• kalinan

Cerazette och blödningar - erfarenheter?

Jag äter Cerazette minipiller sen tre veckor tillbaka. Så här har det fungerat hittills:

Första veckan - mens och kraftig depression. Trött, ledsen, grälsjuk! Hemskt!
    Andra veckan - stabilt. Verkar funka bra!
    Tredje veckan - alltså denna. Har börjat blöda igen! Inte lika mycket som vid mens men inte direkt lite heller.

Barnmorskan informerade mig om att det kunde bli så här. Majoriteten funkar de toppen för. Vissa får inga blödningar alls medan några får mellanblödningar. Typiskt att man ska tillhöra denna grupp! Eftersom jag ammar finns inga bra alternativ. Befinner mig dessutom utomlands och litar inte riktigt på det här landets vårdapparat.

Min fråga lyder nu, hur har det funkat för er andra? Särskilt ni som haft blödningar. Har de gått över eller blivit värre? Stabiliserade det sig efter ett tag eller gav ni upp? Jag tänker ge dem ett par veckor till, men slutar jag inte blöda åker de nog i slasken förstås... och där hamnar väl även samlivet i så fall! Mannen fixar inte att ha kondom och inga alternativ finns. Avbrutet har vi testat och resultatet ligger just nu och sover på soffan här

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Cerazette och blödningar - erfarenheter?
  • Petra i Kattland

Jag åt Cerazette i 4 månader. Första månaden gick bra, men sen hade jag småblödningar i stort sett varje dag. Tappade en massa hår också. Så dom tänker jag inte knapra igen. Fast just nu behöver jag inte tänka på prev medel eftersom jag är gravid.

• NeA 84

när jag åt cerazette så hade jag lite blödningar ofta i början. kanske första två månaderna ungefär. sen hade jag ingen mens eller blödning alls. om jag inte nån gång missade tabletten nån dag. då fick jag blödning direkt. men för övrigt så kände jag inte av något alls, humöret var som vanligt och jag mådde inte dåligt av dom.
    men det är ju olika för alla....

• Anouk

jag äter också cerazette.. småblöder oxå hela tiden..*suck* och tappar grymt mycket hår.. trodde det enbart berodde på amningen...

• Pärlan81

Humörsvängningar
    Mycket mellanblödningar, till slut blödde jag lite varje dag i 2 månader så jag sket i dom.
    Passade verkligen inte mig.

• Maddo86

Jag har oxå ätit cerazette. Åt tre kartor och hade mens under hela tiden!

• Anonym

Har ätit dom och hade mens i över 2 vecor första gången, nu har jag slutat med dom!

• kalinan

Så nån förbättring är med andra ord inte att räkna med... Typiskt!

Nåväl, tack för era svar! Får väl stå ut ett tag till i alla fall... Egentligen hade jag velat ha den där lilla manicken där man kollar ägglossning med hjälp av sticka (urinprov). Det verkar ju jättebra för mig som helst inte äter hormoner och heller inte vill ha spiral just nu. Synd bara att den skulle vara så attans dyr! 1000 kronor + en femtilapp i månaden för stickorna tycker jag var lite saftigt... Men det kanske får bli en sån i alla fall då.

Hur som helst tackar jag återigen för svar och tar gärna emot fler erfarenheter!

• Venus
    Jag använde upp 9 kartor Cerazette innan jag la av...
    Hade jag vetat hur jag egentligen mådde av dem så hade jag slutat tidigare...
    Det enda positiva med dem för min del var att jag inte blödde alls...
    Jag bytte till pessar och ångrar mig inte en sekund Även om min mens fortfarande är oregelbunden 10 månader efter piller-stopp så överlever jag bara jag slipper alla biverkningar av pillrena...
    Hoppas det blir bättre för dig...
  • Glowstar

Blödde mycket och ofta till en början med Cerazette, men var lite envis och efter ett tag blödde jag inte alls...Dock fick jag en massa finnar så jag slutade pga. det...

• Gull Mamman

har också ätit cerazette, jag hade mycket mellanblödningar och humörsvängningar..
    jag tyckte det var jätte jobbigt så jag slutade att äta dem...

• Lilla Linnéa

Tummen ner för cerazette! Testade i 2 månader. Hade småblödningar hela tiden, tappade mkt hår och fick sån hemsk ångest av dom.

• Tilda

Jag mår helkasst av Cerazette. Fattar inte varför BM skrev ut dem när jag sa att jag ville ha så lite hormoner som möjligt... Har mens varannan vecka ungefär, konstant HUNGRIG, får dålig hy, fett hår, tappar humöret, får ångest...

Nån som vet några bättre minipiller?

• Gull Mamman

Tilda.. har du testat exlutena ?
    jag har testat dem men av dem fick jag ingen mens alls..
    så jag slutade med dem..men hat tänkt att börja med dem igen..får se..

• Jasoba

Jag åt cerazett i ca 3 år. För mig funkade det bra. hade mens var 3:e månad ca. Men rubbade jag något, tex som allt för lite fick jag en liten blödning. Slutede dock med cerazette då jag blev så himla spänd och orolig inför mens. Var verkligen jätte jobbigt, kände mig som en ballong.

• Trollmamma

Slutade med cerazette efter att ha ätit de i 6 månader. Så länge jag ammade hade jag ingen mens. Men när jag slutade så hade jag blödningar varannan vecka, och innan jag slutade hade jag haft blödning i 3 veckor i sträck.
    Blev deprimerad av de, och så fick jag sådana fruktansvärda humörsvängningar att jag blev rädd för mig själv ibland.
    Dessutom så var jag jämt hungrig eller sugen på godis, så att gå ner i vikt var omöjligt när jag åt de...

Så jag säger aldrig mer Cerazette!

• Krulltott

Hej.

Jag äter cerazette och jag hade också mens i början.
    Fortsatte med mina piller och så kom mensen igen efter några veckor..
    men då mycket mindre än vad det brukade vara...
    o sen slutade det helt!
    Har inte haft nå som helst blödningar/mens efter det..
    Så jag har sluppit Tant-röd i över 1års tid nu.
    Det är väl olika för oss alla...

Svar på tråden Cerazette och blödningar - erfarenheter?