• Kinderägg

Tyda recept från optiker ?

Idag var jag och hämtade ut mitt recept från min optiker och blev lite nyfiken på vad alla siffror betyder. Jag vet att jag är närsynt och vilka siffror som visar hur dåligt jag ser (eller iaf vilken styrka jag har på mina glasögon) men inte så mycket mer än så. Så här står det på mitt recept. Någon som kan hjälpa mig att tyda det ?

Höger öga SF -2.75 Cyl -0.50 Axel 85° Visus 1.0
    Vänster öga SF -2.50 Cyl -0.50 Axel 115° Visus 1.0
    På båda Bin 1.2
    Längst ner på receptet står det PD: 64

• Svar på tråden Tyda recept från optiker ?
  • tingi
    Kinderägg skrev 2010-02-04 21:53:25 följande:
    Idag var jag och hämtade ut mitt recept från min optiker och blev lite nyfiken på vad alla siffror betyder. Jag vet att jag är närsynt och vilka siffror som visar hur dåligt jag ser (eller iaf vilken styrka jag har på mina glasögon) men inte så mycket mer än så. Så här står det på mitt recept. Någon som kan hjälpa mig att tyda det ? Höger öga SF -2.75 Cyl -0.50 Axel 85° Visus 1.0 Vänster öga SF -2.50 Cyl -0.50 Axel 115° Visus 1.0 På båda Bin 1.2 Längst ner på receptet står det PD: 64
    okej.
    med SF menar man den vanliga närsynheten dvs du har -2,75 på höger och -2,50 på vänster.
    Cyl står för astigmatismen/brytningsfelet och axeln visar vart astigmatismen ligger.
    visus visar hur bra synskärpa du har. 1.0 är full synskärpa och du ser lite bätte binokulärt(dvs med båda ögonen) än med ett öga i taget.
    pd är pupilldistans dvs avståndet mellan pupillerna.
Svar på tråden Tyda recept från optiker ?