• MiniJi

Ont i svanskotan - vad hjälpte dig?

Jag har fortfarande fruktansvärt ont i min svanskota sedan förlossningen för 14 veckor sedan. Kan inte sitta ner mer i ett par minuter i taget. BB och barnmorskan säger bara att "det går över, ät smärtstillande!" {#lang_emotions_surprised}

Finns det någon här som har har ont och blivit av med smärtan?
    Akupunktur, naprapat, kiropaktor, osteopat, sjukgymnastik?

Tacksam för alla tips!!

Ingen tid är bortkastad så länge man har roligt!
  • Svar på tråden Ont i svanskotan - vad hjälpte dig?
  • Kajsan

14 veckor?

Jag födde mitt andra barn för 2 år sedan och jag har fortfarande ont när jag ska ställa mig upp, i vissa sittlägen etc.
    Och alltså enormt ont, inte bara lite.
    Läkarna säger att det är bara att stå ut, den knäcktes nog till vid förlossningen eller så, och det går ju inte att gipsa direkt

Jo just det!
  • MiniJi
    Kajsan skrev 2010-02-04 17:50:02 följande:
    14 veckor? Jag födde mitt andra barn för 2 år sedan och jag har fortfarande ont när jag ska ställa mig upp, i vissa sittlägen etc. Och alltså enormt ont, inte bara lite. Läkarna säger att det är bara att stå ut, den knäcktes nog till vid förlossningen eller så, och det går ju inte att gipsa direkt
    Neeeej, fy så hemskt!!

Jag hörde hur min svanskota knakade under förlossningen och den är fortfarande "lös". Alltså om jag hade haft en svans så hade jag nog kunnat att vifta på den {#lang_emotions_dreamer}

Det måste ju finnas NÅGOT som kan hjälpa!!
  • Kajsan
    MiniJi skrev 2010-02-04 17:52:38 följande:
    Neeeej, fy så hemskt!! Jag hörde hur min svanskota knakade under förlossningen och den är fortfarande "lös". Alltså om jag hade haft en svans så hade jag nog kunnat att vifta på den Det måste ju finnas NÅGOT som kan hjälpa!!
    Coolt Du kanske skulle ta och operera dit en Nä men allvarligt, jag ahr faktiskt tänkt att kolla upp detta nogrannare, gäller bara att ta sig för...
    Och nä, jag har inget här att göra egentligen, kunde absolut inte svara på din fråga
    Jo just det!
  • CoolaSuperMamsen

åhh stackare jag födde mitt andra barn 03 första gången vaginalt och min svanskota gav vika hade fruktansvärt ont av detta länge minns att jag satt och amma och om jag satt fel knäppte det till i svanskotan det gjorde skit ont. Det blir lättare med tiden men jag kan fortfarande få ont om jag sitter för länge. Jag var livrädd när jag skulle föda igen 06 för att detta skulle hända igen men det gick bra och fick även barn igen 09 och sa till barnmorskan att jag var rädd för svanskotan  hon skrattade och sa men det är ovanligt att det blir så igen och denna gången gick det bra också.

Man blir så fruktansvärt handikappad i början efter att ha brutit svanskotan ingen brydde sig jag kunde inte sitta ordentligt minsta jag rörde mig kändes det som om svanskotan gled åt ett annat håll det var fruktansvärt jobbigt. Så håll ut men jag har hört att man kan få operera bort den i värsta fall om man inte står ut men annars gör de inget åt det.

stolt mamma till 4 flickor och en liten änglapojke,
  • CoolaSuperMamsen

föressten under värkarbetet hade jag mer ont i ryggslutet än jag haft med de andra så det var väll att den var ivägen den gången :/

stolt mamma till 4 flickor och en liten änglapojke,
  • Trailer T

Akupunktur hjälpte för mig.Har inte haft ont sen dess och det är snart 5 år sedan

Jag är inte döv jag bara skiter i vad du säger
  • tossin

En kiropraktiker som jag var till berättade att det var vanligt att man fick ont i svanskotan efter graviditet. Men det finns hjälp! Det finns några få som gör det. Det måste gås in via ändtarmen och med ett tryck så trycker de svanskotan på plats. Låter ganska läbbigt men om man är sjuk så kan jag tänka mig att man gör nästan vad som helst

• ankling

Är inte riktigt i din sits TS, men har själv under graviditeten fått sjukt ont i svanskotan, känns som den är bruten.

Jag fick en specialkudde hos sjukgymnasten, och den har vart min räddning! Det är som ett hål för svanskotan, och så avlastar den jättemycket.

• sveaf

Hej tjejer!

jag har också fruktansvärt ont i svanskotan. Min sjukgymnast tror att det kan komma ifrån instabilitet i ländryggen. Jag har inte slagit i den utan jag bara vaknade en dag med värk. Den kom ca 3-4 månader efter graviditeten - hade inte problem med foglossning....Jag har mest ont på min vänstra sida och så strålar det ut över skinkan. Det gör ont när jag sitter något bakåtlutad - typ bekvämt i en soffa. Vanliga stolar är bättre. Idag var jag hos frissan i två timmar och har haft döont sen dess. Hur känns det för dig?

Kram

• MiniJi

Tack för alla svar!

Har bokat tid hos en akupunktör nu, hoppas att det hjälper. Nästa steg därefter är osteopat, jag ska förbanne mig gå igenom alla alternativa behandlingsmetoder!

Ett finger i rumpan, hmm, ja blir detta inte bättre så får vi väl ta i med hårdhandskarna {#lang_emotions_embarassed}

Sveaf, jag har ont alltid när jag sitter men det blir lite bättre när jag sitter framåtböjd på ena skinkan. Inte speciellt bekvämt men om jag måste välja mellan pest och kolera så... {#lang_emotions_foot_in_mouth}

Svar på tråden Ont i svanskotan - vad hjälpte dig?