Känner ingen smak längre!
Min sambo har tappat smaken och så har det varit i ca: 2 veckor! vad kan det bero på?! Kan det vara permanent?! Någon som har varit med om nått liknande? Fan va trist att inte kunna njuta av maten...
Min sambo har tappat smaken och så har det varit i ca: 2 veckor! vad kan det bero på?! Kan det vara permanent?! Någon som har varit med om nått liknande? Fan va trist att inte kunna njuta av maten...
Känner han lukter? När inte kan känna smaker längre är det nämligen luktsinnet man förlorat. Vanligaste orsaken är kraftig virusinfektion. Har han varit sjuk nyligen? Vissa läkemedel kan också påverka luktsinnet. Det kan komma tillbaka men det är tyvärr ganska vanligt att luktsinnet är förlorat för alltid. Sedan finns det såklart allvarligare orsaker också men de är betydligt ovanligare.
Min väninnas man kan inte känna smaker. Vet inte varför faktiskt. Han äter för att äta. Han känner lukter men inte smak.
Han säger att han är osäker, att han inte har tänkt på det Men det måste ju vara så att det är lukten som har försvunnit. Han har inte varit sjuk på ett tag, men han börjar känna sig lite förkyld nu. Har smak/luktförlusten vara en förstadie till förkylningen han börjar få nu? Han äter inga mediciner.
Han säger att han tror att han har känt lukt.
det kan vara polyper i näsan. svärmor har nyss opererat bort sina.
TS, din man borde gå till läkaren så att han kan få hjälp så fort som möjligt!!
Hej, Smaken är ju ett sinne och precis som alla andra tex hörsel och syn så börjar ju även smaksinnet att tillbakabildas, min farfar har helt tappat smaken och lider av det :(
Hej! Jag har tappat smaksinnet helt och när jag dricker känns vattnet tjockt och äckligt. Har haft så i några dagar nu. I början märkte jag att det brände på tungan som om jag hade bränt mig. Men jag kan dock lukta lite gran. Jag tror att jag kan känna sött, surt, salt och beskt men annars så smakar allt ingenting! Jag vet inte vad jag ska göra... Allt blir så tråkigt utan smak! Jag har inte varit sjuk på ett tag, inte ens förkyld så det kan nog inte bero på det. Har någon någon idé?