• Lisa1976

Ni med PCO som har fått/ska få fler barn!

Hur gick ni tillväga med andra barnet? Fick ni recept på Pergotime direkt eller var ni tvugna att försöka utan hjälp ett tag?

Jag har ett barn som jag fick med hjälp av Pergotime.
    Nu vill vi ha ett syskon och igår ringde jag MVC för att ta ut min spiral och för att få recept på Pergotime. Men så enkelt var det ju inte. Jag var tvungen att vända mig till det stället som gjorde utredningen och gav mig receptet. Jag pratade med dom idag och dom tyckte att vi skulle försöka utan Pergotime ett tag. Jag blev lite upprörd eftersom det kommer att bli jättejobbigt. Hur ska jag kunna pricka ägglossning om jag ens får någon?

Hur har ni andra fått göra?

• Svar på tråden Ni med PCO som har fått/ska få fler barn!
  • mammaNena

vi försökte ett tag själva innan vi ens sökte hjälp. Men PCO kan ju gå över! är du säker på att du fortfarande har det? många har ju bara svårt att få sitt första barn, men andra kan bli till på första försöket!

• Viggo och pyrets mamma

Vi fick till sonen utan större mankemang, på 4:e förösket, men nu när vi vill ha syskon så har min kropp slagit totalt bakut och mensen är helt bananas. Vi har försökt i 1 år nu själva (fått 3 dubbelkurer Pergo av en privat gyn utan resultat), så nu ska vi tillbaka till gyn 22 feb och hoppas få sprutor och att de hjälper för jag vill grymt gärna ha syskon innan sonen blir för stor, vill bara bli klar me den här förbenade kampen för att bli gravid och få de 2 barn jag vill ha så jag kan lägga detta kapitel i mitt liv bakom mig. 

Sorry TS att jag vräkte ur mig min galla i din tråd!
    Ett år går så fort... Viggo 080425
  • Wednesday85

Puffar upp tråden TS, är också nyfiken på hur det går till.
    Jag har PCO-S och har en ettårig dotter som blev till genom IVF, vet inte om det blir fler barn ännu, men vill gärna veta hur jag ska gå tillväga om vi bestämmer oss för att försöka skaffa ett till.

• bollanmollan

jag gick bara till min gyn där jag fick pergo förtsa gången, hon sa bara vad kul att ni ska försöka få ett syskon.

• Thalis
    mammaNena skrev 2010-02-05 14:21:37 följande:
    vi försökte ett tag själva innan vi ens sökte hjälp. Men PCO kan ju gå över! är du säker på att du fortfarande har det? många har ju bara svårt att få sitt första barn, men andra kan bli till på första försöket!
    PCO,går aldrig över!
    Den kan bli lättare efter en graviditet men den försvinner inte. Detta är i varje fall vad fertilitetsläkare sagt till många av oss PCO:are.
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • mammaNena
    Thalis skrev 2010-02-06 13:13:12 följande:
    PCO,går aldrig över! Den kan bli lättare efter en graviditet men den försvinner inte. Detta är i varje fall vad fertilitetsläkare sagt till många av oss PCO:are.
    Jag har oxå PCO och det är precis vad min fert. läkare sagt till både mig och en bekanting. och bekantingen lyckades med sitt andra barn på 1:a försöket.
    Jag hade dock inte lika mycket tur..
  • Thalis

Ts:Tycker att det är märkligt att de inte gav dig recet när ni fått det tidigare.

Jag har PCO men har blivit gravid "naturligt", och så nu har ÄL strulat ganska mycket efter att jag slutade amma min son helt så då vände jag mig till ferten på USÖ och de sa att om jag ville kunde jag få pergotime för att boosta ÄL.

Detta är något vi kanske nappar på om ÄL börjar strula igen,för nu har den tydligen kommit tillbaks.

Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Thalis
    mammaNena skrev 2010-02-06 13:15:22 följande:
    Jag har oxå PCO och det är precis vad min fert. läkare sagt till både mig och en bekanting. och bekantingen lyckades med sitt andra barn på 1:a försöket. Jag hade dock inte lika mycket tur..
    Ok,men om det är så  tycker jag att det är väldigt dumt av de andra läkarna att inte informera om att PCO kan försvinna.
    All den forskning som jag nyligen läst säger inget om detta
  • mammaNena
    Thalis skrev 2010-02-06 13:29:55 följande:
    Ok,men om det är så  tycker jag att det är väldigt dumt av de andra läkarna att inte informera om att PCO kan försvinna. All den forskning som jag nyligen läst säger inget om detta
    nej du. alltså jag vet ju inte helt säkert heller. men man litar ju på sin läkare, eller hur!
    Men faktiskt, det kan lika väl vara så som du skriver..
    Finns ju massor av exempel på hur olika läkare uttalar sig helt tvärt emot varandra, jag va med om det senast i måndags och i onsdags
  • Thalis
    mammaNena skrev 2010-02-06 13:32:23 följande:
    nej du. alltså jag vet ju inte helt säkert heller. men man litar ju på sin läkare, eller hur! Men faktiskt, det kan lika väl vara så som du skriver.. Finns ju massor av exempel på hur olika läkare uttalar sig helt tvärt emot varandra, jag va med om det senast i måndags och i onsdags
    Jag vet!! Man blir så frusterad över att man hela tiden får olika information om samma sak.
    Suck.
    Alltså jag trodde på mina läkare,men nu finns det lite tvivel.
  • Lisa1976

Det är ju ingen läkare som påstår att man inte kan få barn på naturlig väg. Man släpper ju något/några ägg per år i alla fall. Sen gäller ju det att träffa dom..!
    Jag ska ringa sjukhuset imorgon för att få besked på hur vi ska göra. Nu vet jag ju i alla fall hur det går till i övriga Sverige. Det måste ju vara jättevanligt att även vi PCO:are vill ha fler än ett barn? Någon rutin på hur man går tillväga andra gången måste väl finnas som gäller för alla med PCO var man än bor i landet eller hur?

• talia

Gick bara till läkaren där jag fick pergo första gången, han gjorde ett ultraljud och sen hade jag receptet i min hand.
    För övrigt förändrades inte min pco-status något efter graviditet, inte efter varken första eller andra barnet, och det krävdes lika mkt Pergo båda gångerna.

Svar på tråden Ni med PCO som har fått/ska få fler barn!