• kaffemamma

Lekar, sysselsättning, datorspel mm för barn med autism och liknande

Hej,
    Vår son med autism är 5 år. Att hitta roliga lekar, leksaker, sysselsättningar, datorspel han förstår och liknande är en utmaning. Nu är ju barnen inom detta spektra väldigt olika, men många har ju problem med att leka. Säkert kan vi hjälpa varandra med tips! Det kan vara allt från pedagogiska och utvecklande lekar till "bara" leksaker som går hem. Självklart är föräldrar till barn utan autism men med samma svårigheter hjärtligt välkomna i diskussionerna också.  

• Svar på tråden Lekar, sysselsättning, datorspel mm för barn med autism och liknande
  • kaffemamma

Jag börjar själv med några relaterade länkar. Vi går just nu på bra lek & autism kurs hos några som vet hur man utvecklar leken med speciella barn och som ser leken som väldigt viktig: www.speciella.com

Väldigt kreativa och utvecklande lektips finns under fliken webseminars och rubriken games games games: http://www.autismtreatmentcenter.org/ 

• kaffemamma

Och så lite mer vardagliga saker: datorspel kan jag rekommendera Kalle Kunskap Lekstugan. Det är det enda spel sonen själv kan navigera och klara av alla moment. Särskild mus har vi fått från arbetsterapeuten på HAB.

Sonen har väldigt svårt att sysselsätta sig själv - om han inte får titta på film. De flesta leksaker är han inte intresserad av. Vi har utnyttjat att han gillar att klättra, hoppa osv och försökt göra så mycket sånt som möjligt i hans rum: han sover på en madrasss på golvet som även blir "gympamatta". Ovanför madrassen har vi krokar i taket där vi hänger upp en trapets eller ringar. Och så ärvde jag en gammal ribbstol - väldigt populärt.

Han älskar en del filmer men har aldrig förut varit intresserad av att lyssna på sagor. Han förstår mycket språk, men pratar inte mycket själv. Men vi har lyckats kopiera Djungelboken som vi hade på 70-tals LP till CD. Det är samma röster och samma historia som i filmen han sett 100 gånger. Den älskar han, och jag inbillar mig att det är lite bra för språk och fantasi att lyssna på i bilen. Nu börjar han lunna lyssna på andra sagor han "kan".

Ny, superenkel favorit: Sitta på knät, titta mot mig, Räkna ner från 10 under stor entusiasm och mycket skakningar tills 0 och släng upp så högt man orkar.

• Busbellan

Lägger denna i favoriter

Tror min son inte är riktigt på samma nivå som din, han hade nog inte klarat mycket av det du skriver att din son gör

Men en hemmagjord leksak han älskar är denna:
    Vi har delat en stor plåtburk på mitten (bullens korv burk) uppe på kanten som bir där man delat den har vi tejpat fast pappersbitar i många olika färger, de sitter alltså runt hela burken på kanten.
    Sen har han ett antal klänypor som varje nypa är målad i samma färg som en av färglapparna. dessa klädnypor ska sedan nypas fast på rätt färg.
    Detta kan han sysselsätta sig med länge

Mamma till Nora, August och Ella
  • Angi07

min son är 7 år , har AS , han intresserar sig på olika datorspel och är mycker duktig för att hitta information på internet om olika spel för att kunna utveckla dem. Han gillar titta på böcker med olika djur, speciellt dinosaurier, fiskar, vilda djur.
    Han gillar lyssna på musik och har fastnat i Michael Jacksons musik. Han är väldig duktig på matte och kan mycket för sin ålder.
    Lego Star Wars älskar han och kan sitta ,bygga samt leka med de olika gubbar.
    Han har sina speciella intressen och där måste vi träna på för att öka lite mera antal lekar, intressen .

• kaffemamma

Åh, vilken klockren leksak för många barn med autism - toppen!

Som sagt, nivåerna är förstås olika för varje barn, men jag tror man kan hitta saker som inspirerar.

Stor studsmatta var sommarens stora hit.

Andra saker sonsn gillar är tex: vissa rörelsesånger om man sjunger dem med STOR inlevelse. Gemensamt gömma sig under täcket. Hoppa i sängen när man håller i händerna för extra höjd.

Både han och storasyster älskar om man rullar in dem - en i taget - i täcket, tar tag i änden och rullar ut dem med världens fart (på mjuk säng!)

enkla datorspel gratis på nätet: http://www.papunet.net/spel/ 

sonen är också en stor Youtube fantast - små korta filmer med disneysånger, vithajar är favoriterna och den här pruttande dinosaurien är nog poppis hos de flesta barn (och vuxna)
    ">

Ridning kan vara både behandling och sysselsättning. Handikapp ridning kan man boka till hyfsat pris (120 kr där vi gick) på de flesta 4H-gårdar, då får man en egen häst & stalltjej så att säga. Och ridterapi kan man hitta här: http://www.ridterapi-novalis.se/lankar_rt.html

Titta sig i spegeln tillsammans - göra grimaser

• SaramedM

Vilken bra tråd!

M älskar när man tokar sig, typ Ulla Bella om ni minns från 80-talet?
    Där kan man få henne att skratta och samspela bra

Just nu håller vi på att göra en lite bok om kronprinsessan, M gillar att klippa bilder och klistra in

De saker vi fått från HAB med bildserier etc fungerar inte alls, hon tycker det är totalt meningslöst.

Datorn älskar hon, men hon behöver en del hjälp med den. Bolibompawebben är en favorit men det ska bli skönt när hon lär sig den själv

• Busbellan

Rid terapi har jag funderat lite på, men det finns ju inte här i närheten precis.
    men man kanske kan boka en vecka på nåt ställe på sommaren och lösa det så även storasyster får rida, hon har ju gjort det några år.
    Skulle bli en perfekt semester för oss, eftersom jag också är lite hästtokig

Mamma till Nora, August och Ella
  • Jonathanmamma

Kaffemamma - du har alltid så bra trådar!!!

Jag vill tipsa om en sida för er som har mindre barn som inte lärt sig musen ännu:
    http://www.mousetrial.com/

Vi fick tips på en föräldraträff för IBT-träning. Mamman hade gjort en svensk version av programmet, men vi fick tyvärr aldrig länken till den.

Sedan kan jag tipsa om en leverantör av dataspel, för er som har barn med språksvårigheter:
    http://www.kenart.se/

som har dataspel som är mer pedagogiska. Vi har prövat några av kan-spelen på datateket. Lyssna och gissa köpte jag, men det fungerade inte så bra med Jonathan. Han är rädd för vissa ljud, så varken det eller ljudspelen med CD, som vi haft i hans IBT-träning har varit särdeles bra.

I övrigt älskar han också att gömma sig under täcket, och man ska vara med därunder med honom numera. Härligt!

Vi har också fått en speciell simskolelärare, som är intresserad av barn med särskilda behov. Jag fick tips via en kompis vars barn (som också har autism) haft henne i ett år. Det är via simklubben. Då är hon bara med Jonathan på simskolan och har bara hand om honom. Nu har vi bytt grupp eftersom han ville göra mer med de andra barnen, en grupp som hon leder och jag är med honom i vattnet istället.

Det finns så mycket mer att diskutera gällande detta men jag stoppar här så länge...

Anna

• lappstockholmska
    kaffemamma skrev 2010-02-04 21:32:14 följande:
    enkla datorspel gratis på nätet: www.papunet.net/spel
    Vilken toppensida!!! Tack för det!
  • kaffemamma
    Busbellan skrev 2010-02-04 21:38:54 följande:
    Rid terapi har jag funderat lite på, men det finns ju inte här i närheten precis.men man kanske kan boka en vecka på nåt ställe på sommaren och lösa det så även storasyster får rida, hon har ju gjort det några år.Skulle bli en perfekt semester för oss, eftersom jag också är lite hästtokig
    Kolla 4H-gårdar! När jag bokade handikappridning fick även min dotter följa med eftersom jag kunde ta hand om sonen & hans häst så kunde stalltjejen leda dottern.
Svar på tråden Lekar, sysselsättning, datorspel mm för barn med autism och liknande