• äppelmos

jag trodde faktiskt att alla kunde se om en propp var trasig och byta en propp

sitter här lite nyvaken efter att blivit väckt av min granne som hysteriskt behövde hjälp med att byta propp.. det hade slocknat i en del av hennes lägenhet och hon kunde inte göra sig klar för att gå till jobbet (spisen fungerade, delvist lampor, dock mörkt i badrummet så hon kunde inte göra sig klar för jobbet).

jag sa bara (självklart för mig): det är en propp, byt den bara
    hon: vad är det? var finns dem? hur gör jag? (gråtfärdig)
    jag bjöd in henne och lämnade henne i hallen så jag kunde klä mig (iklädd endast morgonrock utan knytband). sen visade jag hur man såg felet, bytte propp och hur en propp såg ut. hon fick med en 3 proppar (vi har bara tre proppar per lgh). 
    hon kom tillbaka 15 min senare glad att hon lärt sig hur man gjorde. och undrade hur hon kunde betala igen. eftersom hon skulle köpa proppar så sa jag att hon kan lägga en i vår brevlåda så är vi kvitt..
    hoppas hon bara lyckas köpa sätt ampere.. 
    hennes ursäkt var att hon hennes kille var bortrest... det skyllde hon på flera gånger..
    jag må vara dålig på sport, histroia, politik men jag har kunnat byta proppar sen jag inte ens nådde proppskåpet i huset där jag bodde som barn.. jag trodde att alla visste hjälpligt hur man bytte en propp och såg vilken som var trasig...
  • Svar på tråden jag trodde faktiskt att alla kunde se om en propp var trasig och byta en propp
  • snartfaster

Alla är ju inte uppvuxna med den typen av proppskåp, jag har varit van vid att man bara behöver slå på "proppen" igen med en liten knapp eller vad man ska kalla det, för så hade vi det både hemma i den lägenhet där jag växte upp (från det att jag var tillräckligt gammal för att få förtroendet att fixa proppar) och sen i den lägenhet jag bodde i när jag flyttade hemifrån. Nu har vi ett "riktigt" proppskåp, och då har man ju fått lära sig.

• Nightswimmer

Min son kommer troligtvis inte vara så haj på att byta proppar när han växer upp, eftersom vi har sådana där säkringar som man bara "knäpper tillbaka". (Har ingen aning om vad det kallas, men det ser ut ungefär som gammeldags lampknappar på proppskåpet ) Alltså kommer han lära sig att göra så när det går en säkring! Men hur vuxna människor, uppväxta innan sådan här säkringar kom, har lyckats missa hur man gör är rätt beundransvärt!

Man äger icke snille för det att man är galen
  • snartfaster
    Nightswimmer skrev 2010-02-05 08:52:10 följande:
    Min son kommer troligtvis inte vara så haj på att byta proppar när han växer upp, eftersom vi har sådana där säkringar som man bara "knäpper tillbaka". (Har ingen aning om vad det kallas, men det ser ut ungefär som gammeldags lampknappar på proppskåpet )
    Det var såna jag menade att vi hade i vårat "proppskåp" hemma, jag pratar tyvärr inte så bra teknikska :D
  • snartfaster

Egentligen är det ganska intressant när man upptäcker att sånt man trodde att "alla kunde" eller "alla visste" inte alls är så säkert. jag trodde att alla kunde värma mat på spisen när jag gick i gymnasiet (alltså värma, inte laga) men det visade sig att en tjej i min klass inte kunde det utan blev helt ställd när vi skulle värma mat och det inte fanns micro. jag trodde även att "alla" (vuxna) kunde tvätta, i allfall hjälpligt, i maskin men det visade det sig också att folk jag inte kände kunde (så jag fick lära dem), att alla visste hur man gör rent luddfiltret i torktumlaren (är det bara jag som tillbringat stora delar av uppväxten i tvättstugan? :D ), jag trodde att alla kunde brygga kaffe tills det visade sig att en tjej på jobbet inte kunde (hon hade aldrig lärt sig hemma och drack själv inte kaffe) och att alla vet hur man gör rent avloppen hemma osv

får en verkligen att fundera över allt man behöver lära sina barn under uppväxten...alla småsaker som amn bör kunna för att klara sig själv...

Svar på tråden jag trodde faktiskt att alla kunde se om en propp var trasig och byta en propp