• Butterfly

Hur kollar man upp ett företag?

JAg är arbetssökande och undrar hur man kollar upp ett föetag. Jag vill verkligen inte hamna på ett skumt företag som inte sköter sig.

• Svar på tråden Hur kollar man upp ett företag?
  • Karpet

Hos PRV eller RSV är det enklast att hitta info. Har du org. nr?

• Butterfly

Nej. Hur får man tag i det för olika företag`?

• Yuna

Skatteverket har organisationsnummer om du har företagsnamn och ort. De kan också kontrollera om företaget har F-skatt. För att få ha det krävs att företaget sköter sina skattebetalningar m.m.

• Karpet

Det får du enklast genom att fråga efter dem. Du kan även få reda på uppgifter utan det. Årsredovisningen t ex är ju en offentlig handling. Fast då måste du ha företagets exakta firma. Dvs om det är ett AB, HB, KB eller enskild firma. Det kan också vara så att ett bolag inte använder sig att sitt fullständiga namn. T ex de heter Kalle och Lisas Tvätt och Strykning HB. Fast de vanligtvis kallar sig K&T Tvätt och Strykning.
    Det krånglar endast till sig om det finns flera bolag med liknande namn.

Ring PRV, tel. nr 060 14 00 00 tror jag att det är, och be om uppgifter för det bolag du vill kolla upp. Där kan du få reda på balanserat resultat, fordringar, bolagsinteckningar osv. Beställa årsredovisning kostar pengar, men du kan ju alltid fråga om det finns några anmärknigar i revisionsberättelsen. Där skriver man annars om t ex de har haft ekonomiska problem under räkenskapsåret. T ex legat efter med arbetsgivaravgiften, löner osv.

Om du letar efter grövre fel så är det nog Tingsrätten du ska vänta dig till men då behövs firmatecknarnas personnummer och de delar de nog inte ut även om man ber snällt.

• Butterfly

Åh tack snälla ni för hjälpen!

Svar på tråden Hur kollar man upp ett företag?