• Mor till 3

Biverkningar Adhd-medicin?

Vår son på 7 år ska kanske börja medicineras mot sin adhd, och jag undrar då över de biverkningar som kan uppstå?

Känner att jag blir lite orolig över det att han kan gå ned mycket i vikt? Vad har ni för erfarenheter med detta? Växer de på längden "som de ska"? Han är ganska liten till växten (7,5 år och 120 cm) men har ok vikt.

• Svar på tråden Biverkningar Adhd-medicin?
  • hzl

Hej!
    Har du testat naturmedicinerna som finns? De kan hjälpa mycket! Hade jag vart du hade jag testat det först. För jag antar att det är ritalina o amfetamin som står som kandidater?

• Tant Blå

En klasskompis till min unge äter medicin mot ADHD. Han har gått ner i vikt, blivit omvuxen av de flesta och ser helt sjuk ut- blek och mager. Finns någon annan lösning prova det först. Det är min mening!

• hzl

Jag vet att det finns andra medeciner, googla. Tror kapslar med gurkmeja? lr så har jag blandat ihop det

• Majsan70

Det beror ju helt på VILKA mediciner som skall ges.
    Min son medicinerar med Strattera sen 4 år tillbaka. Han tappade en del i vikt i början o hade lättare biverkningar, men detta följdes/följs upp regelbundet och styrkan kunde ställas in efetr både hans behov o hans hälsa.
    Nu har han inga problem alls sen flera år tillbaka.

• Little Ms Chatterbox

Min son äter också Strattera. Har gjort det någon månad, vi har nyligen gått upp lite i styrka till 40mg. Maxdosen för hans vikt och längd är 43 mg så ny blir det inte mer för honom. Han har lite övervikt men är längre än genomsnittet.
    Han har tappat lite aptit och äter mindre av det som han inte är så förtjust i men har inte totalvägrat något än. Han gillar inte ris så mycket och har fått potatis i stället när det har fallit sig så och har vi även sett till att ha riktiga favoriter när det gäller pålägg.
    Vi har inte vägt honom sen vi började med medicinen men han har nog gått ner något kilo, märks på att jackan inte stramar riktigt så mycket över magen. Det kan bero lite på det minskade matintagen men tror även att hans ökade lust till att röra sig påverkar en del. Förr kunde han sitta helt still från att han kom hem från fritids till det var läggdags men nu så rör han sig bättre och har större vilja att gå ut och leka, händer tom. att han springer lite frivilligt. (stort steg för honom)

Utöver minskad aptit så har jag inte sett speciellt många biverkningar. Han har varit lite frusen på kvällarna och förstorade pupiller. Det är nog alla biverkningar som jag kan komma på. Det om de förstorade pupillerna ska läkaren ringa om idag, troligtvis så är det ingen fara med det för då hade hon ringt tillbaka tidigare enligt avtalat.

Vi ger även Omega till sonen, dubbel rekommenderade dagsdosen men det räcker inte, han behöver medicinen också. Jag ångrar inte en minut att vi började medicinera. Han har fått ett så mycket bättre liv. Han är inte så stressad av allt runt sig och klarar av skolan så mycket bättre. Han blir så stolt när han berättar att han har kommit ihåg väska, stänga dörrar, inte sist ut... Ja, listan kan göras hur lång som helst över hur mycket han har vuxit.

Strattera som min son äter är inte centralstimulerande som tex Ritalin. Strattera är långtidsverkande och det gör att det även funkar mycket bättre för oss med morgonrutinerna.
    Om man läser på tex FASS om de olika medicinerna så är biverkningslistan låååång men man måste veta att det är alla biverkningar som någon har fått någon gång. Det är inte alls säkert att man får någon alls eller lindrig variant av några få. Just det här med längd och vikt kollar man upp ordentligt. Man går på regelbundna kontroller.

Har läkaren nämnt vilken medicin som man tänker testa? Har du namnen på de vanligaste medicinerna så du kan googla? Ritalin, Conserta, Equazym (stavning?) Strattera.
    Centralstimulerande= Amfetaminbaserade

Svar på tråden Biverkningar Adhd-medicin?