• kalmar brud

Sonens tur att ha magsjuka

Ja då var det sonens tur att ha magsjuka. Han kräktes en gång igår kväll och sen inget mer. Nu har han ätit 2 rostade mackor med marmelad och druckit två glas proviva nyponsoppa.

Dottern kräktes en gång i lördags och sen var det bra för henne.

Brukar ni byta tandborstarna när nåågon är magsjuk i familjen? Eller byter ni bara den som är magsjuk?

• Svar på tråden Sonens tur att ha magsjuka
  • Sippan 81

vi byter den sjukes, eventuellt kokar vår dotter tandborste om den var ganska ny. Tandkräm byter vi också ut

• Mälaröbo

Eftersom magsjukebaciller inte lever hur länge som helst i "det fria" så byter vi inget annat än till rena sängkläder.
    Nyfiken* Varför ska man byta tandkräm??

• kalmar brud
    Mälaröbo skrev 2010-02-05 07:59:37 följande:
    Eftersom magsjukebaciller inte lever hur länge som helst i "det fria" så byter vi inget annat än till rena sängkläder. Nyfiken* Varför ska man byta tandkräm??
    Vad menar du med det "fria"??

Lever inga baciller efter att dom har kommit ut?

Jag kör alltid en stor städning när någon har kräkts. Dammsuger och torkar golven.

Byter handdukar och sängkläder självklart i den sängen som har blivir ner kräkts.

----

Är era barn också alltid lika pigga som mina när dom har magsjuka?

Sonen är som helt vanlig idag likaså dottern var likdan förra söndagen.
  • Mälaröbo
    kalmar brud skrev 2010-02-05 08:02:38 följande:
    Vad menar du med det "fria"?? Lever inga baciller efter att dom har kommit ut? Jag kör alltid en stor städning när någon har kräkts. Dammsuger och torkar golven. Byter handdukar och sängkläder självklart i den sängen som har blivir ner kräkts. ----Är era barn också alltid lika pigga som mina när dom har magsjuka?Sonen är som helt vanlig idag likaså dottern var likdan förra söndagen.
    De lever en stund, men inte för alltid eller i flera timmar. Handdukar och sängkläder är allt som byts här hemma + att vi vädrar en del under sjukdomstiden.

Kan förstå hur man resonerar när det gäller att byta tandborsten (även fast mina barn ALDRIG borstar tänderna när de har magsjuka) men är väldigt nyfiken på tankarna kring tandkrämen som sippan 81 skrev om.

Om mina barn inte har ett magvirus med feber så är de ganska pigga mellan spyorna/diarréerna. Dock har det blivit sämre ju äldre de blivit.
  • skruttan8

Vi byter sängkläder, handdukar och ibland tandborste, känns fräscht. Sen brukar jag torka NOGA om det kommit spya på golvet.
    Hur länge lever viruset egentligen på torra ytor?
    Vet någon hur mågna grader man måste tvätta på för att döda viruset?
    Dör det i frysen?

• jojjo78

Om de är vinter kräkan så dör den inte av frysning. Det ska finnas en tråd för detta som heter typ information om vinterkräksjukan så sök.

• Sippan 81

Min dotter vill gärna borsta tänderna efter hon har kräkts, hennes mjölkfria ersättning (nutramigen) som vi gör välling på smakar nåt så förbaskat beskt i eftersmak, så då känns det fräshast att hon efter varje magsjukeomgång får en ny tandkräm... sen om det dessutom kanske varit vinterkräk och man släppt på sin egna nogranna renlighet lite för att faran känns överblåst, så kanske vi borstar tänderna på henne och inte tvättar händerna så npgrannt efter och sedan käkar en smörgås och vips så har man fått viruset i magen själv.... Det känns bäst att göra så för mig

• Annarella

Man måste tvätta i minst 60 grader för att virus från vks ska dö. Vad gäller hur länge viruset  "lever" på ytor så kan det i värsta fall vara upp till tre veckor... Bara klorin som tar kål på det.

• Serendipity
    Mälaröbo skrev 2010-02-05 08:08:21 följande:
    De lever en stund, men inte för alltid eller i flera timmar. Handdukar och sängkläder är allt som byts här hemma + att vi vädrar en del under sjukdomstiden. Kan förstå hur man resonerar när det gäller att byta tandborsten (även fast mina barn ALDRIG borstar tänderna när de har magsjuka) men är väldigt nyfiken på tankarna kring tandkrämen som sippan 81 skrev om. Om mina barn inte har ett magvirus med feber så är de ganska pigga mellan spyorna/diarréerna. Dock har det blivit sämre ju äldre de blivit.
    Minst 12 dygn får man räkna med att viruset lever på ytor hemma, t ex spolknappen, strömbrytare till lampor. Även i textilier, mattor, tröjor, i håret etc.
  • skruttan8

Är det sant, 12 vveckor? Men om jag torkar m handsprit går det väl bort eller är klorin bättre?

Serendipity skrev 2010-02-05 18:05:50 följande:
  • Serendipity
    skruttan8 skrev 2010-02-06 10:39:49 följande:
    Är det sant, 12 vveckor? Men om jag torkar m handsprit går det väl bort eller är klorin bättre?
    12 dygn, inte veckor!
    Klorin är det enda som funkar. 1 dl klorin + 9 dl vatten.
  • Serendipity
    kalmar brud skrev 2010-02-06 14:50:19 följande:
    12 dygn då menar ni vinterkräk eller??? Inte den vanliga magsjukan?
    Hur kan du se skillnad utan att ta prov på vad som orsakat kräksjukan?
    Vinterkräksjukan orsakas av norovirus.
    Magsjuka, menar du då bakterier, typ att man ätit dålig mat? Turistdiarré utomlands? Magsjuka är ju bara ett samlingsnamn för alla åkommor man kan få som innebär diarré/kräkning.
  • kimsi
    Mälaröbo skrev 2010-02-05 08:08:21 följande:
    De lever en stund, men inte för alltid eller i flera timmar.
    Caliciviruset (det som oftast orsakar magsjuka) kan leva på ytor i TRE VECKOR så det gäller att försöka städa bort viruset så gott det går.
    Bring it on
Svar på tråden Sonens tur att ha magsjuka