Vår 9-åring är rädd för vatten....
Vi har problem med vår 9-årige pojke, som går i tredje klass. Om man nu kan kalla det problem - men skolan tycker nog det....
Han är jätterädd för vatten och hatar när andra barn stänker på honom och han tycker inte om att bada. Han vägrar gå till simskola... Jag tog mig i kragen och lärde honom simma bröstsim i somras och det gick ganska bra förutom att han inte vågar vara på djupt vatten - han vill kunna känna botten.
När han sen började tredje klass hann han knappt komma till simhallen förrän han skulle lära sig simma ryggsim. Vi som kämpat sååå för att han skulle lära sig simma bröstsim (suck).
Han har fått åka med de mindre barnen på skolan och bada, bara för att träna - men har inte gjort några framsteg - han besväras av att de andra barnen stänker på honom.
Idag ringde läraren till oss och sa att de har inte resurser att lägga ner nån tid på pojken, och vi har aldrig begärt det heller, men att han ska åka med de stora barnen igen och simma så gott han kan... det köper vi.
Det visar sig att när man slutar tredje klass ska man kunna simma bröstsim 100 m på djupt vatten (tror jag), simma ryggsim och bogsera en kompis 25 m... Hur ska man kunna tvinga sitt barn till detta om man vet att han är rädd för vatten? Och som vi kämpade i somras för att han skulle lära sig simma bröstsim. Jag blir så frustrerad och undrar om jag är en dålig mor som inte tvingat honom börja på simskola när han var yngre?...
Vill bara ventilera och höra/se om det är nån annan här som har/haft samma problem...?
Tacksam för vettiga åsikter och svar!
Milleck