• miss nöjd

Har en akutmottagning rätt att avvisa vårdsökande?

Är det någon som har koll på detta? Diskutterade detta igår och jag titta lite Hälso-sjukvårdslagen, men det står ju inte direkt i klartext. Vad jag undrar är alltså om en person åker till en akutmottagning på ett sjukhus pga tex förkylning, vårdpersonalen där hänvisar till vårdcentralen då det inte är direkt "Akut". Men om personen då vägrar gå med på detta utan kräver vård på akuten- då måste denne väl få det? Vad jag vet så kan de inte tvinga en vårdsökande att lämna platsen. Dock så kan de ju ge denne person en låg prioritet så denne får vänta länge då mer akuta kommer in. Ngn som  vet?

• Svar på tråden Har en akutmottagning rätt att avvisa vårdsökande?
  • Champagne

Intressant fråga! Jag har också googlat lite men inte blivit klokare av det. Ska försöka kolla upp det!

• PerG

Det låter ju orimligt att en läkare inte kan bedöma att patienten inte har något medicinskt behov av akutvård?

Isåfall hade det ju varit smidigt för de som får vänta på höftledsoperationer i månader att istället åka till akuten och "kräva vård"... även fast läkarna säger att han får vända sig till ortopeden typ...

• miss nöjd
    PerG skrev 2010-02-05 10:56:21 följande:
    Det låter ju orimligt att en läkare inte kan bedöma att patienten inte har något medicinskt behov av akutvård?Isåfall hade det ju varit smidigt för de som får vänta på höftledsoperationer i månader att istället åka till akuten och "kräva vård"... även fast läkarna säger att han får vända sig till ortopeden typ...
    En läkare ja. Men oftast så möter du en undersköterska först i disken. Sen kanske du får träffa en sjuksköterska som prioriterar fallen. Om denne säger att du kan söka vård på en vårdcentral ist och du nekar och vill ha en läkare som kollar på dig. Har du rätt att kräva det menar jag.
    För har du väl fått träffa läkaren så är du ju "påtittat" och då är ärendet löst.

Det har funnits fall där denna ssk menat att detta är inget ärende för akuten och bett patienten söka vårdcentral ist. Men patienten har stått på sig och velat haft undersökning. Undersökningen har sen visat lungemboli.
    Och andra fall...

Eller som man läser här inne på FL ofta. Folk med svag oro uppsöker Gynakuten- har Gynakuten rätt att säga NEJ?
  • Skogsflickan

Alltså rätt o rätt att avvisa ngn tror jag inte att vi gör. Men dom flesta är förstående när vi säger till dom att dom lär få vänta fleeera timmar då det inte är akut med en förkylning och det går bättre att söka vårdcentralen eller närakuten. De flesta tycker att det är bra då de inte vet att det finns närakuter som har öppet på kvällar/helger. De brukar få telefonnummer till dessa. Speciellt om de kommer in på helger /helgnätter så får dom vänta i flertalet timmar. Då en förkylning eller lite ont i tån inte är akut anses det och de får lägsta prio.

Men att avvisa med otrevlighet har jag aldrig varit med om utan blir dom våldsamma eller liknande så ringer man på vakten. Men som sagt det har jag bara varit med om 2ggr under 8år..

• miss nöjd
    Skogsflickan skrev 2010-02-05 12:05:30 följande:
    Alltså rätt o rätt att avvisa ngn tror jag inte att vi gör. Men dom flesta är förstående när vi säger till dom att dom lär få vänta fleeera timmar då det inte är akut med en förkylning och det går bättre att söka vårdcentralen eller närakuten. De flesta tycker att det är bra då de inte vet att det finns närakuter som har öppet på kvällar/helger. De brukar få telefonnummer till dessa. Speciellt om de kommer in på helger /helgnätter så får dom vänta i flertalet timmar. Då en förkylning eller lite ont i tån inte är akut anses det och de får lägsta prio.Men att avvisa med otrevlighet har jag aldrig varit med om utan blir dom våldsamma eller liknande så ringer man på vakten. Men som sagt det har jag bara varit med om 2ggr under 8år..
    precis. Men man har ju rätt att söka vård där man vill. Däremot kanske man då får vänta snällt i prioriteringskö...
  • Miss Obsessive

Man avvisar väl inte direkt folk från akuten, men det borde man ju förstå själv att om man åker in till akutmottagningen med endast förkylningssymptom att man inte precis kommer att högprioriteras.. Är man osäker på om läget är tillräckligt illa för att uppsöka akuten, så bör man ringa sjukvårdsupplysningen innan man åker hemifrån. Vad ska de göra på akuten åt att du är förkyld liksom, skicka med några alvedon? Sen så kan man självklart bli felbedömd och om man "vet" att man inte bara har en vanlig förkylning utan att frossan, febern, hostan och bröstsmärtorna är ett tecken på lunginflammation eller att "magontet" egentligen är blindtarmsinflamamtion, då ska man ju självklart ha rätt vård för det. 

• Disco

Vi har full rätt att anvisa till rätt vårdnivå. Förkyldningar hör inte hemma på en akm, ej akut sjuk. EGENVÅRD...Har det helt fallit bort i ett samhälle där ens problem alltid är "någon annans att lösa"? vad trotr man som patient att man på en akutmottagning skall göra med förkylningen, vad är det för vård man vill ha/träffa doktor för? fattar verkligen inte det. Vad hände med Nezeril, Alvedon och vätska? HALLÅ!!! Är man inte tillfreds med egenvården är det vårdcentralen man skall vända sig till. Men ALLTID FÖRST ringa sjukvårdsupplysningen...ALLTID om det inte är ett livshotande tillstånd.En enbart förkyld patient hade fått vända i dörren och vända sig till vårdcentral eller i första hand egenvård förstås...INGEN doktor kommer att lägga tid och energi på en sådan patient och skall inte heller för den delen. Och det där om att en "förkylning var en lungemboli"...njaaa, skall man nog ta med en nypa salt. Då har man också andra symtom än bara förkylning, men inte sagt att man inte kan ha bägge delar. Men att genomscreena alla patienter för alla diagnoser som söker för än det ena än det andra är inte rimligt! (Kan ju söka för en bruten fot men också ha en gallsten som jag inte vet om....)
    Svaret från mmig är alltså att en pat med förkylning hade blivit hänvisad från akm. OM denne kvarstannar och kräver läkarvård på akuten (vilket jag också har svårt att tro att varje patient "har rätt till") så får denne stanna i väntrummet X antal timmar. Troligen tills dess att den på eget bevåg väljer att lämna akuten UTAN läkarbedömning. Som sagt, blir så lågt prioriterad att det kommer att ta lååååång lååååång tid!

Svar på tråden Har en akutmottagning rätt att avvisa vårdsökande?