• Mandyyy

Frimärken?

Hej!
    Jag undrar en sak. Kan man använda "vanliga" frimärken (inrikes) när man ska skicka ett brev utomlands? Hörde av någon att man kunde det, att det inte fanns några särskilda frimärken för utomlands brev. Stämmer detta?

Eller måste man ha "utrikes frimärken"?

Någon som är mer kunnig än jag..:P

Tack:)

• Svar på tråden Frimärken?
  • The Black Lady

Du måste ha ett blått klistermärke som det står prioritie på..... samt rätt frankerat frimärke....

• Hallonmun

Valörlösa frimärken med texten: Sverige brev inrikes, gäller för inrikes porto upp till 20 gram.

Ska du skicka utrikes är värdet på frimärket det samma som porto för inrikes brev upp till 20 gram.

så visst går det att skicka.

det är en fördel om du ber om prio 1 (el klass1 kommer inte ihåg vad de heter)klistermärken, blåa om du ska skicka utomlands, de är gratis.

• Mandyyy

Så om brevet är under eller upptill 20 g. Går det att skicka med ett Sverige Inrikes frimärke?
    Eller missuppfattade jag det..:P

• Hallonmun

ja, det går om det väger mer också,  kolla posten.se skicka guide, hur mycket det kostar.  om det kostar  tex 6.50 att skicka ett brev inom sverige som väger upp till 20 gram, så är värdet på frimärken 6.50   kostar det 12 kr att skicka ett brev till UK som väger under 20g så sätter du dit två inrikes frimärken s a s

• Mandyyy
    Hallonmun skrev 2010-02-05 14:44:23 följande:
    ja, det går om det väger mer också,  kolla posten.se skicka guide, hur mycket det kostar.  om det kostar  tex 6.50 att skicka ett brev inom sverige som väger upp till 20 gram, så är värdet på frimärken 6.50   kostar det 12 kr att skicka ett brev till UK som väger under 20g så sätter du dit två inrikes frimärken s a s
    Ah ok. :)  Attans att jag bara ha ett! Måste jag iväg iallafall haha
  • rosen76

Ska du skicka utomlands med inrikes frimärke måste du ha 2 st om det är upp mot 20 gram, det kostar nämligen 12 kr för utrikesbrev.

Svar på tråden Frimärken?