• Marieeh

Barnförsäkring för prematur

Hej!
    Har sedan min dotter föddes iv.32 i maj-09 försökt att få henne försäkrad, både hos Vesta och Trygg-Hansa, men fått avslag då hon låg i kuvös under första tiden. Hon hade även några apneer under denna period.
    Hur har det gått för er andra med försäkring för prematurer. Har ni fått avslag? Finns det något försäkringsbolag som är bättre/sämre?

• Svar på tråden Barnförsäkring för prematur
  • Trollmor 86

Vi fick inte igenom någon sjukförsäkring på våran dotter som föddes i v 29+1. För låg födelsevikt fick vi till svar. Vi testade hos Skandia. Vi fick enbart en olycksfallsförsäkring.

Nu står hon inför utredning igen så nu hoppas vi att hon får en komplett barnförsäkring. 
    Hon är nu 1 år och 9 månader¨
    Har däremot hört att man kan få en komplett försäkring genom facket. De kräver ingen hälsodeklaration.
  • Marieeh

Ska försöka via facket. Tack för svaret!

• FamilyFamily

vi fick inte heller någon barnförsäkring första året. när hon var 1 år fick vi via facket o folksam men de skrev att ingen ersättning utgår vid sjukdom som kan påvisas komma från för tidigt född

• Mermaidia

Vi fick försäkring i Salus Ansvar för vår dotter född v.31, men det var nu många år sedan. Efter 4-års kontrollen bytte vi till Trygg Hansa.

• Marieeh

Ja, jag kan ju prova där med. Tack för svaret :)

• Katarina76

Vi fick godkänt hos femte bolaget vi sökte hos. Dottern hade då blivit 6 månader (född v. 31). De andra bolagen ville vänta till en ålder mellan 8 mån och 3 år (beroende på bolag) innan vi fick göra en ny ansökan.

Men som andra har skrivit, kolla om du kan få försäkring via facket under tiden ni ansöker. Den ger lite mindre belopp p g a låg premie, men värd att teckna tycker jag.

Skandia - nej
    Trygg Hansa - nej
    Folksam - nej, men återkom vid 8 månader.
    Länsförsäkringar - nej
    If - ja (Vi hade övriga försäkringar hos If sedan innan.)

• mina12

Om ni får en försäkring, läs villkoren noga. Facket kräver ingen hälsodeklaration, men kan ju ändå ha massor av "undantag", så att försäkringen nästan blir värdelös (förutom olycksfall då), men man betalar ändå fullpris.

• Mamma Tes

Vi fick beviljat hos trygg hansa för våran dotter född i v. 32+5. Men det har tagit lite tid och många frågor. Kanske det gick bra att få beviljat för att hon bara hade CPAP och syrgas i 2-3 dagar och aldrig kuvös.

• systersandra

Har barnet låg födelsevikt när det föds får man ofta avslag likaså om det har inträffat allvarliga komplikationer.
    Mitt barn föddes 29+5,låg i kuvös i några veckor,inga komplikationer och fick försäkring hos trygghansa.Hade normal födelsevikt.

• JessAnn
    mina12 skrev 2010-02-05 21:47:10 följande:
    Om ni får en försäkring, läs villkoren noga. Facket kräver ingen hälsodeklaration, men kan ju ändå ha massor av "undantag", så att försäkringen nästan blir värdelös (förutom olycksfall då), men man betalar ändå fullpris.
    Ja tyvärr är det nog så. De är inte alls lika kompletta som en vanlig barnförsäkring MEN bättre att ha  en sämre än ingen alls.
    Jag har fått nej hos alla försäkringsbolag när jag sökte för ca 1 år sedan. När han snart är 1½ år ska jag testa igen. Men jag tror nog det är kört. Förlåg födelsevikt.

Kan faktiskt reta mig på det. Idag finns inga symtomer på att han är prematur.
  • Marieeh

Hej!
    Tack för svaren!
    @JessAnn: Min dotter har inte heller längre några symtom på att hon är prematur. Lite irriterande att försäkringsbolagen nekar, men som du sa, en sämre försäkring är bättre än ingen..

• JessAnn
    Marieeh skrev 2010-02-11 10:39:04 följande:
    Hej!Tack för svaren!@JessAnn: Min dotter har inte heller längre några symtom på att hon är prematur. Lite irriterande att försäkringsbolagen nekar, men som du sa, en sämre försäkring är bättre än ingen..
    Ja, jag blev faktiskt så irreterad att jag avslutade både hus, 2 bilförsäkringar och flyttade storasysters försäkring + våra tillett annat försäkringsbolag.
  • Proletariatet

Min dotter fyllde tre år i november men blir fortfarande nekad försäkring (född i v.24+1), vi är välkomna att försöka igen när hon fyllt fem år.
    Jag fattar inte varför de inte bara kan ge henne en ordentlig försäkring men med undantag för syn/lungor och möjliga framtida neurologiska problem, det är väl inte så bara kanske, men jag blir så frustrerad.

Svar på tråden Barnförsäkring för prematur