• Anonym (fundersam)

Är det nått fel om man inte känner trådarna från spiralen?

BM sa att det var bra om man undersökte sig kanske en gång i månaden, känna efter trådarna.
    Har inte haft min så länge, men så en dag så skulle jag känna efter.
    Jag kunde inte känna dom alls.
    Nån mer som inte känner sina trådar och är det ok isådanafall?

• Svar på tråden Är det nått fel om man inte känner trådarna från spiralen?
  • satakatse

jag har gett upp, hittar inte dem har för korta fingrar eller något och de kan lägga sig så fint... så jag går till gyn ibland och kollar mig (ca 1 gång per år)

Stör det dig att jag har stavat fel? KOM ÖVER DET! Allt jag läser är fan felstavat..
  • Siphra

Passa på att känna i slutet av mensen, då är livmodertappen långt ner. Krysta ner tappen ytterligare så du kommer åt att känna direkt på den. känns som en nästipp ungefär. I inbuktningen, modermunnen ska trådarna kännas. Känner du dom inte kan spiralen ha bytt läge så de har krupit in. Eller så har spiralen åkt ut, utan du märkt det.

För att vet att om du fortfarande har en spiral insatt be att de kollar med ultraljud. Om den då sitter där, men trådarna åkt in, så är allt ok. Men blir kanske lite trassligare när det är dags att ta ut den.
    Ha annat skydd, tills du vet hur det är.
  • Themis

Äsch, de kan vika sig uppåt runt livmoderhalsen så de inte känns en period. Men rätt vad det är kommer du (eller din kille) att märka av dem igen, troligen.

• black sun

Min kompis spiral åkte ut så du kanske borde kolla så den verkligen är kvar.

• Siphra

Jo, man känner trådarna även om de ligger "smekta" runt livmodertappen om man utgår från öppningen.

Och man måste ju veta om man har spiralen kvar eller inte.
  • Anonym (fundersam)

Tack snälla ni för alla svar.

• Sophiebysophie
    black sun skrev 2010-02-06 16:53:06 följande:
    Min kompis spiral åkte ut så du kanske borde kolla så den verkligen är kvar.
    Märkte hon att den åkte ur?
  • Themis

Siphra: Varför och med vilken rätt underkänner du andras erfarenhet? JAG känner inte att trådarna ligger uppe vid livmoderhalsen för jag når inte dit men jag har aldrig tappat en spiral för det.

Dags att sluta utgå från att alla i världen är som du själv, kanske?

• Anonym (...)

jag har haft min kopparspiral sedan i augusti och i helgen kände jag dom första gången själv. har hart svårt att "hitta" dom. men min sambo är snäll och känner som dom är där efter varje mens! {#lang_emotions_laughing}

• Siphra

Jag underkänner inte någons erfarenhet. Verkligen inte.

Jag förstår inte vad du menar?
    Vissa tappar sin spiral utan att veta om det. Känner man trådarna vet man att den sitter där. Känner man inte trådarna, ja då kan den mycket väl sitta där- eller inte.
    Och då är det ju en smart idé att t ex ens sambo kollar.
    Jag vet mycket väl att vi alla tänker olika och är glad för det.
    Tycker snarare att du fördömer mig? Men ibland blir det konstigt när man skriver eftersom det är lätt att missuppfatta.
    TS frågade om spiraltrådar, jag svarade.
  • Anonym (trådlös)

Gynekologen som satte i min spiral fick klippa trådarna så korta det bara gick eftersom sambon kände av dom så det finns ingen chans att jag känner dom.

• Siphra

Om man klipper trådarna för korta, det är då de oftast känns. Annars så lägger de sig " runt" livmodertappen. Men är de för korta från början, eller spiralen ändrar läge och de glider upp, ja då sticks de.

Men om man då klipper dem, så de inte känns varken för fingrar eller sambo, så är det inte hela världen, när spiralen suttit ett tag. Åker spiralen ut, är det oftast i början. 
Svar på tråden Är det nått fel om man inte känner trådarna från spiralen?