• jessamy

Slem i avföring? Vad kan det bero på?

Nu när jag skulle byta på min dotter hade hon bajsat vitt/gult slem. Ropade på hennes pappa som talade om att hon gjorde samma igår kväll när jag arbetade. Dock tänkte han inte på att nämna det, dumt nog, vi hade ett års kontroll idag.
    Tänkte om någon mera varit med om detta? Måste ringa flm i morgon för återkontroll av öron så tänkte nämna det då men tänkte bara ventilera lite nu.

• Svar på tråden Slem i avföring? Vad kan det bero på?
  • znuttan79

Hur gammal e hon? Kanske tänder eller förkylning?

• jessamy

Hon är 13 månader. Förkyld är. Dock genomskinligt en så länge:) Jag tänkte på de jag med. Tänder tror jag inte, men man vet ju aldrig.

• pyretochbönan0809

Så får vår dotter med när hon tandar eller är förkyld. Frågade bvc sköterskan om det och hon sa att små barn sväljer den extra saliven och slemmet som bildas vid tandsprickning och förkylningar och att det därför följer med avföringen ut.

Vår älskade Saga 5/7 - 08 och älskade Karna 15/8 -09
  • znuttan79

Har nog med förkylningen å göra då.   Men e du orolig ska du naturligt vis ringa BVC i morgon.

• CiMi

När min son är förkyld kommer det alltid slem i blöjan. Eftersom de har svårt att snyta sig och hosta upp slem så måste det ju komma ut någonstans

Men är du orolig så ring BVC.

• jessamy

Tack för era svar :)
    Jag är absolut inte orolig. Undrade mest över vad det kunde vara. Skulle hennes allmäntillstånd försämras, hon skulle få feber eller verka ha ont i magen aj då skulle ja bli orolig.
    Men inte för lite slem:) Bara funderade vad det kunde bero på och tänkte det bästa är väl att fråga andra mammor.

• narie24

Min dotter har också så just nu, tänkt ringa och boka en tid o kolla upp. Men hon har preis fått en ny tand, kan ju bero på det. Men inte alls förkyld...

• Lota

Så fick min dotter vid tandsprickning, sväljer ju stora mängder slem o saliv coh därav den lite annorlunda avföringen enl våran bvc läkare.

• MikaelaEriksson
    narie24 skrev 2010-03-03 20:02:26 följande:
    Var hos läkaren idag, han misstänte mjölkallergi...
    för att hon hade slem i avföringen? har hon andra symptom på mjölkallergi? om inte så tror ja verkligen inte att de är mjölkallergi.
  • Trikarn

Min son har slemmiga avföringar om han fått i sig något som han ej tål, bla mjölk o en massa annat...

Men även vid tandsprickning, förkylning mm, men oftast pga allergi ( känns på doften oxå)

full rulle, dygnet runt
  • narie24
    MikaelaEriksson skrev 2010-03-04 17:43:05 följande:
    för att hon hade slem i avföringen? har hon andra symptom på mjölkallergi? om inte så tror ja verkligen inte att de är mjölkallergi.
    Lösa avföringar i snart två månader och slem, det är allt. Känns som det borde vara andra symptom som t.ex gaser, magknip, eksem. Men men, han sa att vi sla köra mjölkfritt i två veckor.
  • JOHSAN

Slemmet är ett skydd som barn har upp till 2-3 års ålder för att inte få sprickor om de är hårda i magen. Ringde nämligen sjukvårdsupplysningen ang. detta.

• MikaelaEriksson
    narie24 skrev 2010-03-04 17:56:17 följande:
    Lösa avföringar i snart två månader och slem, det är allt. Känns som det borde vara andra symptom som t.ex gaser, magknip, eksem. Men men, han sa att vi sla köra mjölkfritt i två veckor.
    ja men då är jag med :P trodde de var tillfälligt att de va så :) då kan de ju vara mjölkallergi.
    vi fick också testa mjölkfritt, sonen visade på blodprovet att han hade en viss mjölkallergi, men han lider inte av det på något sätt så nu kan vi ge mjölk igen:P
  • narie24
    MikaelaEriksson skrev 2010-03-04 19:07:29 följande:
    ja men då är jag med :P trodde de var tillfälligt att de va så :) då kan de ju vara mjölkallergi. vi fick också testa mjölkfritt, sonen visade på blodprovet att han hade en viss mjölkallergi, men han lider inte av det på något sätt så nu kan vi ge mjölk igen:P
    Det är lite knepigt att ändra om kosten, speciellt det här med vällingen. Just det att det hållt i sig så länge med lösa, ibland slemmiga, illaluktande diaréer, ska vara ett tecken. Sen kan det vara en tillfällig känslighet efter magsjuka. Hoppas!!
  • 1969

Vi har just haft några veckors testning av kost med mjölk för vår kille som varit känslig. Han har fått gulslemmig diarré

Men har ni inte haft sådana problem hittills så verkar det ju kanske mer troligt att det har med förkylningen att göra.
  • MikaelaEriksson
    narie24 skrev 2010-03-07 13:53:50 följande:
    Det är lite knepigt att ändra om kosten, speciellt det här med vällingen. Just det att det hållt i sig så länge med lösa, ibland slemmiga, illaluktande diaréer, ska vara ett tecken. Sen kan det vara en tillfällig känslighet efter magsjuka. Hoppas!!
    ja de är ju det, min son hatade mjölkfritt, det funkade inte alls. han åt ingenting för han hata det.
Svar på tråden Slem i avföring? Vad kan det bero på?