• CurlyBob

Snart 2 år - vägrar borsta tänderna - TIPS?

Vår kille fyller 2 år om två månader.

Det har alltid varit lite problematiskt med tandborstningen,
    mycket gråt och skrik, han ålar sig ur vårt grepp.

Han vägrar öppna munnen men han tycker själv det är roligt
    med tandborsten om han får hålla. Fast han borstar ju inte då,
    utan suger mest.

Igår köpte jag en eltandborste som sista utväg, tänkte att nu
    måste det ju funka. En rolig surrande Musse-tandborste.
    Men inte, samma visa där. Men han uppskattar den mycket
    om den är tyst och han får hålla i den. :P

Jag har försökt ta det lite lugnare, inte tvingat så mycket medans
    hans pappa har varit "hårdare" och borstat för att tandborstningen
    faktiskt ska bli av.

Jag behöver tips på vad man kan göra för att få det att funka,
    knep att ta till.
    Nu när han är rädd för tandborstingen, hur vänder man det rätt?

• Svar på tråden Snart 2 år - vägrar borsta tänderna - TIPS?
  • loffes

Har samma problem och ser fram emot svar i denna tråd.

Har inte provat el-tandborste, kanske ska man testa det.

• Mindy

Hejsan!
    Hade samma problem med min kille 2,5 för några månader sedan. Jag gjorde inte så stor affär av det hela, men gjorde tanborstning varje morgon o kväll utan att ha krav på resultatet. Det viktiga var att han inte slapp göra det och efter en tid fick jag vara med och göra det lite mer grundligt. På något sätt handlar det mer om en frigörandeprocess eller utvecklingsstadie där barnet i olika sammanhang visar sin integritet och självständighet i olika situationer som tandborstning eller att äta viss mat, ta på kläder, gå i trappor...you name it. Man får väl välja sina strider och komromissa på ett bra sätt, så tänker jag.......Kram

• LindaPalm

vi leker tandläkare just nu. Jag sätter mig på en pall "ropar upp" min ditter, tar i ahnd. Ber henne sätta sig i "stolen" dvs mitt knä. jag låter lite o fäller henne bakåt. Säger att hon måste gapa och sen jagar vi tandtroll som är sååå busiga och hoppar både upp o ner och gömmer sig. O om man inte fångar alla tandtrollen så kommer dom att börja äta på tänderna o tillsist går det då inte att äta någon frukt, glass, lördagsgodis eller fika eller vad det nu kan vara.
    Min dotter tycker att det är en jätterolig lek. O när tandläkaren är färdig tar vi i hand igen och säger hej då.

• alvaereva

Vår dotter har ett väldigt hajintresse och gissa hur glad jag blev när jag hittade en tandborste med en haj på! Nu är tandborsningen nästan aldrig ett problem, och om den mot all förmodan är det så säger vi bara att hajen skrämmer bort alla tandtrollen, och om man inte borstar så bor tandtrollen kvar i munnen. Lite lek, lite hot, haha!

• Kitt

Jag hade samma problem. Ville verkligen inte borsta tänder, blev vansinnig o hade sig. Men vi körde på, varje morgon o kväll. Han fick välja vilken borts han ville ha, vilken tandkräm han ville ha. Fick suga o leka de bortsn själv o sen försökte vi ta ett varv i munnen. Nu ett halvår senare så går de super bra. Han gapar på kommando e jätte duktig.

Jag tycker att så länge ni gör de till en rutin att detta ska man göra men absolut inget tvång. Låt h leka o busa me borsten så skulle ja tro att de löser sig själv efter ett tag. Men ja tycker verkligen inte att ni ska hålla fast o tvinga. Låt han borsta era tänder, han har kanske en nalle som han kan borsta på.

Lycka till

• logg81

Jag fick tipset av en tandläkare att inte borsta morgon och kväll när barnet är som tröttast... (eller precis nyvaken).
    Det spelade ingen större roll när på dygnet man borstade utan att man gjorde det. Ja självklart ska man inte borsta 2 ggr på raken

Kanske kan det vara något?

Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • V P E

Vi har inte kört några pedagogiska metoder alls. Vi har borstat, punkt slut. Vänligt men bestämt. Av alla "strider "man kan hamna i så har vi valt att just den striden inte kan kompromissas.

Det känns bättre att låta barnet välja nåt annat... tex lägga fram olika kläder och barnet får välja vad det vill... det saknar ju betydelse i längden. Tänderna är viktigare.

När det gällde tandborstningen så ville vi inte hamna i nåt uppskruvat läge där ldet ska lekas och där leken ska utvecklas och trissas upp, för att till slut ta en halvtimme i anspråk varje kväll.

Barnen har lärt sig snabbt att man borstar tänderna på morgonen och kvällen.

Det verkar finnas så mycket ångest hos föräldrar.. att det är en kränkning att bestämma över barnet, att inte ge barnet val... men föräldrarna vet ju bäst och dessutom är hela livet så: Vissa saker måste bara göras. Vi vuxna har många måsten och jag tror inte att arbetsgivarna skulle gilla att vi vuxna började diktera villkoren för när på vilka tider vi ska jobba och att vi själva skulle besämma på vilket sätt... som en liten jämförelse.

Föräldrar (och barn) skulle må mycket bättre om inte en massa tankemöda gick åt till att fundera på hur man ska göra, hur fel saker skulle kunna bli... Tänk istället på hur rätt det kan bli

• Karamellan

Dottern ville i början inte alls få tänderna borstade, utan det var ålande och gnällande mest hela tiden. Men borsta tänderna behövdes, så vi började hålla i henne och borsta trots alla protester. Tog kanske 3 dagar innan hon började sitta stilla

Nu är hon så pass stor (2½) att det går att förklara för henne varför man måste borsta tänderna (för annars ramlar de ut, och då kan man inte äta pepparkakor ) och hon är med på det.

I gotta have more cowbell, baby!
  • maggsan

Med båda mina döttrar så lät jag dem borsta mina tänder medans jag borstade deras.
    Det har gått hur bra som helst.. och som en tidigare har skrivit man får leka att man letar efter troll eller deras roligaste figurer just nu.

Vår 2.5 åring har en massa olika karaktärer från >Scooby Doo just nu som springer runt i munnen på henne

Be my enemy - and you will die
  • CurlyBob

Tack för alla svar - roligt att läsa alla tips och knep!

Leka tandläkare lät roligt, synd bara att han inte vet vad en tandläkare är. :)

Logg81 - Jo, har tänkt att han kanske är trött när man borstar på kvällen precis innan nattning. Får försöka lite tidigare.

Idag ska jag ta med eltandborsten till mormor, så ska vi försöka borsta lite där.

Det är svårt att veta om man ska leka fram det eller "tvinga" fram det. Det är ju inte så kul att trycka in en tandborste i en mun som kniper igen. Men med lek känns det som att han får valet att strunta i det.

• LindaPalm

vår dotter har heller inget att relatera tandläkare till i verklga livet men hon har ju varit hos en riktig doktor o vi förklarade för henne att det finns en doktor för tänderna också o den doktorn heter tandläkare. Så när vi leker dokto med alla nallar o grejjer så ser vi alltid till att tandläkaren kommer också påsåsätt blev det ju mkt roligare att "gå till tandläkaren" själv sen också...

• Syth

Jag pratar om tandtrollen och så gör jag en liten lek av det. Säger att tandtrollen skriker "oooh nej!" när tandborsten kommer. Gjorde det några ggr, och sedan en gång frågade jag vad tandtrollen nu sa när tandborsten kommer, och han gick med på det. Tyckte det var jätte roligt och just nu är det just det här som fungerar. Får se hur länge det håller ;)

• toson

Vi har en nicke-nyfiken bok (jag minns inte vad den heter, men det är nicke nyfiken i olika situationer i hela boken, en sån där bok där man ska lära sig vad olika saker heter, typ "i mataffären" och så bilder på en massa saker man kan hitta i mataffären). På sista sidan borstar Nicke tänderna innan han ska gå och lägga sig. Av någon anledning är vår son på snart 2 år rätt imponerad av Nicke. Så när vi ska borsta tänderna säger vi "Hur gör APAN när han borstar tänderna?". Då öppnar gullungen munnen och säger AAAA, för så gör ju apan

Kanske värt att prova? Skaffa någon bok där huvudpersonen borstar tänderna?

• Teschty

en dag så bara vände det för oss... min son HATADE borsta tänderna, sen började jag att borsta dom medans han tittade på favoritprogrammet på TV, funkade kanon, sakta men säkert flyttade vi oss in i badrummet, nu borstar han utan knussel, spelar ingen roll om det e i badrummet eller framför tvn,han gapar till tusen =)

Alvin mammas hjärta
  • mammatillpojkar

min lille kille är 2 år och det har alltid varit jobbigt med tandborstningen men vi har gjort det ändå och nu har det faktiskt släppt och när vi har borstat får han tandborsten så han kan borsta lite själv oxå!
    med min store kille va det oxå rätt jobbigt med tandborstningen i perioder men där funkade det med en eltandborste!

Svar på tråden Snart 2 år - vägrar borsta tänderna - TIPS?