suck. Ne d stod inget i brevet om det hmm..

d som e konstit e att min gubbe varken snusar elr röker elr nåt sånt, festar ibland o e aldrig sjuk han har aldrig ens vart på ett sjukhus:S
    men du jag undrar...e det större chans att lyckas med icsi än IVF? isf kan man göra d från början då istället för att göra IVF?
    tack så mkt för infon:)
  • Lille Gris

Ja, hela den här processen med utredning och behandling är en enda lång väntetid, lika bra att vänja sig    Man väntar på läkartid, väntar på provsvar, väntar på mens, väntar på att få börja med tabletter/spray/sprutor, väntar på vul/äp/ET, väntar på testdag... Jag trodde i min enfald att väntan skulle vara över när man väl hade fått pluset men då väntade man istället på första vul för att se om embryot satt på rätt ställe, sen på den "säkra" 12-veckorsgränsen, rutin UL, första sparken, för att inte tala om den 9 månader låååånga väntan tills bebisen behagade krypa ut 

10-12 veckor är för att det är så lång tid det tar att byta ut hela innehållet i testiklarna, så att det är en "ny fräsch omgång" där i. Att behöva vänta 4v på provsvaret är däremot trist, här får man svar inom en vecka och på andra ställen har jag hört att man kan få svar redan dagen efter. Kan kanske löna sig att tjata lite...
    Det kan vara tillfälligt dåligt utan att man vet varför också, ibland blir det bara så.

Njae, så länge allt är "normalt", dvs äggen ser bra ut och det finns tillräckligt med pigga spermier så finns det ingen anledning till att göra icsi, det ökar inga chanser på så sätt. Som min läkare uttryckte det så vill man låta det ske "så naturligt som möjligt efter omständigheterna", inte stöka för mycket i onödan. Sen är det förstås en mycket dyrare metod (för sjukhuset alltså, som patient betalar man inget extra). Det enda icsi gör är att hjälpa spermien in genom skalet, därefter kan man inte påverka huruvida äggcell och sädescell smälter samman eller inte, om det börjar dela sig, om det fortsätter dela sig osv osv... Så oftast gör man bara icsi från början om spermierna är väldigt få eller väldigt slöa.

• pco

aa herregud vilken väntan d e på allt :P man vill bara att allt ska gå fort!

okej men då förstår jag hur det funkar:) tackar tackar söta du!
Svar på tråden Någon med PCO o även där mannen har lågt antal spermier som har lyckats bli gravid?