• Milleck

Vår 9-åring är rädd för vatten....

Vi har problem med vår 9-årige pojke, som går i tredje klass. Om man nu kan kalla det problem - men skolan tycker nog det....

Han är jätterädd för vatten och hatar när andra barn stänker på honom och han tycker inte om att bada. Han vägrar gå till simskola... Jag tog mig i kragen och lärde honom simma bröstsim i somras och det gick ganska bra förutom att han inte vågar vara på djupt vatten - han vill kunna känna botten.

När han sen började tredje klass hann han knappt komma till simhallen förrän han skulle lära sig simma ryggsim. Vi som kämpat sååå för att han skulle lära sig simma bröstsim (suck).
    Han har fått åka med de mindre barnen på skolan och bada, bara för att träna - men har inte gjort några framsteg - han besväras av att de andra barnen stänker på honom.

Idag ringde läraren till oss och sa att de har inte resurser att lägga ner nån tid på pojken, och vi har aldrig begärt det heller, men att han ska åka med de stora barnen igen och simma så gott han kan... det köper vi.
    Det visar sig att när man slutar tredje klass ska man kunna simma bröstsim 100 m på djupt vatten (tror jag), simma ryggsim och bogsera en kompis 25 m... Hur ska man kunna tvinga sitt barn till detta om man vet att han är rädd för vatten? Och som vi kämpade i somras för att han skulle lära sig simma bröstsim. Jag blir så frustrerad och undrar om jag är en dålig mor som inte tvingat honom börja på simskola när han var yngre?...
    Vill bara ventilera och höra/se om det är nån annan här som har/haft samma problem...?
    Tacksam för vettiga åsikter och svar!

Milleck

• Svar på tråden Vår 9-åring är rädd för vatten....
  • fuck u fl

Det är skitjobbigt när det blir så. Det enda jag kan råda dig till om du kan är att åka själv till simhallen med pojken.
    Jag har idag en 15årig dotter som har panisk fobi för vatten och idag är det betydligt svårare att få henne till simhallen

*nåt smart*
  • Milleck

Vi är i simhallen varje fredag kväll, så vi känner att vi kan inte göra mer. Med oss är han i alla fall i vattnet och simmar bröstsim där det är grunt. Men det märks att han går undan så fort det kommer andra barn i närheten. Han vill ha lugn och ro, då går det bäst.

• Anatha

Jag säger som ovanstående ni måste ta tag i det här för hans skull. Åk till simhallen med honom och träna, träna, träna. Utan att tvinga eller göra honom obekväm men han måste vänja sig och inse att det inte är farligt med vatten.

• Anatha
    Milleck skrev 2010-02-04 18:42:16 följande:
    Vi är i simhallen varje fredag kväll, så vi känner att vi kan inte göra mer. Med oss är han i alla fall i vattnet och simmar bröstsim där det är grunt. Men det märks att han går undan så fort det kommer andra barn i närheten. Han vill ha lugn och ro, då går det bäst.
    Låter toppen fortsätt med det och försök få honom att hela tiden ta nya små steg. Tex simma på lite djupare vatten m.m. Kolla upp om det finns böcker eller metoder som man kan ha hjälp av. Det måste ju vara en problem som flera barn upplever.
  • fuck u fl
    Milleck skrev 2010-02-04 18:42:16 följande:
    okej...  Då tror jag bara ni får vänta in att han känner sig säkrare och säkrare...
    Lycka till
    *nåt smart*
  • Milleck

Vi har försökt locka med att man kan ta märken, och pratat med badvakterna i simhallen, om dom kan godkänna saker han gör, så han kan ta märken. Dom hjälper oss gärna med det, men än så länge har det inte lockat tillräckligt - men det kommer väl.

Jag blir nog mest frustrerad över att skolan trycker på, och det märks på vår pojks självförtroende att han känner sig dålig jämfört med sina klasskamrater. Samtidigt förstår jag  ju att de har sina mål i de olika klasserna. Jag får väl försöka att inte hänga upp mig för mycket på det även om simning är en viktig grej.... Vi får kämpa på här hemma och hålla kontakten med skolan.

• Milleck

Tack för kloka ord och lite "stöttning"

• Anatha
    Milleck skrev 2010-02-04 18:51:20 följande:
    Vi får kämpa på här hemma och hålla kontakten med skolan.
    Ja det låter bra och se till att skolan inte gör det till en grej så det blir värre för honom. För samtal med dem om att ni kämpar med detta så de verkligen vet det.
Svar på tråden Vår 9-åring är rädd för vatten....