• JOSEFINM

Kefalonia, Samos eller Kreta - Vilket ar bast?

Vi fundera pa att aka till Grekland i borjan-mitten pa juni och valjer mellan Kefalonia, Samos eller Kreta. Ar det nagon som varit dar och kan rekommendera hotel/lagenhets hotel. Vilken ö ar bast nar man reser med tva barn under 4?

• Svar på tråden Kefalonia, Samos eller Kreta - Vilket ar bast?
  • carola1977

Jag har bara varit på Kreta (utan småbarn) och det som är trist där är att det ofta är starka strömmar i havet och därför badförbud. En gång när jag var där såg vi en som drogs ut och drunknade så jag vill inte bada i havet runt Kreta mer.

• Jagsjälv

Har varit på Kreta många gånger och aldrig varit med om några strömmar.
    Det finns flera mindre mysiga byar på Kreta om man inte vill åka till de vanliga orterna vid Chaniakusten. Analipsi, Agia Pelagia och Georgiopoulis (stavning?) är barnvänliga (Apollo). Det smidiga med Kreta är att man kan flyga från flera orter och det är kort transfer till de flesta orter. Sedan kanske inte Kreta är så jätte genuint, men för lite sol och bad semester duger det fint!

• Tigerwoman

Jag röstar solklart på Kefalonia, en underbar ö som är mycket charmigare och lugnare än Kreta. Finns mycket att se och göra och en otroligt vacker natur. Det var flera år sedan jag var där, så jag kan tyvärr inte rekommendera något hotell.

• ullehj
    JOSEFINM skrev 2010-02-05 09:34:46 följande:
    Vi fundera pa att aka till Grekland i borjan-mitten pa juni och valjer mellan Kefalonia, Samos eller Kreta. Ar det nagon som varit dar och kan rekommendera hotel/lagenhets hotel. Vilken ö ar bast nar man reser med tva barn under 4?
    Varit på Samos med då 5 åring. Bodde i en liten by som hette Votslakia hotell Alexandra. allt var hel knanon lugnt på alla sätt och det var vad vi ville ha. bilade inte til samos stad en dag och väldigt fint det också.
    jag kan rekomendera samos verkligen.

varit på kreta också men då inte med barn. Mycket mysigare och gemytligare på nåogn av de mindre öarna.
  • Kraa

Vi har precis som ni två barn under fyra år. Vi har varit på både Kreta och Samos.

På Kreta bodde vi på Sunwing Resort Makrigialos, det var jättefint men det var en transfer på ca 2h 45 min. Med ressjuka barn är det galet långt... Nackdelen är att det inte finns så mycket i närheten av resorten.

På Samos bodde vi på ett fantastiskt hotell, Doryssa, nära Pythagorion. Där låg flygplatsen ett stenkast bort. Vi är sugna på att åka tillbaka, men det blir inte förrän barnen är betydligt större. Ingen babypool och väldigt få andra barn, men som sagt ett härligt hotell med egen strand. Samos är en ö vi verkligen gillar!

I år blir det en tripp till Sunwing Resort Kallithea (Rhodos) i mitten av maj för vår del. Det känns lyxigt att allt är så barnanpassat som det är på de anläggningarna, och det känns helt rätt med två småttingar. Två veckor utan städning, diskning och matlagning!

Svar på tråden Kefalonia, Samos eller Kreta - Vilket ar bast?