• allt och lite till

Är sjuk hela tiden! vad göra?

hejsan!
    jag är 22 år och mamma till en 2 årig son.
    jag är sjuk hela tiden tycker jag :(
    det är inte kul och nu har jag varit hemma i 5 dagar för jag är så sjuk, orkar inte ens ta hand om sonen.
    vad kan man göra för att utreda vad det är för fel?
    jag kanse har brist på nått?
    har alltid haft lätt för att bli sjuk. värre nu när sonen går på dagis och jag har borja jobba.
    nån kan bara hosta på mig så ligger jag i 40 graders feber 1-2 dagar efter...
    vad ska jag göra?
    kram//J

• Svar på tråden Är sjuk hela tiden! vad göra?
  • Hannis28

Gå till läkaren o beger att det ska ta prover för att kolla om du har ett svagt imunförsvar. Sen kan stress och trötthet göra att man blir lättare sjuk.

• Rilliana

Så där var det för mig och min sambo när dottern började på dagis -07.
    Vi var sjuka konstant i 1 års tid, gick om varandra hela tiden men när hon hade gått på dagis i 1 års tid ca så blev det mycket bättre.
    Nu är vi nästan aldrig sjuka i stället :) Förkylda då och då så klart men inget annat.

Det är ju nya bakterier man kommer i kontakt med så det är ju inet så konstigt att man blir sjuk.
    Det blir bättre ska du se :)

• allt och lite till
    Hannis28 skrev 2010-02-05 09:40:06 följande:
    Gå till läkaren o beger att det ska ta prover för att kolla om du har ett svagt imunförsvar. Sen kan stress och trötthet göra att man blir lättare sjuk.
    oki... ja jag ska till läkaren idag och nog få antibiotika då jag vart sjuk i 5 dagar och blir inte bättre...
    det är så hemskt att man blir så sjuk att man inte ens orkar gå på toa... :S
    jag vill inte va sjuk hela tiden! vill va frisk, är trött hela tiden med!
    ja jag är mkt stressad då jag har biopolär och har mina upp och ner gångar!
  • Lena

Se över kost och motionsvanor. Man blir friskare med allsidig kost och motion

• allt och lite till
    Rilliana skrev 2010-02-05 09:40:44 följande:
    Så där var det för mig och min sambo när dottern började på dagis -07. Vi var sjuka konstant i 1 års tid, gick om varandra hela tiden men när hon hade gått på dagis i 1 års tid ca så blev det mycket bättre. Nu är vi nästan aldrig sjuka i stället :) Förkylda då och då så klart men inget annat. Det är ju nya bakterier man kommer i kontakt med så det är ju inet så konstigt att man blir sjuk. Det blir bättre ska du se :)
    jo men jag har varit så här sen jag var liten... jag är hela tiden sjuk och folk runt omkring mig börja säga att jag borde prata med en läkare! :S
  • allt och lite till
    Lena skrev 2010-02-05 09:42:41 följande:
    Se över kost och motionsvanor. Man blir friskare med allsidig kost och motion
    jag går varje dag till och från jobbet och cyklar varje dag =) så motion får jag nog :D haha jobbar ute hela dagarna med så rör på mig hela tiden!
    kost... ja du jag äter 3-4 gånger per dag när jag jobbar! men på helgerna kanse jag äter 1-2 gånger :P
    men ser inte att jag äter dåligt eller onyttigt!
  • Lena
    allt och lite till skrev 2010-02-05 09:45:26 följande:
    jag går varje dag till och från jobbet och cyklar varje dag =) så motion får jag nog :D haha jobbar ute hela dagarna med så rör på mig hela tiden! kost... ja du jag äter 3-4 gånger per dag när jag jobbar! men på helgerna kanse jag äter 1-2 gånger :P men ser inte att jag äter dåligt eller onyttigt!
    Äter du allt på kostcirkeln. Prova att äta 3-4 gånger på helgen oxå. Best är det att äta med 3-4 timmar emellan
  • allt och lite till
    Lena skrev 2010-02-05 09:49:38 följande:
    Äter du allt på kostcirkeln. Prova att äta 3-4 gånger på helgen oxå. Best är det att äta med 3-4 timmar emellan
    jooo nej jag äter inte fisk(jobbigt att tilllaga, misslyckas hela tiden) äter inte frukt eller grönsaker(kanse nån gång i veckan) dricker mkt dricka :P
    äter färdig mat :P hmm ja
    jag har bara smör och mjölk och grädde m.m i min kyl all mat ligger i frysen... allt är halv fabrikat!
  • Lena
    allt och lite till skrev 2010-02-05 09:55:02 följande:
    jooo nej jag äter inte fisk(jobbigt att tilllaga, misslyckas hela tiden) äter inte frukt eller grönsaker(kanse nån gång i veckan) dricker mkt dricka :P äter färdig mat :P hmm ja jag har bara smör och mjölk och grädde m.m i min kyl all mat ligger i frysen... allt är halv fabrikat!
    Var du seriös så har du nog svret där. Då den typen av kost utan frukt och grönt ger vitaminbrist.
  • Baboll

du lär nog ha brist på olika näringsämnen, som inte hjälper immunförsvaret direkt. Men ta upp med din läkare att du väldigt ofta är sjuk! Eftersom du motionerar lär du också behöva mer än genomsnittet.

• allt och lite till
    Lena skrev 2010-02-05 10:13:32 följande:
    Var du seriös så har du nog svret där. Då den typen av kost utan frukt och grönt ger vitaminbrist.
    ja jag orkar inte laga mat.. har allt halv klart så det går fort =)
    jag har köttfärs så klart :P äter mest färdig rätter :S
  • Lena
    allt och lite till skrev 2010-02-05 10:20:00 följande:
    ja jag orkar inte laga mat.. har allt halv klart så det går fort =) jag har köttfärs så klart :P äter mest färdig rätter :S
    Laga mat bara på helgerna då men gör storkok. Ät grönsaker till amten, tex kokta/wokade frysta grönsaker eller fädiga sallagsblandningar.
    Färdig mat behöver inte vara dåligt, det gäller bara att välja rätt.
  • SveaNova

Jag har inte läst alla kommentarer här, MEN jag har samma problem.
    Jag är ALLTID sjuk, och nu menar jag ALLTID.

Kommenterar mest för att får skriva av mig!!

När folk frågar hur jag mår så vill jag inte längre säga "jag är sjuk",
    Utan jag säger bara att de är bra, men de är det verkligen inte.

En gång tog jag tag i de och bokade tid för en "hälsoundersökning" på vårdcentralen.
    Gick dit i tro om att jag skulle få en grundlig undersökning av min hälsa, men icke.
    Svaret när jag väl kom på den bokade tiden var att "Man gör inte hälsoundersökning på ngn som inte är allvarligt sjuk"  (men jag sa ju när jag ringde att jag ville ha tid för en hälsoundersökning & fick en tid inbokad)

Måste jag gå och bli döds.sjuk för att man skall bli tagen på allvar??
    Hur kan dem vet att jag inte är "allvarligt" sjuk, om dem inte vill undersöka mig.
    Jag gick iaf gråtande därifrån och har inte kontaktat en läkare sen dess i stortsätt.

Men för 1månad sen blev jag inlagd på sjukhus.
    Och fick kontakt med en superbra läkare på en annan vårdcentral,..
    & nu i morgon (MÅNDAG) så tänker jag boka in en tid hos henne, för att få en utredning av detta.

Jag började på komvux i måndags förra veckan och har redan varit hemma i 3 dagar utan 4 !!
    Vilken bra start! (absolut inte)
    Är fortfranade sjuk.

nu de senaste har jag varit sjuk i nästa 3månader !!
    Trött på att hör av det bara är INFLUENSAN!

• SveaNova

Har varit väldigt sjuk de senaste 3-4åren vill jag bara säga..

• Nockanpockan
    SveaNova skrev 2011-01-16 16:15:09 följande:
    Jag har inte läst alla kommentarer här, MEN jag har samma problem.
    Jag är ALLTID sjuk, och nu menar jag ALLTID.

Kommenterar mest för att får skriva av mig!!

När folk frågar hur jag mår så vill jag inte längre säga "jag är sjuk",
    Utan jag säger bara att de är bra, men de är det verkligen inte.

En gång tog jag tag i de och bokade tid för en "hälsoundersökning" på vårdcentralen.
    Gick dit i tro om att jag skulle få en grundlig undersökning av min hälsa, men icke.
    Svaret när jag väl kom på den bokade tiden var att "Man gör inte hälsoundersökning på ngn som inte är allvarligt sjuk"  (men jag sa ju när jag ringde att jag ville ha tid för en hälsoundersökning & fick en tid inbokad)

Måste jag gå och bli döds.sjuk för att man skall bli tagen på allvar??
    Hur kan dem vet att jag inte är "allvarligt" sjuk, om dem inte vill undersöka mig.
    Jag gick iaf gråtande därifrån och har inte kontaktat en läkare sen dess i stortsätt.

Men för 1månad sen blev jag inlagd på sjukhus.
    Och fick kontakt med en superbra läkare på en annan vårdcentral,..
    & nu i morgon (MÅNDAG) så tänker jag boka in en tid hos henne, för att få en utredning av detta.

Jag började på komvux i måndags förra veckan och har redan varit hemma i 3 dagar utan 4 !!
    Vilken bra start! (absolut inte)
    Är fortfranade sjuk.

nu de senaste har jag varit sjuk i nästa 3månader !!
    Trött på att hör av det bara är INFLUENSAN!
    Kolla om du / ni har D-vitaminbrist!

Jag har alltid haft lätt att bli sjuk, har alltid vetat att jag har dåligt immunförsvar.. Och nu i samband med annan sjukdom så togs en massa prover, b.la på D-vitamin och det visade sig att jag hade brist på det.. Nära allvarlig brist t.o.m så jag fick utskrivet D-vitamindroppar ( ungefär som de AD-droppar man ger till småbarn )

Tror inte att man behöver recept men dropparna måste beställas in då de ska stå kallt i kylskåp. Jag tar 8 droppar om dagen på morgonen och har snart gjort det i en vecka så jag kan inte säga om det gjort någon skillnad än..

Men kolla upp det! Ska fungera för immunförsvar, minne, vikt osv, osv..
  • SveaNova

sen en sak till, jag MÅSTE alltid sova mitt på dagen, oftast mellan 13-15.
    Annars klarar jag inte av hela dagen.
    Jag är alltid trött! & sjuk!

Svar på tråden Är sjuk hela tiden! vad göra?